2020-05-08, 22:31
Moderator
Chantres avatar
Precis som spanska sjukan kommer nu den andra vågen som dödar barnen.

Citat:
Det nye syndrom, der kan komme dage eller uger efter, at man har været syg med Covid-19, tyder på, at coronavirusset kan ramme mennesker på flere måder, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Ikke alle børn, der er ramt af syndromet, er testet positive for coronavirus. Men flertallet er, og lægerne mener, at der er en sammenhæng.

Steven Kernie, der er børnelæge ved et hospital i New York, siger, at 15-20 børn har fået behandling for det nye syndrom på hospitalets intensivafdeling.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/femaarig-doed-i-new-york-af-nyt-syndrom-knyttet-til-coronavirus/8115962
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Spännande! Länder som ligger före oss är ointressanta, de som ligger efter oss är också ointressanta.. Det blir inte så många länder kvar att jämföra med då, inte sant? Och med den logiken - att lägga till och ta bort länder efter eget gottfinnande - borde man väl kunna bevisa vad som helst?

Om man som du tycker att Andorra med drygt 70 000 invånare är en intressant jämförelse säger det hur objektiv och ärlig du vill vara. INTE

- Är Andorra en seriös jämförelse ??

- Är USA:s siffror intressanta för oss?
- Varför är inte Norges, Danmarks, Finlands, Island, Tysklands,Polens, Estlands siffror intressanta? Våra grannländers?
Citera
Medlem
Visselblåsarna finns? (De kanske helst pratar med IVO, istället för media)

Hundratals tips från vården till IVO

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) nya tipstjänst har fått in över 400 tips på en dryg månad, varav cirka 140 rör hälso- och sjukvården. Majoriteten är relaterade till covid-19.

Det handlar främst om bristande hygienrutiner (inklusive brist på skyddsutrustning), bristande ledning och organisation av verksamheten samt felaktig, utebliven eller nekad behandling.

Uppmuntrande att många i vården ändå tycks reagerat på missförhållanden och velat anmäla.

(Mer info i artikel: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/hundratals-tips-fran-varden-till-ivo/)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vi har heller aldrig haft en pandemi under en period där mänsklig teknik varit så utvecklad som idag. Det är liksom inte ens så längesen man grävde upp offer från 1920 och faktiskt kunde ta reda på exakt vilken sträng de dog av.

Spelplanen idag är helt annorlunda. Ni sitter och pratar om ”andra vågen”, har ni ens funderat på att det inte behöver bli en andra våg om vi förändrar vårt leverne?

Alla de länderna som pumpar ut skyddsutrustning till allmänheten i form av munskydd, ser till att det finns handsprit osv vid varje igång till butik bla bla.

Medicinen tar stormkliv varje dag, här i Sverige har vi ”mycket lyckade försök” i ett läkemedelsexperiment som totalt hämmar virusutvecklingen i kroppen för det binder till tillförda ace-2 säller istället för kroppens egna. Det är bara ett exempel av allt som händer, dessutom tror många på att vi har ett vaccin klart i produktion till vinter.

Då kan du och Gieseckes kompisar stå där och prata om era vågor som aldrig kommer.

Ni kan sluta studera pandemier utifrån det faktum att vi inte hinner ingripa, den tiden är redan förbi.

Du svarar som att du inte håller med mig men du sätter i princip ord på mina tankar.

"Tänk om det inte kommer en andra våg". Ja det är ju detta jag menar. Tänk om pandemin tar slut nu. Eller tänk om det kommer en andra våg som är tio resor värre. Varför dela ut medaljerna när pandemin rasar och inte efter?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är för tidigt för att peka med rak arm, som sagt Virginia har en liknande populationsmängd som oss och de har betydligt sämre siffror än oss
Det finns säkert enstaka kvarter i Lombardiet med som ser sämre ut. #kämpa
Citera
2020-05-08, 22:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Om man som du tycker att Andorra med drygt 70 000 invånare är en intressant jämförelse säger det hur objektiv och ärlig du vill vara. INTE

- Är Andorra en seriös jämförelse ??

- Är USA:s siffror intressanta för oss?
- Varför är inte Norges, Danmarks, Finlands, Island, Tysklands,Polens, Estlands siffror intressanta? Våra grannländers?

Det som kommer närmst av intresse i USA är staten Virginia, de har en liknande population men är även mer glesbebyggt än oss
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Hydroxiklorokin används av miljoner människor mot Malaria, Lupus och andra sjukdomar. Skulle vara extremt konstigt om det plötsligt blev giftigt bara för Corona-patienter. Erkänn att du bara googlat fram lite skrämselpropaganda utan att sätta dig in i ämnet?

Om du läser bakåt några tusen sidor ser du att jag satte mig in i det. Jag till och med trodde på skiten ett tag. Men när Trump började göra reklam för det varje kväll så anade jag oråd. Han hade köpt 35 miljoner doser eller något och försökte få folket att äta det i förebyggande syfte.

Sedan visar det sig att det inte hjälper alls. Snarare stjälper.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Blir lite av högt spel. Om man väger in att viruset kanske muterar och blir dödligare. Då kan det vara smart att bli smittad förr än senare.
Någon gång blir man ju smittad.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tvärtom, det kanske finns annat som har högre prioritet

Vad då? Berätta!
Citera
2020-05-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag kan förstå att lortgrisarna utanför Skåne gärna vill att det ska kvitta hur de sköter sin hygien, men fakta visar att det har betydelse. Gör om, gör rätt,lortgrisar!

Hur i hela världen kan du veta att skåningarna sköter sin handhygien bättre än i övriga Sverige?
Det är bara nonsens.
Ge mig ett bevis på det är du snäll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Marco Ajelli, a mathematical epidemiologist who worked at the Bruno Kessler Foundation in Trento, Italy, said that his simulation has shown that if you reopen the schools, a big increase in the reproduction number can be seen.

Another study, by a group of German researchers tested children and adults and found that children who test positive possess as much virus as adults do, maybe at times more and hence, apparently, are as infectious.

An epidemiologist, Jennifer Nuzzo, at Johns Hopkins University’s Bloomberg School of Public Health, said that the decision to open schools again can’t be taken based on trying to prevent transmission.

Tre studier vs en norgestudie.

I win.
Det är inte bara en studie. Det är en studie av det faktiska utfallet - i Norge.

Det är som att komma, dagen efter att Sverige åkt ur fotbolls-VM, och säga ”Jag har tre stycken gamla artiklar som säger att Sverige kan vinna hela skiten”.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns säkert enstaka kvarter i Lombardiet med som ser sämre ut. #kämpa

Lombardiet ser inte ut som Sverige i populationsmängd osv dock, som sagt det är fortfarande för tidigt, vi vet inte hur illa det är fören efter allt har lagt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in