2020-05-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Varför inte? Räntorna är låga (<1% efter ränteavdrag), bättre att lägga pengarna på något som ger avkastning om man har dem än att sitta med låg belåningsgrad.

Bättre att ha en BR för 2 milj och 1 milj på börsen.
Citera
2020-05-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ha ha! Tvärt om! Förutsatte att han redan hade en miljon!

För övrigt så är hela frågeställningen så vag att det inte går att ge annat än lika vaga svar!

Men låt säga att en månadslön på 200k brutto är att rekomendera om man vill spara ihop till en miljon på ett år.

Varför tycker du att det är lustigt att jag vill ha låg belåning när jag köper BR?
Citera
2020-05-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Bättre att ha en BR för 2 milj och 1 milj på börsen.

Ja om det är det man vill ha, 2 miljoner ger dock inte så mycket i områden där man faktiskt vill bo.
Citera
2020-05-05, 15:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Varför tycker du att det är lustigt att jag vill ha låg belåning när jag köper BR?

Det är inte lustigt alls! Jag hade det själv när jag köpte min lägenhet för att slippa amortera!

Det roliga är att du inte talar om hur fort du vill spara ihop till din miljon!

Men om du vill göra det på 12 månader så är 200k rätt lön för dig!
Citera
2020-05-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ja om det är det man vill ha, 2 miljoner ger dock inte så mycket i områden där man faktiskt vill bo.

Det får duga i början tänker jag.
Citera
2020-05-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är inte lustigt alls! Jag hade det själv när jag köpte min lägenhet för att slippa amortera!

Det roliga är att du inte talar om hur fort du vill spara ihop till din miljon!

Men om du vill göra det på 12 månader så är 200k rätt lön för dig!

3 år. Men säg att man börjar från 500k.
Citera
2020-05-05, 15:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
3 år. Men säg att man börjar från 500k.

Det blir 14k i månaden i 36 månader, så 30 netto i månaden fixar du det på!

Gör såhär: Köp lägenheten nu med 500k som kontantinsats och amortera 14k i månaden tills du kommer ner i 50% belåning.
Citera
2020-05-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ärligt talat vill jag helst gå in med 50%. En tvåa söder om söder funkar. Vad ska man tjäna ihop då och vad behöver man spara? Typ 1 miljon insats för en br för 2milj?

Ja, då verkar du ha svaret där då. Du vill gå in med 50 % av värdet vilket innebär att med mitt exempel så kan du med en lön om 50 k/månaden köpa en lägenhet för maximalt 5,4 milj. 2,7 milj. i insats och lån på 2,7 milj.

Vill du ha lite standard och inte vill köpa en bostad över 2 milj. så hamnar du en bra bit utanför stan. Då kan du lika gärna bosätta dig i Strängnäs eller Eskilstuna och pendla på 45 min in till T-centralen.
Citera
2020-05-05, 15:52
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Ja, då verkar du ha svaret där då. Du vill gå in med 50 % av värdet vilket innebär att med mitt exempel så kan du med en lön om 50 k/månaden köpa en lägenhet för maximalt 5,4 milj. 2,7 milj. i insats och lån på 2,7 milj.

Vill du ha lite standard och inte vill köpa en bostad över 2 milj. så hamnar du en bra bit utanför stan. Då kan du lika gärna bosätta dig i Strängnäs eller Eskilstuna och pendla på 45 min in till T-centralen.

Du får inte mycket för 5,4 milj heller om man ser det ur en familjesynpunkt.
Citera
2020-05-05, 15:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jag kommer ihåg när jag gick på universitetet. Då tänkte man att kom man över 30k i månaden så hade man framtiden säkrast. 50k lät sinnessjukt, "så mycket tjänar ju bara miljardärer" typ. Naturligtvis helt snurrigt tänk.

Detta var runt 10 år sedan. Jobbar nu utomlands och ser att lönerna gått upp lite sen dess. Nu verkar det som ett absolut minimum för att bo i Stockholm är 50k i månaden, helst 60. Kanske inte så mycket skillnad efter skatt men man ska ju betala bolån osv.

Vad säger ni? Vad bör och kan man tjäna i Stockholm 2020? Säg att man har 5 års erfarenhet och vill ha ett jobb på Klarna eller nåt. Kan man då begära 60k?

Klarna har relativt dåliga löner då de ofta tar in yngre förmågor och har ett starkt varumärke, så det är en attraktiv arbetsplats. Som senior utvecklare typ .Net eller Java/DevOps så lär du enkelt hitta 40k i Stockholm. För 50k gäller det att du har något extra, minst 7-8 års erfarenhet och hittar ett bra kneg.

Ett jobb med 40k, bonus samt lite kapital så kan du fixa en hyffsad leya och leva gott.Har du sambo med 30k+ så blir det än bättre.
Citera
2020-05-05, 16:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ärligt talat vill jag helst gå in med 50%. En tvåa söder om söder funkar. Vad ska man tjäna ihop då och vad behöver man spara? Typ 1 miljon insats för en br för 2milj?

Hur söder om söder menar du? Globen eller Farsta? I Stureby är det ganska lugnt. Där får du en 55m2 för 2,5M.
Citera
2020-05-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du får inte mycket för 5,4 milj heller om man ser det ur en familjesynpunkt.

Allt beror ju på omständigheterna i det enskilda fallet. En bostad för 5,4 miljoner är för en person ogreppbart om du bor ute på vischan där du får ett stort hus för 700 k. I Sthlmsmått mätt så motsvarar det en bättre 2a om typ 50-55 kvm innanför tullarna.

TS nöjde sig med en 2a och det skulle du garanterat få för 5,4 milj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in