2020-05-07, 23:11
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Med vilket jobb måste du då leva på skorpor??

Alla har inte ett jobb, alla har inte fast anställning som sträcker sig över hela livet, FB-dasse på 30cm, eller lust att betala 30 000 kr i ränta varje år.

Citat:
På det här viset har jag levt i många år.

Vad kul för dig.
Citera
2020-05-08, 02:22
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Oj, ja då blir det otroligt dyrt! L0L. Inser du inte att det är billigt att bo i bostadsrätt?

Med en partner så kan du givetvis köpa dubbelt så stort eller vad är det du inte förstår?

Som nyexad kan du inte förvänta dig att köpa direkt såklart. Du måste spara först. Men du kanske är en bortskämd 90-talist som förväntar sig att få allt serverat på silverfat? Inklusive en lägenhet i Sveriges dyraste område.

Nej då, som 80-talist så har jag haft förmånen att få åka med på prisraketen sedan tidigt 2000-tal. Tog drygt ett halvår att spara till kontantinsatsen på den tiden...

Tar tid att spara till kontantinsats när man bor i 2:a hand för 15 000/mån, och har man inte en välavlönad partner så tar det ännu längre tid. Ingångslönerna i många akademikeryrken är ofta knappt över 30-strecket...
Citera
2020-05-08, 09:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Nej det kan man inte, om man inte arbetar mycket mer än 8 timmar / dag.

Man kan jobba OB-timmar? Då kan det inte vara så svårt att komma upp i 30 tuss i månaden för den som jobbar på lite och tar extrapass...
Citera
2020-05-08, 09:54
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Vad jag vet kan man tjäna 50-60k inom tech i Stockholm på lite större företag. Startade tråden för jag vill ha insikt i detta - har du någon att bjuda på?

Jag har en bekant med universitetsubildning men 0 erfarenhet från arbetsmarknaden som fick jobb som med databashantering i ett mindre företag och fick en ingångslön på 52k.
Citera
2020-05-08, 11:42
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Nej då, som 80-talist så har jag haft förmånen att få åka med på prisraketen sedan tidigt 2000-tal. Tog drygt ett halvår att spara till kontantinsatsen på den tiden...

Tar tid att spara till kontantinsats när man bor i 2:a hand för 15 000/mån, och har man inte en välavlönad partner så tar det ännu längre tid. Ingångslönerna i många akademikeryrken är ofta knappt över 30-strecket...

Du svarade inte på min fråga? Visst fan är det billigt att bo i bostadsrätt om man har rätt förutsättningar?
Citera
2020-05-08, 11:43
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Alla har inte ett jobb, alla har inte fast anställning som sträcker sig över hela livet, FB-dasse på 30cm, eller lust att betala 30 000 kr i ränta varje år.

Vad kul för dig.

Nej och då kanske man inte kan förvänta sig att bo i Sveriges dyraste område? Däremot om man har ett normalt jobb så är det inte dyrt. Detta var min poäng. Det är till och med billigt.

21 KSEK var det jag skrev i mitt exempel, efter avdraget.

Varför betalar du hellre till ett bostadsbolag? Det blir dyrare än att äga själv och betala ränta till banken. Du kanske inte är vidare ekonomiskt lagd. Antar att det är anledningen till varför fastighetspamparna tjänar så mycket pengar

Vad har kukens längd med detta att göra?
Citera
2020-05-08, 12:09
Medlem
TattooedFuckers avatar
Är man 2 så kan man lätt ha 50-60000 kr i månaden efter skatt. Förutsatt man delar upp kostnaderna men de går o leva helt bra liv med inkomst på 25-26 efter skatt med allt handlar om vart man prioriterar att pengarna ska gå till
Citera
2020-05-08, 12:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vi har 40 och 25 var innan skatt. Flyttat till sthlm. Billig hyresrätt, 7000 kr. Ett barn på gång. Vi lever verkligen inte fett.. Har dock en bil, men hade gärna haft en till. Samt har en billig motorcykel.
Skulle gäääärna vilja öka lön 10 k, men ingen självklarhet som ssk...
Citera
2020-05-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag har en bekant med universitetsubildning men 0 erfarenhet från arbetsmarknaden som fick jobb som med databashantering i ett mindre företag och fick en ingångslön på 52k.

Intressant. Det var lite det jag undrade över när jag startade tråden - måste man tjäna 50k idag för att leva som man gjorde på 30k år 2010? Och det verkar ju så. Allt har blivit sjukt mycket dyrare sen dess. 50k är alltså en miniminivå för någon med bra utbildning.
Citera
2020-05-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vi har 40 och 25 var innan skatt. Flyttat till sthlm. Billig hyresrätt, 7000 kr. Ett barn på gång. Vi lever verkligen inte fett.. Har dock en bil, men hade gärna haft en till. Samt har en billig motorcykel.

Hur fick ni hyresrätt?
Citera
2020-05-08, 14:18
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Intressant. Det var lite det jag undrade över när jag startade tråden - måste man tjäna 50k idag för att leva som man gjorde på 30k år 2010? Och det verkar ju så. Allt har blivit sjukt mycket dyrare sen dess. 50k är alltså en miniminivå för någon med bra utbildning.

Den slutsatsen skulle jag inte dra av bara ett exempel. Jag personligen har aldrig tjänat mer än 25 000 och jag klarar mig prima ändå (har förvisso flyttat från Stockholm, men så stor skillnad kan det inte vara). Det handlar om vad man vill lägga pengar på. Boende+mat behöver du inga 50 000 för.
Citera
2020-05-08, 14:25
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Ni borde väl ha det rätt bra ställt! Nettot tillsammans borde ligga på ca 48 000 kr, 41 000 efter att hyran är betald. Vad gör ni av alla pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in