2020-05-08, 11:17
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Känns lite överdrivet. Den förste att vilja förbjuda Alfons Åberg var Joakim Lamotte. Jag tyckte det var helt galet när Lamotte hetsade mot Alfons men kanske har jag inte förstått det fina med pk-feminismen.

Häpp!
Kan ingen posta denna länk i ETC:s kommentatorsfält på Facebook där de diskuterar ämnet?
https://www.expressen.se/gt/bloggarens-attack-alfons-aberg-ar-sexist/

Ska bli kul och se om många ändrar ståndpunkt när de märker att Lamotte också ville plocka Alfons?
Citera
2020-05-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Häpp!
Kan ingen posta denna länk i ETC:s kommentatorsfält på Facebook där de diskuterar ämnet?
https://www.expressen.se/gt/bloggarens-attack-alfons-aberg-ar-sexist/

Ska bli kul och se om många ändrar ståndpunkt när de märker att Lamotte också ville plocka Alfons?
Lustigt att mannen från SF tycker att Lamotte tagit saken ur sitt sammanhang. Även när han var pk så fick han den kritiken.
Citera
2020-05-08, 13:01
Medlem
GeleZachas avatar
Tja, SVT är ju inte direkt de mest smarta... Förjävligt, men inte lika illa som när det tog bort några Bert-avsnitt för att ordet "neger" förekom
Citera
2020-05-08, 14:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Var det fjantigaste jag läst på länge. I den sagan så slutar det ju med att Alfons inte skäms att han leker med Milla i slutet.

Folk är så idiotiskt lättkränkta och moralpoliser. Man hoppas ju att detta är ett försenat första aprilskämt.

Har alltid hatat den där Alfons-serien. Till och med när jag var liten. Men om det slutar som du skriver här så betyder det bara att curlingen av barnen är på extrem nivå.

Barn får inte lära sig/tvingas till att dra egna slutsatser. Vi ser ju hur det har skitit sig med generationen som är mellan 18-24 nu och deras curlade uppväxt. Dom klarar ju knappt någonting och vänstertramsande i den kategorin gråter ju åt allt som dom känner sig kränkta över. Hur fan skall barnen klara sig som växer upp nu under den så kallade supercurlingen?
Citera
2020-05-08, 14:44
Medlem
avsnittet finns iaf på svtplay:

https://www.svtplay.se/video/50910/alfons-aberg/milla-och-alfons-aberg-milla-och-alfons-aberg-29-4-07-15?start=auto

och det är väl lika ofta förekommande att barn tittar på barnprogram via svtplay som i bollibompa-appen så jag förstår inte varför barnen ska "skyddas" i den ena varianten men inte i den andra.
Citera
2020-05-08, 16:00
Medlem
Hmm märkligt system vi har nu. Vårt kön bestäms av vad för könsorgan vi tilldelas. Är man inte nöjd med det så kan man låtsas att vara motsatt kön men fler än två kön finns det inte. Jag har sett en del fittor som ser funky ut men att det skulle vara ett eget kön köper jag inte.

Att leka med brudar som kille är ju det ultimata för övrigt. Det är ju där fittan finns.
Citera
2020-05-08, 16:55
Medlem
Lichtblicks avatar
Och vänsterfolk frågar sig själva helt frågande och oförstående varför folk ogillar feminism. Här har vi ett icke-problem, ett påhittat problem rättare sagt som lyfts upp till skyrna för att det skulle ha "negativ invärkan" på samhället - så löser man det genom att få det stoppat. Och någon tant sitter säkert hemma precis nu och njuter med hela leendet i självgodhet över att ha "gjort samhället bättre".

Det är sånt här som gör att vi inte kan ha fina saker längre.

Samtidigt samhället faktiskt har riktiga problem så fokuserar man på det här. Otroligt! Att man ens lyssnar på denna galenskap men ja, hur hade inte samtlig media skrikigt halsen av sig med stora rubriker om hur odemokratisk man är genom att inte lyssna på en någon jävel med hjälp av ett par speciella glasögon av extrem feministisk typ ser saker som inte finns.

Jaja, larvigt är det iallafall och det tycker nog dom flesta. Den som tycker det är allt ifrån larvigt är av en viss typ av kaliber!
Citera
2020-05-08, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
https://axess.se/blog/2020/5/8/din-tur-alfons-aberg

"– En del av våra lite äldre program, såsom det här aktuella avsnittet där Alfons blir retad för att han leker med en tjej, lämpar sig bäst för barn att se tillsammans med någon vuxen så att man kan diskutera och reflektera tillsammans. Därför har vi valt plocka bort avsnittet från Bolibompa-appen där vi vet att många barn tittar ensamma, skriver SVT:s presstjänst till ETC."

Är kritiken rimlig? Är beslutet rimligt?

För en gångs skulle vill jag nog säga ja och ja om jag bara svarade objektivt. Finns ingen anledning att småbarn inte kan leka med varandra oavsett kön (även om det ÄR lite konstigt).

Att det sedan är lättkränkthet som ligger bakom och bakgrunden till beslutet är några genus"forskande" idioter gör dock att jag säger nej och nej ändå...

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har alltid hatat den där Alfons-serien. Till och med när jag var liten. Men om det slutar som du skriver här så betyder det bara att curlingen av barnen är på extrem nivå.

Trodde du var för det? Du verkar ju vara lite av en lättkränkt fitta som låter sig köras över i övrigt(?). Överraskande.
Citera
2020-05-08, 19:05
Avstängd
SVT raderar Alfons Åberg

I avsnittet blir Alfons retad på grund av att han leker med en flicka. Detta ansåg en kritisk förälder sända "tråkiga signaler" till flickor.
Därför fattade SVT ett beslut om att ta bort avsnittet. Men det är bara från Bolibompa-appen som avsnittet raderats, eftersom den appen ofta används av barnen själva.
Enligt SVT är avsnittet bara lämpligt att se på tillsammans med en vuxen, eftersom det då blir möjligt att "reflektera" kring genusproblematiken.

– En del av våra lite äldre program, såsom det här aktuella avsnittet där Alfons blir retad för att han leker med en tjej, lämpar sig bäst för barn att se tillsammans med någon vuxen så att man kan diskutera och reflektera tillsammans. Därför har vi valt plocka bort avsnittet från Bolibompa-appen där vi vet att många barn tittar ensamma, skriver SVT:s presstjänst till ETC.
SVT:s agerande kritiseras i Axess, som också ger förslag på vilka andra kulturella uttryck som kan raderas för att undvika liknande "problem" i framtiden.
"Allt som skrevs under antiken. Föräldrar som dödar barn, förför styvbarn eller gifter sig med sina barn är dåliga förebilder. Allt som skrevs under medeltiden. Cementering av klassamhället och unken kvinnosyn är inget vi ska låta oss inspireras av. Allt som skrevs under renässansen. Samma problem som på medeltiden", skriver tidningen.

https://www.friatider.se/svt-raderar-alfons-aberg-avsnitt-efter-genuskritik

Är Alfons Åberg omodern och kanske rentav skadlig för barn idag? Vilka fler barnböcker ska sållas bort för att de inte är genusanpassade?

När börjar bokbålen på icke önskvärda barn och vuxenböcker?
Citera
2020-05-08, 19:12
Medlem
Det är väl mer synd om oss som växte upp med vilse i pannkakan, människan har 2 olika kön och det försöker man dölja för barnen det är därför kärringarna får sån chock när de måste dammsuga och diska senare i livet. Men det är trots allt det dom är till för. Bara acceptera och låta barnen lära sig tidigt.
Citera
2020-05-08, 19:15
Avslutad
Bokbålen har redan börjat. Det här är ju inte första gången böcker har försvunnit från bibliotek och TV-serier har utsatts för revisionism för att passa den för tillfället rådande extremistiska diskursen.

Västvärlden har ett problematiskt förhållningssätt till ”kritik”. All form av kverulans från vissa grupper tas på allvar och åtlyds istället för att avfärdas som det trams det i själva verket är. Detta beror på den svenska konflikträdslan och ryggradslösheten. Ingen vågar vara tjänstemannen som säger åt den klagande blåhåriga tantkvinnan att skärpa sig och sluta upp med att gnälla. Istället är det lättare att svamla en massa om ”värdegrund” och hur ”problematisk” situationen är och sedan falla gnället till föga genom att smyga undan det som det klagas på, lite sådär i tysthet så att ingen märker. Det handlar om feghet och oförmåga att hantera konflikter i vardagen.
Citera
2020-05-08, 19:20
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
1. Är Alfons Åberg omodern och kanske rentav skadlig för barn idag?
2. Vilka fler barnböcker ska sållas bort för att de inte är genusanpassade?
3. När börjar bokbålen på icke önskvärda barn och vuxenböcker?
1. Nej. Det var bara 1 (ETT) avsnitt som skulle tas bort från 1 (EN) plattform.
Inte för att den var olämplig utan för att den var olämplig att läsa utan en vuxens närvaro.
2. Inga barnböcker är ju borttagna hitintills så jag tror inte det kommer att ske.
3. Tror inte det blir bokbål mer än i Fria Tider (Fria Fantasier)
Det var inte många rätt där inte, men det blir så ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in