2020-05-08, 09:44
Medlem
Dofternas avatar
https://axess.se/blog/2020/5/8/din-tur-alfons-aberg

"– En del av våra lite äldre program, såsom det här aktuella avsnittet där Alfons blir retad för att han leker med en tjej, lämpar sig bäst för barn att se tillsammans med någon vuxen så att man kan diskutera och reflektera tillsammans. Därför har vi valt plocka bort avsnittet från Bolibompa-appen där vi vet att många barn tittar ensamma, skriver SVT:s presstjänst till ETC."

Är kritiken rimlig? Är beslutet rimligt?
Citera
2020-05-08, 10:10
Medlem
Konstigt beslut.
Det verkar bygga på att föräldrar ska tänka som SVT kring könsroller och peka på vad som är ”fel” i programmet. Men måste inte SVT vara öppna för att människor inte delar deras syn utan uppskattar att killar är killar och tjejer tjejer? (Även om jag inte delar den uppfattningen).

Men sedan till det största abert -de flesta föräldrar har dels inte en massa tid att sitta ner med dina barn att diskutera detta och dels inte kompetensen att reda ut en sådan genus-diskussion.
Citera
2020-05-08, 10:27
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Låt oss alla kollektivt ta självmord, någon kan ju bli kränkt av att någon andas.
Citera
2020-05-08, 10:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nej och nej.

Just i det här fallet blir det ju extra underligt eftersom avsnittet i fråga enligt artikeln lär ut sensmoralen att se en individ och inte bry sig om viket ”genus” personen har.

Förmodar att SVT nu lyckas med konststycket att förarga alla sidor genom sin oförmåga att stå emot galenskapen hos enskilda.
Citera
2020-05-08, 10:31
Avslutad
Var det fjantigaste jag läst på länge. I den sagan så slutar det ju med att Alfons inte skäms att han leker med Milla i slutet.

Folk är så idiotiskt lättkränkta och moralpoliser. Man hoppas ju att detta är ett försenat första aprilskämt.
Citera
2020-05-08, 10:34
Medlem
Soda--Pops avatar
I sig är detta inget stort att banna nåt urvalt avsnitt, men detta öppnar vägen för farlig censur om man kör med motivering att tidigare barnprogram är idag stötande och visar dålig förebild.

Om dessa nyckelord blir allmänt accepterade som förklaring väntar politisk censur och oallmänbildning runt hörnet (vad sägs om bokbrännarbål).

Eftersom SVT till stor del består av vänstervridna och kommunister bland medarbetarna är det värt tänka på Sovjettiden för att försöka få bild av vart de är på väg.
Senast redigerad av Soda--Pop 2020-05-08 kl. 11:04.
Citera
2020-05-08, 10:45
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Man blir varken bög eller fjollig av tjejbaciller.

Vad tycker du om kritiken och beslutet?
Ja, det kanske inte framgick av min kommentar, då jag svarade någon annan än dig men beslutet är i mitt tycke, precis som min kommentar, lite tramsigt.
Låt Alfons vara Alfons. Att dölja, censurera, eller till och med ändra, litteratur för att det inte passar dagens politiskt korrekta klimat är förkastligt.
Senast redigerad av DoktorNo 2020-05-08 kl. 10:54.
Citera
2020-05-08, 10:49
Medlem
Tycker nog att SVT och ETC är bra mycket mer skadliga än Alfons Åberg och Pippi Långstrump.
Citera
2020-05-08, 11:04
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Var det fjantigaste jag läst på länge. I den sagan så slutar det ju med att Alfons inte skäms att han leker med Milla i slutet.

Folk är så idiotiskt lättkränkta och moralpoliser. Man hoppas ju att detta är ett försenat första aprilskämt.

Folk överlag skiter i vilket, problemet är att den lättkränkta minoriteten ges makten idag.

Det ironiska är ju att 70-talets moralpredikande och folkutbildande barnprogram var skräddarsydda för att främja tolerans. Hela budskapet med Alfons var ju att han utsatte sig själv för konfliktsituationer, bara för att obrydd gå ur situationen mobbande retstickor till trots.

Sensmoralen är ju att mobbarna hade fel, vilket är ett bra budskap.
Citera
2020-05-08, 11:04
Medlem
KamaSutra-Utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan

Håller med. Det jag kan tänka mig feminist-lobbyn stör sig på är att Alfons motivering till att leka med henne är att hon ”inte är tjej”, dvs inte är så töntigt tjejig som tjejer brukar vara. Utgångspunkten är alltså att killar är coola och tjejer är bajs. I den meningen är det en saga som inte åldrats så bra.
Citera
2020-05-08, 11:08
Medlem
Givet att Alfons Åberg numera är något postmodern vänsterträsk så gillar jag allt skit de kan få.

Seriöst, jag öppnade en bok för 4-5 år sedan för att se vad barn läser idag. Alfons hade då en muslimkompis vars farsa var krigsskadad och "skakade okontrollerat". Det är vad ungarna läser idag...
Citera
2020-05-08, 11:09
Medlem
Citat:
https://axess.se/blog/2020/5/8/din-tur-alfons-aberg

"– En del av våra lite äldre program, såsom det här aktuella avsnittet där Alfons blir retad för att han leker med en tjej, lämpar sig bäst för barn att se tillsammans med någon vuxen så att man kan diskutera och reflektera tillsammans. Därför har vi valt plocka bort avsnittet från Bolibompa-appen där vi vet att många barn tittar ensamma, skriver SVT:s presstjänst till ETC."

Känns lite överdrivet. Den förste att vilja förbjuda Alfons Åberg var Joakim Lamotte. Jag tyckte det var helt galet när Lamotte hetsade mot Alfons men kanske har jag inte förstått det fina med pk-feminismen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in