2020-04-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
1. Om du är ensam om att få nyttja pengarna så är det ingen gåva utan pengarna tillhör dig och de kommer att delas lika vid dödsfallet.

Även om man skulle se det som att pengarna ges bort som gåva lär det förstärkta laglottsskyddet skydda ditt andra barn till viss del. Gåvor för dödsfalls skull likställs med testamente och ett testamente kan ej inkräkta på ditt barns laglott (7kap. 4§ Äb).

Vidare så bör gåvorna ses som förskott på arv om du inte vid varje tillfälle anger att det inte ska räknas som det (6 kap. 1§ Äb). Har du inga andra tillgångar så spelar det dock inte så stor roll.

2. Nej det fungerar inte så. Antingen kommer de att vara delägare i ditt dödsbo när dina föräldrar avlider och då tillhör de samma enhet eller så träder de in i ditt ställe. De har då samma rätt som du hade haft om du var vid liv (istadarätten) (2 kap. 1§ Äb)

Med detta sagt så krävs det att ditt barn gör gällande att denne har rätt till pengarna p.g.a. Någon av omständigheterna ovan. För att uppnå det du är ute efter kan du dock lika gärna upprätta ett testamente där ditt ena barn får allting, dina föräldrar kan även testamentera allting till ditt ena barn, klandras inte testamentet så blir ditt andra barn lottlöst. I många fall så är inte ett barn som ogillar sin förälder intresserad av att ärva denne, allra mest om det handlar om lite pengar då strulet med att ordna allting tar mer energi än vad man får ut av det hela.
Tack!
Så tänker jag också. Det handlar om så lite pengar från mej och jag har inga värdesaker, ingen ägd bostad och ingen bil så hen kommer ändå inte vara intresserad.
Däremot om jag överlever mina föräldrar så kommer jag och mitt syskon få ärva en del. Då finns plötsligt både villa, sommarstuga, bil och pengar ... och då blir situationen annorlunda 🙁
Citera
2020-04-11, 10:36
Medlem
Sobofieds avatar
Tråd infogad /Mod
Citera
2020-04-27, 23:39
Medlem
Arv efter förälders syskon

Hej,

Jag har en fråga om hur det ligger till med arv efter förälders syskon? Om syskonet varit gift, så tillfaller egendom makan? Vad händer när makan dör och de inte har några barn. Blir min släkt lottlös den dagen och arvet tillfaller makans släkt och de får rubbet?
Citera
2020-04-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Hej,

Jag har en fråga om hur det ligger till med arv efter förälders syskon? Om syskonet varit gift, så tillfaller egendom makan? Vad händer när makan dör och de inte har några barn. Blir min släkt lottlös den dagen och arvet tillfaller makans släkt och de får rubbet?
"Om syskonet varit gift, så tillfaller egendom makan?" Om de var gifta så ärver makan, men inte om de har varit gifta och var skilda när han dog.
Ja "din släkt" blir lottlös ingen på eran sida ärver makan.
Citera
2020-04-28, 00:10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
När makan dör så delar makens och makans släkt på arvet 50/50.
Om inget testamente säger annat.
Citera
2020-04-30, 09:32
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2020-05-03, 13:24
Medlem
Om det finns en fullmakt för att sköta den avlides ekonomi, kan man då få insyn i hur den fullmakten har använts, t ex när det visar sig att det finns mindre pengar i dödsboet än man kunde vänta sig?
Citera
2020-05-08, 18:20
Medlem
Hur lång tid tar det att göra ett arvskifte på Swedbank efter man skickat in de nödvändiga blanketterna?
Citera
2020-05-08, 23:56
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Hur lång tid tar det att göra ett arvskifte på Swedbank efter man skickat in de nödvändiga blanketterna?
Swedbank vet jag inte men SEB tog nästan 3 veckor på sig efter att jag lämnat in pappret.
Citera
2020-05-09, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Swedbank vet jag inte men SEB tog nästan 3 veckor på sig efter att jag lämnat in pappret.

Nu är jag absolut inte i behov av tillgångar så det kan ta lång tid för min del men tycker endå det är ganska sjukt att man först ska behöva vänta 4-6 veckor på att ens få sin bouppteckning registrerad och sen vänta 3 veckor på att arvet ska föras över, antar det finns de som faktiskt behöver tillgångarna snabbt istället för att behöva vänta ungefär 2 månader. Blir väl såhär när man ska skicka blanketterna med post etc, hade varit 10x lättare om det fanns digitala tjänster för detta som det finns med deklaration etc.

Btw, tog banken betalt för en tjänst som detta eller är det gratis? Vet att om man för över väderpapper osv annars får man betala en summa per värdepapper.
Senast redigerad av Pushallin 2020-05-09 kl. 01:08.
Citera
2020-05-09, 11:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Nu är jag absolut inte i behov av tillgångar så det kan ta lång tid för min del men tycker endå det är ganska sjukt att man först ska behöva vänta 4-6 veckor på att ens få sin bouppteckning registrerad och sen vänta 3 veckor på att arvet ska föras över, antar det finns de som faktiskt behöver tillgångarna snabbt istället för att behöva vänta ungefär 2 månader. Blir väl såhär när man ska skicka blanketterna med post etc, hade varit 10x lättare om det fanns digitala tjänster för detta som det finns med deklaration etc.

Btw, tog banken betalt för en tjänst som detta eller är det gratis? Vet att om man för över väderpapper osv annars får man betala en summa per värdepapper.
Det ska ju behandlas manuellt så ditt papper kan helt enkelt ligga på hög i inkorgen där. Samma lär det ju vara hos Skatteverket. Även om det var digitalt ska någon granska det.

Jag betalade inte ett öre för tjänsterna där jag skötte mammas ekonomi före dödsfallet och dödsboet efter. Arvsskiftet kostade inte heller något, jag lät banken skyffla papper så jag sparade porton åt dödsboet. Enda som kostade dödsboet var själva förrättningen som en jurist fick göra på grund av en petig släkting. En bunt aktier fördelades även de utan kostnad.
Citera
2020-12-07, 11:22
Medlem
LostinDarknesss avatar
Arvsrätts fråga, seriös hjälp efterfrågas.

En omgift person går bort. Den efterlevande har ordnat med bouppteckningen, som uppenbarligen fattas uppgifter inom.

På bouppteckningen försökte man få ur lite information utav den som höll i ärendet på juridikföretaget pg a vissa oklara omständigheter, varpå den "ansvariga" stod frågandes i vissa frågor som den bortgångnes barn hade, alltså särkullbarnen. (Finns inga gemensamma barn). Det barnen fick till svar var förutom "jag vet inte";

"Den efterlevande utnyttjar allt vad den bara kan, det kan jag erkänna. I övrigt kan jag heller inte säga så mycket mer då jag måste vara neutral".

Det hela verkar har gått till så att den efterlevande har bara lämnat in uppgifter enligt sitt tycke varpå juridikföretaget bara har godkänt det rakt av p ga "kontona som har redovisats visar ungefärliga samma summor på den avlidens samt den efterlevandes.
Och man har då godkänt med 2 underskrifter ifrån 2st på kontoret.

Man har alltså inte gjort något mer än att skicka ut boupptecknings informationen om när mötet är till alla involverande samt så har man bara godkänt den efterlevandes inlämnade uppgifter rakt av och intygat att det stämmer.

Nu saknas det 2 fordon i bouppteckningen samt så det som förklarades för barnen var att dom inte får ut mer än 110K att dela på, och den efterlevande får behålla huset rakt av utan att behöva lösa ut barnen i någon form utöver det.

Huset är värderat till 2M som gjordes år- 06. Därefter har man åtminstone byggt en stor pool med glastak och ev (vet inte om detta var innan 06) men kanske fortsatt med renoveringen utav 2 mindre uthus.

Skulder på fastigheten hade/har dom ca 400K var.

Personen som gick bort har varit arbetsam hela livet förutom de sista 1-2 åren och alla pengar har försvunnit in i huset.

Det jag undrar, har inte juridikföretaget begått någon slags form utav jäv, när de bara har godkänt och inte gått in och kollat ekonomin på djupet?

Behöver inte den efterlevande även fast den får behålla huset "köpa ut" barnen?
En livs-försäkring var tecknad på den bortgånga till den efterlevandes fördel.

Vad kan/ska barnen göra härnäst?

Eller får dom helt enkelt acceptera 110K att dela på?

Är det värt att ta hjälp utav advokat? Barnen får låna för att ha råd med en i dagsläget.
Samtidigt om det går att gå vidare ska väl en ny värdering utav huset göras? Vem står för den kostnaden? Den efterlevande lär inte gå med på det, så har barnen rätt att kräva att en sådan ska genomföras ändå?

Den efterlevande kunde ev gå med på att låta 110K ifrån hennes konto gå till barnen, men det är osäkert. Själv tar den huset och tanken är väl att betala skulderna med livsförsäkrings pengarna.

Lika så köpte den efterlevande huset för en struntsumma för länge sen. Men de har varit gifta sen 02. Men den efterlevande vidhåller att allt är hennes förutom de 110K och fordonsförsäljningarna som lär landa på 110K ca dem också.(men då saknas det 2 fordon, varav iallafall den ena med säkerhet bör ingå i bouppteckningen och är närmare värd 80K.

Ett av barnen har även hittat andra konton med pengar på i den efterlevandes namn. inte mycket men kanske ca 150K som inte räknas in i boupptäckningen.

Så den stora frågan är, är det värt för barnen att kämpa om ärendet eller inte?
Och har jurdikföretaget begått någon form utav jäv?

Anl. till att frågan ställs här att barnen måste skramla ihop pengar för att kunna ta hjälp utav advokat. Eller finns det någon bättre väg för dom att gå ?
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-12-07 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in