2020-05-08, 17:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag anmärkte faktiskt bara på din oerhörda intellektuella oförmåga.

Din fantastiska oförmåga att jämföra samhällstrukturer är faktiskt så usel att även du borde förstå bristen när man påtalar den. Men icke!

Varför inte jämföra organismer på samma sätt - ett litet barn är faktiskt närmre ett Corona-virus i vikt än en vuxens vikt. Så ett litet barn är ungefär lika litet som ett virus!

Lämna det trollet ifred, de bara växer annars.
Citera
2020-05-08, 17:24
Medlem
Sverige nu förbi Holland i bottenligan för covid-19-döda. Om man undantar lilleputtländer med för liten befolkning för att få vettig statistik, så ser bottenligan nu ut såhär (döda per millj inv):

1. Belgien 735
2. Spanien 562
3. Italien 495
4. UK 451
5. Frankrike 398
6. Sverige 314

Nu har vi rygg på Frankrike och siktet inställt på 5:e-platsen. Kämpa!
Citera
2020-05-08, 17:25
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
3800 delat med 100=38 st
ok jag hjälper dig lite genom att posta ditt inlägg.
Minst 100 gånger mer än den här influensan kommat att åstadkomma.

Prova att ta 3800x 100=??? svaret blir inte 38 utan ???

BYEBYE! poff borta...
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
135 rapporterat avlidna är däremot inte 135 faktiskt avlidna igår/idag.

Vi ser en vikande trend, men det är ytterst problematiskt att regimen stipulerat cirka 60% smittspridning /flockimmunitet som något oundvikligt... Vikande tal gör inte någon direkt skillnad förrän vi faktiskt backar från dödskultens grundtes.

Nej, de kan ju ha dött i andra världskriget eller blivit skjutna av grannen i förra veckan. Vad är det för mening att presentera dagliga siffror över döda i Corona om det inte är just dagliga dödssiffror över döda i Corona?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att fler avlider i Sverige än övriga Norden är det väl ingen som ifrågasätter? Har du sett någon faktiskt ifrågasätta detta faktum? Problemet är att folk använder detta till att förringa att antalet på IVA eller avlidna faktiskt minskar i Sverige.

Du har inte funderat på att corona döda är utöver de alla som annars dör normalt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Okej då ska jag sluta klumpa ihop dig. Jag trodde du var en av alla de som fokuserade på hur goda de själva är och hela tiden jämför kostnader med människoliv. Vet att inte alla håller på så men det händer mycket i denna tråd. Ber om ursäkt för det

Håller med om att det är en läskig sjukdom även om jag själv har tappat intresset lite och mest går och väntar på att Superettan ska dra igång...

Jag är bara en random kvinna som tycker om att diskutera här, då den här sjukdomen upprör mig. Alla har olika åsikter, tycker det är bra att det stöts och blöts, även om det blir lite tjatigt och rundgång ibland. Tycker det är mer "demokratiskt" och fler olika röster får plats här än ute i samhället, det är iaf min upplevelse.

Ja sport vet du, jag vet inget om sport mer än att den också påverkats av Corona.. men jag hörde ngt om tyska Bundesliga öppnar igen snart, iom Tyskland öppnar upp. Hoppas du kan se ngn sport snart.
Citera
2020-05-08, 17:27
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Plats nummer 3?
Vilka är de 2 andra länder som är före Sverige?

Verkar va en fjärdeplats nu, Mexico Spanien och USA har medaljplatserna.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
ok jag hjälper dig lite genom att posta ditt inlägg.
Minst 100 gånger mer än den här influensan kommat att åstadkomma.

Prova att ta 3800x 100=??? svaret blir inte 38 utan ???

BYEBYE! poff borta...
Nu tänkte du lite bakochfram.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Nu är vi topp tre i dödsfall idag räknat efter befolkningsmängd.
Det går bra nu Tegnell och Löfven.
Som vanligt så påstår alla experter att det ser bra ut nu, siffrorna går stadigt neråt.
Vad är det för fabler, alla utom experterna ser ju att det håller på att braka lös.
Regeringen kan bara inte tvärvända nu dom har redan valt väg att bemöta corona, skulle dom tvärvända nu så får oppositionen en massa gratis eld på brasan.
Därför låter dom folk dö som flugor nu för att det finns ingen annan väg att gå utan att förlora en massa röster.

Det stämmer att det finns indikationer på att de senaste veckorna har dödstalen minskat. Att det rapporterats in 135 idag säger inte så mycket.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Den enskilt största orsaken till att folk dör i äldrevården - utöver c19 - är konsekvenserna av de beslut som fattades för länge sedan. Där måste de som krävt att man ska få ha en stor andel timanställda utan sjuklön framhållas, eftersom det lett till att underbetald personal gått till arbetet trots symptom.
Ja, ett klockrent exempel på att skjuta ansvaret ifrån sig, till någon annan, till något annat beslut som man beklagligt nog saknar förmåga att ändra eller mildra konsekvenserna av.
Tack för att du bekräftade min tes.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En ökning med 135 personer sedan igår av döda. Hur fan kan man få det till att "Trenden är svagt nedåtgående"?

Siffertrolleriet börjar bli löjligt nu.

Citat:

O'Brien held up his left hand, its back towards Winston, with the thumb hidden and the four fingers extended.

'How many fingers am I holding up, Winston?'

'Four.'

'And if the party says that it is not four but five -- then how many?'

'Four.'

The word ended in a gasp of pain. The needle of the dial had shot up to fifty-five. The sweat had sprung out all over Winston's body. The air tore into his lungs and issued again in deep groans which even by clenching his teeth he could not stop. O'Brien watched him, the four fingers still extended. He drew back the lever. This time the pain was only slightly eased.

'How many fingers, Winston?'

'Four.'

The needle went up to sixty.

'Four! Four! What else can I say? Four!'

The needle must have risen again, but he did not look at it. The heavy, stern face and the four fingers filled his vision. The fingers stood up before his eyes like pillars, enormous, blurry, and seeming to vibrate, but unmistakably four.

'Four! Stop it, stop it! How can you go on? Four! Four!'

'Five! Five! Five!'

'No, Winston, that is no use. You are lying. You still think there are four. How many fingers, please?'

'Four! five! Four! Anything you like. Only stop it, stop the pain!'
http://www.george-orwell.org/1984/18.html
Citera
2020-05-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har upprepade gånger redovisat hur jag räknar:

(Antalet officiella fall X Det uppskattade antalet ej officiella fall per officiellt fall) ÷ Den totala folkmängden.

Rena lågstadiematten. Men man skall inte ta i mer än man behöver.

Problemet är att uppskatta antalet icke rapporterat fall som går på varje rapporterat. Har Anders Tegnell rätt i att var tredje människa i Stockholmsregionen redan haft covid-19 så landar siffran på över 80. Jag har använt mig av siffran 75 eller 70.

Det andra problemet är hur mycket man skall ta hänsyn till graden av testverksamhet i Sverige kontra andra länder. Testar man mycket så ökar chansen att hitta nya fall. Men långt ifrån alla testade visar ju på ett positivt testresultat. Jag har nog lagt för stor betydelse vid detta. Men om Tegnells skattning av den totala andelen smittade i Stockholmsregionen stämmer så betyder det att den totala andelen smittade i andra länder, med stor sannolikhet, är högre än jag trott.

Det är väl för fan ingen prognos? Utöver det har du variabler i som du inte deklarerar hur du uppskattar, man använder inte en siffra på måfo man har en anledning att ha en sådan siffra och den har man kommit fram till på något sätt, FHM kom fram till denna genom sentinell testning, så hur kom du fram till din siffra 75 eller 70? Genom att sentinell testa med fingret i röven och mäta antalet mm avföring du fick ut?

Du påstår dig vara universitetsutbildad, men ärligt talat tror jag inte du hållit en enda disposition.
Citera
2020-05-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du har inte funderat på att corona döda är utöver de alla som annars dör normalt?
Nej det är det inte.
Det kommer statistiken på årsbasis att visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in