2020-05-08, 17:12
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Man kan trolla hur mycket man vill genom att vrida och vända på alla jävla kurvor. Faktum kvarstår: 135 döda idag mot 87 (var det väl) igår är en ökning av antalet döda. INTE en minskning.

OK. Så här funkar det:

Varje dag rapporteras det nya antalet registrerade döda som varit smittade med coronaviruset oavsett dödsorsak.

Registrerade avlidna kan ha dött igår, i förrgår och inland så kan det ta upp till en vecka innan registreringen har kommit in.

Dessutom samkör man 2 ggr veckan (tror onsdag & fredag) smittoregistret med registret för avlidna. Alltså, för att hitta de som testat positivt för viruset de senaste 30 dagarna som har avlidit så samkör man m h a personnummer. De kan ha dött eller rapporterats döda med helt olika dödsorsaker.

Alltså är de siffror som presenteras varje dag hur många nya som registrerats, inte de som dött senaste 24h.
Senast redigerad av Richard-III 2020-05-08 kl. 17:15. Anledning: Fix
Citera
2020-05-08, 17:13
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Vi är närmare Andorra i folkmängd än vi ligger mot många av de större länderna. Det är ett sätt att försöka förvilla att inte räkna med de mindre. Fult trick att försöka att få det att se värre ut än vad det är.

Andorra har bara drygt 70 000 invånare så en ex gruppresa till Italien v9 får stora konsekvenser i statistiken för Andorra.
Andorra är inget bra land att jämföra sig med.
Citera
2020-05-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Antagligen färre ggr än vad den skribenten upprepar sina mantran. Hen är nog en av de som skriver allra flest inlägg här, tror jag.

Jag bemöter det mesta som jag hinner bemöta, förutsatt att folk inte kallar en nedlåtande saker eller tilltalar en väldigt otrevligt, då ger jag oftast inget svar eller slutar svara fort.

Om du är intresserad av någons inlägg så kan du söka bland just den personens inlägg, du behöver inte rota igenom 300 K inlägg, bara ett tips. Kan fortfarande vara ett stort antal men inte 300 K iaf. Jag gör så ibland om jag vet att någon skribent skrev något intressant jag ville läsa igen.

Att så många reagerar på covid-19 (och att det är hemskt att man inte stoppar den i Sverige), tycker jag inte alls är märkligt. Det är en pandemi, vilket är ovanligt för oss i Sverige. Den slår även väldigt fort och hårt, man kan dö på 3 veckor. Extremt läskigt. Det är en osynlig smitta, som individ är det väldigt oförutsägbart och svårt att skydda sig mot den, då den kan finnas överallt.

Smittsamma sjukdomar är ofta extra läskiga, då du kan få det bara av att gå utanför dörrn i princip. Samt att denna påverkar hela världen, osv. Några tankar iaf om Covid och varför folk reagerar. Men klumpa ihop mig om du vill, helt okej.

Okej då ska jag sluta klumpa ihop dig. Jag trodde du var en av alla de som fokuserade på hur goda de själva är och hela tiden jämför kostnader med människoliv. Vet att inte alla håller på så men det händer mycket i denna tråd. Ber om ursäkt för det

Håller med om att det är en läskig sjukdom även om jag själv har tappat intresset lite och mest går och väntar på att Superettan ska dra igång...
Citera
2020-05-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Precis, fem myror är fler än fyrs elefanter.
135 döda personer är mer än 87 döda personer.
Frågor på det?
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ge dig. Du gör dig bara löjlig.

Okej, jag ger mig. 135 är mindre än 87 i det nya Orwellska Sverige.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Fler långvariga alt. kroniska problem som väntar runt hörnet efter en genomgången coronainfektion?

More than just smell -COVID-19 is associated with severe impairment of smell, taste, and chemesthesis

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.04.20090902v1.full.pdf

"Our study confirms and substantially extends previous reports showing that smell loss and taste loss are associated with COVID-19. Similar to other recent studies (Bagheri et al., 2020; Chen et al., 2020; Gane et al., 2020; Giacomelli et al., 2020; Haldrup et al., 2020; Hopkins et al., 2020; Lechien et al., 2020a, 2020b; Mao et al., 2020; Menni et al., 2020; Moein et al., 2020; Yan et al., 2020a, 2020b), we find that the majority of our participants with COVID-19 reports a severe reduction in the ability to smell as compared to before the onset of that disease. Notably, this smell loss was not associated with self-reported nasal obstruction, consistent with anecdotal reports. Further, we find that qualitative changes in smell (smell distortionsor phantoms) were relatively rare. We found that taste, and to a lesser degree chemesthesis, were also significantly impaired for individuals with COVID-19.
Together, these results suggest that COVID-19 broadly impacts chemosensory function across multiple sensory modalities, and that disruption of these maybe a possible indicator of COVID-19."

Bakgrund och kontext.

CHEMOSENSORY FUNCTION AND DYSFUNCTION :
[Critical Reviews in Oral Biology & Medicine 9(3) 267-291(1998)]

"Taste and smell are fundamental sensory systems essential in nutrition and food selection,for the hedonic and sensory experience of food,for efficient metabolism, and, in general, for the maintenance of a good quality of life.The gustatory and olfactory systems demonstrate adiversity of transduction mechanisms,and during the last decade,considerable progress has been made toward ourunderstanding of the basic mechanisms of taste and smell.Understanding normal chemosensory function helps clarify the molecular events that underlie taste and smell disorders. At least 2,000,000 Americans suffer from chemosensory disorders-a number that is likely to grow as the aging segment of the population increases."

"Although diagnosis of taste and smell disorders has improved considerably over the last two decades,treatment of these disorders is still limited to conditions with discernible and reversible causes."

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/10454411980090030201
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Minst 100 gånger mer än den här influensan kommat att åstadkomma.

Japp men en död i Covid är förstås värd 100 ggr mer samhällspåverkan än en död i cancer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antagligen kommer biverkningarna av COVID-19 att bli den största ekonomiska utmaningen för Landsting samt en enorm social börda för deras familjer.

Förmodligen, jag vet dock bara en person hittills i min omgivning som hamnat i respirator (två veckor hittills) pga COVID men det kommer nog framkomma vad utgången blir av det om denne överlever så har jag svårt att tro det inte får några men.

Ironiskt nog var dock detta en av de personer som totalt struntade i alla rekommendationer men hela dennes familj och omgivning har nu ändrat ljud i skällan.
Citera
2020-05-08, 17:15
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Enligt den första grafen du hänvisar till så har det dött 4 personer den 8 maj? Stämmer det? Vad är källan? Fantastiska nyheter i så fall.

Nope. Då gör du en grav tankevurpa. Hittills vet vi av 4 av dom som dött den 8 maj.
Citera
2020-05-08, 17:15
Medlem
arbetets avatar
Ni har väl noterat att Sverige gått om Nederländerna och är nu på sjätte plats i döda per milj.

Citera
2020-05-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Precis, fem myror är fler än fyrs elefanter.

135 rapporterat avlidna är däremot inte 135 faktiskt avlidna igår/idag.

Vi ser en vikande trend, men det är ytterst problematiskt att regimen stipulerat cirka 60% smittspridning /flockimmunitet som något oundvikligt... Vikande tal gör inte någon direkt skillnad förrän vi faktiskt backar från dödskultens grundtes.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-08 kl. 17:18.
Citera
2020-05-08, 17:17
Medlem
.-.-.s avatar
Nu är vi topp tre i dödsfall idag räknat efter befolkningsmängd.
Det går bra nu Tegnell och Löfven.
Som vanligt så påstår alla experter att det ser bra ut nu, siffrorna går stadigt neråt.
Vad är det för fabler, alla utom experterna ser ju att det håller på att braka lös.
Regeringen kan bara inte tvärvända nu dom har redan valt väg att bemöta corona, skulle dom tvärvända nu så får oppositionen en massa gratis eld på brasan.
Därför låter dom folk dö som flugor nu för att det finns ingen annan väg att gå utan att förlora en massa röster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in