Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyMnemonic
Ja precis... Konstigt att vissa här inte fattar det trots de påstår de beräknat på saker (men kan så klart inte redovisa sina beräkningar) inga namn nämnda men vi kan kalla dessa för Ola_Schubert typ.
Jag har upprepade gånger redovisat hur jag räknar:
(Antalet officiella fall X Det uppskattade antalet ej officiella fall per officiellt fall) ÷ Den totala folkmängden.
Rena lågstadiematten. Men man skall inte ta i mer än man behöver.
Problemet är att uppskatta antalet icke rapporterat fall som går på varje rapporterat. Har Anders Tegnell rätt i att var tredje människa i Stockholmsregionen redan haft covid-19 så landar siffran på över 80. Jag har använt mig av siffran 75 eller 70.
Det andra problemet är hur mycket man skall ta hänsyn till graden av testverksamhet i Sverige kontra andra länder. Testar man mycket så ökar chansen att hitta nya fall. Men långt ifrån alla testade visar ju på ett positivt testresultat. Jag har nog lagt för stor betydelse vid detta. Men om Tegnells skattning av den totala andelen smittade i Stockholmsregionen stämmer så betyder det att den totala andelen smittade i andra länder, med stor sannolikhet, är högre än jag trott.