2020-05-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Som sagt, det sjunker.
Det kommer det alltid att gör med den framställningen, försök att dra ut kurvan en månad till i istället och den ser likadan ut. Som sagt, det är enkelt för "Steffe".
Citera
2020-05-08, 16:26
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Sen blir det snabbt färre döda om man är lite halvlat och inte testar alla för covid-19.
Okej?
Citera
2020-05-08, 16:28
Avslutad
Lägesbild Region Stockholm 8 Maj 2020

Dagens rapport visar att 200 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19. Det betyder att totalt 9 227 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 1 660 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet
Totalt 1 660 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit. Det innebär att 56 ytterligare personer har rapporterats avlidna.
Hittills har 3 202 patienter skrivits ut efter vård på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Patienterna har skrivits ut till sina hem, vissa av dem med fortsatt vård i hemmet. De har också skrivits ut till särskilt boende för äldre (SÄBO). Det är 83 fler rapporterat utskrivna sedan igår.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/8-maj-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-05-08, 16:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Nu sjunker det i Stockholm men det lär snart stiga i Götet. Sen har vi Skåne som ligger efter Götet .

https://covid19.healthdata.org/sweden

Vi får hoppas att inte länken har rätt. Den förutspår 10 000 döda i Sverige.

Lär inte räcka med 10 tusen döda. Kommer nås redan under juni skulle jag tro.
Citera
2020-05-08, 16:29
Medlem
kazangass avatar
Nån som har koll på alla de uträkningar och trendlinjer som florerat i denna tråden, vilken av alla modeller stämmer bäst med det utfall som rapporteras av FHM?

Och har dessa hemmabyggda modeller anpassats till det rapporterade underlaget?
Citera
2020-05-08, 16:29
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Jämför du Sveriges 10 miljoner med Andorras 77000? Berätta, vilka av dessa större länder som ligger före oss är 129 gånger större än Sverige?

Belgien 11 miljoner
Holland 17 miljoner
Frankrike 66 miljoner
Tyskland 88 miljoner
Usa 328 miljoner

Vi är bra mycket närmare alla dessa länder än Andorra.

10 milj till Andorra
56 milj till Holland
56 milj till Frankrike
78 miljoner till Tyskland
318 miljoner till USA
Citera
2020-05-08, 16:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Vi är närmare Andorra i folkmängd än vi ligger mot många av de större länderna. Det är ett sätt att försöka förvilla att inte räkna med de mindre. Fult trick att försöka att få det att se värre ut än vad det är.
Adorra har 77 000 invånare. Belgien har 11,5 miljoner invånare.
Har lite svårt att förstå dit argument.
Citera
2020-05-08, 16:31
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, det verkar som att FHM kommer lyckas med konststycket att både få högst dödstal och mest kraschad ekonomi, i.o.m. att flockimmunitet är mycket längre bort än mörkersiffermänniskorna hade hoppats på.

Det här kommer att hålla på ett tag i Sverige, samtidigt som livet förhoppningsvis kan återgå mer till det normala i grannländerna som har bättre pli på smittan.
Hade folk levt sina liv som vanligt men tvättat händerna och hållit avstånd som man rekommenderar hade inte småföretagarna haft det så svårt.

Varför slutar folk att gå till frisören eller till den lokala pizzerian? Har håret slutat att växa och magen är alltid mätt? All den här hysterin med x antal döda per dag skrämmer upp folk. Presentera istället vem det är som dör. Alla är inte i femtonårsåldern.
Citera
2020-05-08, 16:31
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Fan, jag råkade gå in på Facebookgruppen "Vi stöttar Anders Tegnell och FoHM" med 87 000 medlemmar igen.

https://www.facebook.com/groups/2555458341408276/?ref=share

Jag tänkte naivt att det idag, kanske kanske, skulle finnas några vettiga kommentarer angående de höga dödstalen i Sverige.

Tyvärr var det än fler apologeter idag än tidigare. Nu smutskastas även andra länders strategier, och "vänta-bara-om-ett-år"-kommentarer haglar i gruppen. Detta trots att personen som startade gruppen klart och tydligt angett att gruppen enbart ska vara till för att stötta Anders Tegnell och FHoM.

Nu blir det till att ta lite sprit och lugna ner nerverna, för det blir nog inga fler besök för mig till den sekt-gruppen.
Citera
2020-05-08, 16:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Såg nu att det var 10% som tyckte att Sverige hade för hårda restriktioner, så 73% tycker inte att det skulle vara hårdare restriktioner som i andra länder iallafall. Då var det närmare vad jag hade i minnet iallafall.

Ja jag tror dom flesta yngre och friska är medvetna om att dom bör ta en smitta för gamlingarnas skull.
Varför är biografer stängda? De flesta rymmer ett par hundra personer. Ta in 30-40% av stolantalet och låt folk sitta med en tom stol emellan. Kan ju inte vara farligare att gå på bio än att åka buss.
Citera
2020-05-08, 16:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Ok, jag köper att vi är 6:e plats.
Att mäta per 1 miljon invånare anser jag vara den bästa indikationen på hur Covid-19 fått fäste och hur många som faktiskt dött.
Det bevisar helt klart att Sveriges strategi så här långt är ett haveri!
I ett relativt stort land med drygt 10 miljoner invånare är det inget bra betyg.

Det är inte riktigt så enkelt.

Rent tekniskt är det inte helt självklart att per en miljon invånare är ett särskilt relevant mått. Mäter man exempelvis antalet döda i hjärtinfarkt eller lungcancer så visst. Men Covid-19 har iaf tidigare varit ganska koncentrerat till vissa regioner, så som Wuhan, Stockholm och Lombardiet. Det går också att argumentera för att det är mer lämpligt att jämföra döda per capita per utbrott, istället för att titta på hela landet. Men nu börjar ju det ju sprida sig mer inne i länderna och då blir det nog mer relevant att titta på per capita, särskilt på sikt.

Men vad viktigare är, så är antalet döda (i absoluta tal eller per capita) inte bara ett mått på hur pandemin hanterats, utan också vilka förutsättningar man har. I Sverige är det exempelvis förhållandevis många som inte talar svenska och inte är så integrerade, dessa är antagligen svårare att nå än infödda. I norra Italien bor det många äldre. Osv., osv..
Citera
2020-05-08, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är alltid bra att det ligger platt om alternativet är att det ökar. Sen är det ju aldrig bra att människor dör, och att det ligger platt under en lång tid.

Det är så jävla lätt för alarmister att köra "och du firar att 100 dör". Ja jag firar att 100 dör om alternativet är att 200 dör imorgon och 300 dör i övermorgon. Det betyder inte att jag gläds åt att 100 dör, jag gläds åt att inte 400 dör.

Lika lätt som för förnekare att håna:

Förnekare; Varför hänger du läpp för att 100 dör? Det är ju bara hundra idag!

Alarmist; Ja, för att jag ville att det skulle vara 15 eller mindre idag, helst ingen? Eftersom vi kunde förhindrat det?

Det är en fruktansvärt lång tid nu vi har fått höra om dessa gudsförgätna dödssiffror! Det tar ju inte slut. Pga de styrandes inkompetens och slapphet. Man blir riktigt less, förbannad och förtvivlad.

Förra året denna tid hade många nog inte kunnat föreställa sig det här, att man skulle höra om sådana här dödssiffror varje dag. Och att myndigheter skulle luta sig tillbaka och inte göra något åt det.

Vi är ett land som bötfäller folk med tusentals kronor om man råkar köra lite för fort på en motorväg.

Men vi släpper en pandemi helt fritt att frossa på folk som på ett buffébord och sen kasta ner benen i graven.

Det är så absurt så att man nästan inte kan ta in det.

Jag är less! Och förstår att många andra är det också.

End of rant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in