2020-05-08, 16:14
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sverige ligger på 9:e plats!
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Nej, titta på senaste uppdateringen både från SVT som jag länkade till och "Coronavieus outbreak"
De ljuger inte!
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Om man räknar in - vilket är självklart om man inte stirrar sig blind på en faktor - konsekvenserna av havererade ekonomier så kommer vi hamna rätt bra i jämförelse till andra länder.

Och antalet döda?
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att Sverige skulle ha fjärde flest antal döda per miljon invånare. Sexa, eller åtta snarare.

Men jämförelsens relevans är tveksam.
Kom med fakta istället för att lalla runt...
Citera
Medlem
Citat:
Sverige ligger på 9:e plats!
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nej, på 6:e plats.
Du måste bortse från 3 pyttesmå länder !
Citera
Medlem
Citat:
Varav majoriteten sannolikt hade dött i år ändå.
Jag minns inte var jag läste det, så jag kan inte ge någon källa. Men. Beräkningar från Storbritannien kommer fram till att de döda mister i genomsnitt 11 år av förväntad återstående livstid. Det är inte riktigt en fot i graven. I Sverige är 12% av dödsfallen yngre än 70, 35% är yngre än 80.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
De har ju förtryckt den innan någon bredare spridning skedde, en situation som inte kan upprätthållas på sikt. Det är likadant med Norge, vars folkhälsomyndighet uppskattade att bara en procent av befolkningen hade smittats den 23 april. Det är oklart hur det kommer gå i sådana länder. Jag skrev för övrigt att länder i Asien har gått igenom sjukdomen med få dödsfall, det vill säga lyckats väl. Spridningen verkar ha skett där, men få har dött. Det är den situationen man vill ha. Tyskland lyckas väl med västeuropeisk standard, men är ändå långt sämre än länderna i Asien. Jag vet inte riktigt hur långt länder som Polen och Tjeckien har kommit.

Fetmarkerat: Gått igenom? Alltså, sjukdomen är inte utrotad.
Citera
2020-05-08, 16:15
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ta en titt på de ljusgrå staplarna istället som försöker förutse eftersläppningen baserat på tidigare data. Man kan ju dock tycka att det är bra att det planar ut om det inte vore kring 100 döda om dagen ... "Steffe" var det, han ler nog, så enkelt det är.
Som sagt, det sjunker.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ta en titt på de ljusgrå staplarna istället som försöker förutse eftersläppningen baserat på tidigare data. Man kan ju dock tycka att det är bra att det planar ut om det inte vore kring 100 döda om dagen ... "Steffe" var det, han ler nog, så enkelt det är.

Det är alltid bra att det ligger platt om alternativet är att det ökar. Sen är det ju aldrig bra att människor dör, och att det ligger platt under en lång tid.

Det är så jävla lätt för alarmister att köra "och du firar att 100 dör". Ja jag firar att 100 dör om alternativet är att 200 dör imorgon och 300 dör i övermorgon. Det betyder inte att jag gläds åt att 100 dör, jag gläds åt att inte 400 dör.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag har redan haft corona och strök inte med. Fick milda influensasymptom.

Jag värnar väldigt mycket om liv och hälsa och det är därför som jag har min inställning.

Nej det har du inte. Du är inte testad, så du kan inte påstå du har haft det.
Citera
2020-05-08, 16:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Kom med fakta istället för att lalla runt...

Frankrike, Belgien, Spanien, Italien och Storbritannien har fler döda än Sverige per en miljon invånare. Har för mig det var de länderna iaf.

Om man nu nödvändigtvis vill göra den jämförelsen.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Det finns tre stycken "fjant-stater" (Andorra, Sint Maarten o San Marino) med på listan. Man ska nog inte räkna med dem.

Sjätte platsen har vi och vi lär stiga i tabellen

Vi är närmare Andorra i folkmängd än vi ligger mot många av de större länderna. Det är ett sätt att försöka förvilla att inte räkna med de mindre. Fult trick att försöka att få det att se värre ut än vad det är.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Nej, titta på senaste uppdateringen både från SVT som jag länkade till och "Coronavieus outbreak"
De ljuger inte!

Visa mig var worldometer har räknat fel då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in