Citat:
Ja du, vad säger man?
När Hiding skickad kommandostyrkan på MGM i augusti i fjol trodde jag att de verkligen hade fått det stora genombrottet som skulle lösa upp alla knutar och se till att fallet fick det avslut som önskades, jag kunde inte då tro att Hiding skulle göra en så meningslös maktdemonstration bara för att möjligheten fanns men nu när vi fått FUP och dom så inser jag att det var bara spel för galleriet, ett fult knep för att dölja hur djävla svagt fallet egentligen var.
Det känns inte bra hur det här fallet har skötts, det är en väldigt bitter eftersmak.
När Hiding skickad kommandostyrkan på MGM i augusti i fjol trodde jag att de verkligen hade fått det stora genombrottet som skulle lösa upp alla knutar och se till att fallet fick det avslut som önskades, jag kunde inte då tro att Hiding skulle göra en så meningslös maktdemonstration bara för att möjligheten fanns men nu när vi fått FUP och dom så inser jag att det var bara spel för galleriet, ett fult knep för att dölja hur djävla svagt fallet egentligen var.
Det känns inte bra hur det här fallet har skötts, det är en väldigt bitter eftersmak.
Ger dig medhåll i detta. Tycker också att det är lite märkligt att frågan inte nu har ställts till Hiding, av media, om hur de resonerade kring beslutet att i robocop-style inhämta SD.
Nog lutar det allt mer åt en maktdemonstration med en bakomliggande taktisk tanke: den att en stormning av huset och ett fysiskt omruskande av SD skulle få hans tunga att tala ut.
Men så bidde det inte.
Och i högre grad gällde det nog för HD. När HD släpptes ansåg flera i tråden att anledningen till att man valt att dramatiskt gripa henne på öppen gata för vidare förpassande till en kal cell var den att utsätta henne för press, få henne att bryta ihop och prata ut/erkänna inblandning etc.
Utan att de egentligen hade några bevis mot henne. Jag ifrågasatte då det. Men tänker nu att så nog var fallet.
Att Hiding satsade på att spela stormningskortet för att på så vis kunna få fram det som krävdes för ett stabilt åtal: ett erkännande från SD och/alt graverande uppgifter från HD.
Det var syftet med insatsen.
Det funkade ej.
Hiding blev tvungen att försätta HD på fri fot. Fick till en vecka i häkte men insåg att en förlängning var omöjlig.
Och SD blev hon ”tvungen” att behålla i förvar; hon kunde inte gärna släppa honom med tanke på buller o bång-gripandet. De nya spåren/blodet räckte ju också till omhäktningar.
Sedan fick Hiding gå till Tings med det hon hade.
Tror ej att hon egentligen nu är förvånad över domen. Men det måste hon ju säga.