2020-05-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja du, vad säger man?

När Hiding skickad kommandostyrkan på MGM i augusti i fjol trodde jag att de verkligen hade fått det stora genombrottet som skulle lösa upp alla knutar och se till att fallet fick det avslut som önskades, jag kunde inte då tro att Hiding skulle göra en så meningslös maktdemonstration bara för att möjligheten fanns men nu när vi fått FUP och dom så inser jag att det var bara spel för galleriet, ett fult knep för att dölja hur djävla svagt fallet egentligen var.

Det känns inte bra hur det här fallet har skötts, det är en väldigt bitter eftersmak.

Ger dig medhåll i detta. Tycker också att det är lite märkligt att frågan inte nu har ställts till Hiding, av media, om hur de resonerade kring beslutet att i robocop-style inhämta SD.

Nog lutar det allt mer åt en maktdemonstration med en bakomliggande taktisk tanke: den att en stormning av huset och ett fysiskt omruskande av SD skulle få hans tunga att tala ut.
Men så bidde det inte.
Och i högre grad gällde det nog för HD. När HD släpptes ansåg flera i tråden att anledningen till att man valt att dramatiskt gripa henne på öppen gata för vidare förpassande till en kal cell var den att utsätta henne för press, få henne att bryta ihop och prata ut/erkänna inblandning etc.
Utan att de egentligen hade några bevis mot henne. Jag ifrågasatte då det. Men tänker nu att så nog var fallet.
Att Hiding satsade på att spela stormningskortet för att på så vis kunna få fram det som krävdes för ett stabilt åtal: ett erkännande från SD och/alt graverande uppgifter från HD.
Det var syftet med insatsen.
Det funkade ej.
Hiding blev tvungen att försätta HD på fri fot. Fick till en vecka i häkte men insåg att en förlängning var omöjlig.
Och SD blev hon ”tvungen” att behålla i förvar; hon kunde inte gärna släppa honom med tanke på buller o bång-gripandet. De nya spåren/blodet räckte ju också till omhäktningar.
Sedan fick Hiding gå till Tings med det hon hade.
Tror ej att hon egentligen nu är förvånad över domen. Men det måste hon ju säga.
Citera
2020-05-08, 14:50
Medlem
Smhfs avatar
Undrar hur ofta pastorskragen sattes på lite då och då. Eller togs av.

Lena hade bakgrund som pastor i bl a frikyrkliga församlingen Equmeniakyrkan och satte på sigkragen litedå och då.

https://www.docdroid.net/fsx8Z0E/mrd-pdf#page=23

Sidan 23 i länken
Citera
2020-05-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Vem vet om mördaren satt i ett dike, med sin laptop, med en ficklampa

För mig finns det ingen som vet om mördaren, stod/satt, med sin laptop i sin cykelkorg.

Stämmer riktigt bra.
Om inget vittne finns, så.
I vilket fall borde det medföra större besvär att ge sig ut att mörda med aktivitet på en lap top
samtidigt.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-08 kl. 14:56.
Citera
2020-05-08, 15:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Skulle kunna vara. Har sett flera personer gått längs motorvägen bara detta år. Sent på kvällen/natten.
Det verkar vara ett lite konstigt ställe att gå på.
Kan det vara samma person du har sett flera nätter och som kanske har för vana att gå där?
I så fall kanske det var han också på mordnatten?
Citera
2020-05-08, 15:26
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Stämmer riktigt bra.
Om inget vittne finns, så.
I vilket fall borde det medföra större besvär att ge sig ut att mörda med aktivitet på en lap top
samtidigt.

Bra inlägg.

Inget vittne har framkommit, kanske *experterna* vet.

Det har påståtts i tråden att mördaren cyklade med en laptop i sin cykelkorg, hur vissa kan påstå att mördaren cyklade med sin/en laptop i sin cykelkorg , det bevisar inte att SD är en mördare. OM det var SD som cyklade med sin laptop, hur vet *experterna* det?
Senast redigerad av Smhf 2020-05-08 kl. 15:36.
Citera
2020-05-08, 15:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Hoppas att Johan Fahlander och Jessica Wenna får ta över om det blir en vända till.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja dessa 2 gjorde ett strålande jobb i Möller fallet. Synd bara att de inte lyckades i Aki-delen i HR också.

Kan framför mig se dessa 2 ta sig an Lena mordet.
Kan man byta åklagare vid överklagan?

Jag vet att i HR spelas bara förhören från TR upp.
Sedan kan tydligen HR begära kompletterande förhör.
Skulle de kunna begära omtag av hela förhören med SD, HD, JG och SD:s pappa?
Det skulle vara intressant om det gick och de kunde få lite skarpare frågor.
I TR kom de undan lite för lätt.
Citera
2020-05-08, 15:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har gjort en liten koll angående sms.

Skickade ett antal sms med krav på leveransrapport till en avstängd mobil.
När jag satt på mobilen efter drygt tre dygn så va dom som va äldre än
tre dygn puts väck, borta, å ingen leveransrapport.

Dom andra messen skickades som vanligt.

NW skickar sitt sms till LWs mobil kl: 06.41 på Tisdagsmorgonen.
Tre dygn framåt blir Fredagsmorgonen kl: 06.40.

Som jag ser det så har LWs mobil varit påslagen någon gång inom det tidsspannet.
Det är den enda förklaringen som jag kan se till läsrapporten från
LWs mobil till NWs mobil.

Dessutom borde utredningen ha haft björnkoll på LWs mobil vid den här tidpunkten.
Men operatören påstod väl att de inte hade kvar meddelandet vilket enligt dem innebar att det aldrig hade lästs.
Det är vad som är konstigt i sammanhanget.
Citera
2020-05-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, så kan man väl säga om många indicier?
Att de var och en för sig inte visar att detta är mördaren.

En del indicier är starkare, medan andra är svagare.

Kan tycka att man la lite för stor vikt vid bevattning och fasadbelysningen. Att man tog upp detta var bra. Men det blev lite för mycket fokus på det.

Likaså om Lena blödde vid sex eller ej. Det blev lite för mycket av det också. Man visste att det endast var SD som sa sig ha upplevt detta.

Däremot tycker jag man borde ha pressat SD på grodorna (kanske förtäcka sanningar?) som flög ur hans mun då och då. Typ: "de kommer aldrig lösa mordet" och liknande stöddiga uttalanden. Plus att han inte har förklarat sig oskyldig vad jag vet.

Intressant är också de skärmdumpar från hans sms-konversationer med bl.a JG och som gjorde JG väldigt nervös. SD tycks leka med allas känslor och detta faktum borde man ha ifrågasatt mycket hårdare.

SD är en obehaglig individ och en sån skulle jag inte vilja ha i min närhet.

Tycker jag.
Citera
2020-05-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Funderar alltmer på om inte mordet var arrangerat med flera inblandade och att det förklarar frånvaron av spår som binder GM vid brotten hur paradoxalt det än kan låta.

Premiss: Frånvaron av fynd som kunnat binda en GM vid BP borde indikera att GM var klädd på ett sådant sätt att hen inte kunde tappa egna hårstrån eller hudavfällningar, åt andra hållet inte heller få sina egna kläder nedfläckade vid dådet. En sådan klädsel skulle å andra sidan måsta vara så heltäckande och därmed udda i den varma vårkvällen att det tilltänkta offret borde ha blivit livrädd och vägrat följa med GM ner till planket eller vid första åsynen lagt benen på ryggen och hunnit rädda sig hem igen. En möjlig förklaring är således att det var flera personer som tillsammans hade planerat mordet och gjorde olika delar av dådet i samförstånd.

Möjligt, framspekulerat scenario vid planket:
Fas 1. En person lockar ut LW ner till planket, antingen via en app som Telegram eller genom att knacka på och ange någon ursäkt som hen visste skulle få LW att släppa det hon hade för händer och följa med. Antagligen något kring geocaching.

Fas 2. Sedan där, väl på plats så väntar en eller två andra personer som ska utföra själva våldet och är då klädd därefter. En av personerna kan ha stulit kläder från ett sjukhus t ex eller från någon annan arbetsplats som innebär tillgång till heltäckande skyddskläder av engångskaraktär så att de är lätta att bränna upp efteråt samt senare vid behov kan smusslas tillbaka med blodstänk på utan att någon höjer på ögonbrynen. Göm blod bland annat blod.

Fas 3. Det första skriket som Dalaan hör är när offret ser de fullt skyddsmunderade personerna och förstår vad de tänker göra, något som måste varit oerhört obehagligt att inse och kunnat resulterat i ett sådant skrik som Dalaan hör. Men innan hon hinner fly så skyndar sig en person att håller fast offret samtidigt som en annan person tilldelar de första slagen tills offret ligger ner. I obduktionsrapporten nämns att slagen varit av varierad styrka (minns ej exakt formulering) och att några av dem varit dödande (om jag minns rätt, rätta mig gärna om jag har fel).

Fas 4. Personen som varit iförd vanliga kläder skyndar sig hemåt i skydd av mörkret och börjar direkt fippla med att ge sig själv alibin genom att använda känd inloggning till offrets dator samt cykla olika sträckor senare med offrets telefon som de plockat ur hennes jacka då hon träffats av de första slagen.

Fas 5. Den person som först slog slagen byter i skydd av mörkret och buskarna om en bit därifrån men lämnar skyddskläderna kvar. Sedan skyndar hon sig även därifrån och skaffar sig alibi genom att sova med sin barn.

Fas 6. Den tredje personen, som har minst direkt anknytning till offret men som har motiv baserat på den andra personen att begå våldet, stannar kvar och utfärdar de sista ca 14 slagen. Totalt sjutton slag för att skipa "rättvisa" för att offret raderat den andra personens loggar. Den person som slår är moraliskt övertygad om att det hen gör är riktigt och att hen gör det för den andra personen som varit ett offer för offret. Denna tredje person rör sig sedan därifrån och samlar sina och den andra personens engångskläder i en påse och gör sig själv snabbt synlig vid motorvägen innan även han försvinner från scenen. Genom att snabbt synas vid motorvägen har ytterligare frön såtts till rimligt tvivel.

Fas 7. Bortstädandet. Möjligen använder de tre involverade det ej genomsökta huset som basläger för att få undan saker som fort måste bort från BP innan detta kan forslas vidare. Det kanske inte är en slump att de känner sig säkra på att detta hus aldrig kommer att genomsökas. Ev brännbart material förvaras först här, sedan bränns det i den senare sotade pannan eller på ett sjukhus där blodiga plagg ändå tas omhand. Gissningsvis så har de pratat ihop sig noga innan mordet men utbyter här inte så mycket då de måste skapa en riktig illusion av att ha gjort olika saker under kvällen och inte låta alltför samordnade. De nyttjar faciliteterna men de pratar inte. De håller sig till detta även senare när de anar att de kan vara under tvångsmedel som buggning. Mordet är noga planerat och deras beteenden, roller och ansvar noga kalkylerade.

Fas 8. På morgonen efter dådet så vet bara den tredje personen om offret verkligen dött och när. Därav så yttrar den andra personen en förhoppning om att offret ska vara död inför sin chef. Själv var hon bara på plats för att se brottets början. Hon vet faktiskt inte vad som hände sedan och detta är meningen då hon inte ska kunna veta för mycket.

Slutsats av spekulation: Tre personer samarbetar, alla är delaktiga men till olika delar och alla vet inte om allt vad de andra gör vilket gör att de i ett eventuellt förhör kan vittna utan att råka säga misstänkt identiska saker eller veta om för mycket. De drivs samtliga av samma sak som vissa i tråden, nämligen en övertygelse om att offret var skurken i dramat och hade förtjänat deras agerande som de då menade var moraliskt oantastligt.

Förarbetet till mordet kan ha varit att lusläsa krimtrådar på flashback för att göra en research, därav engagemanget som senare läggs ner på tråden om mordet enligt FUP. Det ligger helt enkelt i deras egen vana att låta forumet spela en stor roll i deras tänk. De har antagligen baserat på kunskaper om andra fall tänkt ut alibin som inte ska vara för tvärsäkra och lätta att granska. Strategin har varit just vad de verkar komma undan med, att uppnå "inte utom rimligt tvivel".

Utifrån detta tänker jag mig att personernas ageranden även det sista halvåret innan mordet kan behöva ses som strategiska. T ex registrerandet av alternativa multipla konton för att kunna styra tråden, t ex att låta en av dem skaffa en ny "pojkvän" för att skapa illusionen av avsaknad av motiv och att arrangera en skenskilsmässa trots att ingen av dem har minsta riktig ambition att skiljas från varandra. I denna strategi kan även smutskastning av offret inför poliser man vetat om haft inflytande vid utredningar varit en del.

En spekulation medveten om att foliehatten sitter på.

2 personer, ja. Men 3? Det tror jag inte. Har själv skrivit i tråden att en (troligen SD) har lurat ner Lena till planket och en annan med skyddsmundering stått gömd där. Efter mordet har den skyddsklädda tagit av sig utrustningen en bit därifrån och lagt den i påsen.

SD hasar nerför slänten och går motorvägen framåt (mot trafiken) med påsen i handen och har inte lämnat skoavtryck just på mordplatsen. Inte heller gm/gk.

Ett eventuellt cyklande och olika tider iom det, kan också vara en dimridå.

Har också tänkt att även förhållandet ned Sill*n kan ha varit en dimridå. Kanske även skilsmässan? Lyssnade på Sill*ns vittnesmål på Youtube igår. Verkar vara en bra man. Han har en hel del att berätta, men att han skulle vara inblandad i ett mord är helt uteslutet i mina ögon.

Det är ju helt otroligt att paret Davidsson inte anmälde Lena för trakasserier! Hade de gjort det så hade hon kanske vaknar upp. Kommit till sans. SD också. Och mordet hade inte skett.

I många mordfall får jag en stark känsla av att morden aldrig hade behövt ske, om båda parter hade kallats till en allvarlig konfrontation om sina barnsliga men farliga bråk. Kunniga ersoner som är utbildade att hantera sånt. Att man visar dem att det finns vägar till antingen försoning eller iaf att man ger fan i att jävlas med varandra.

Borde finnas en straffsats för sånt beteende av vuxna människor. Särskilt om barn är inblandade.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-08 kl. 16:48.
Citera
2020-05-08, 16:08
Medlem
Citat:
2 personer, ja. Men 3? Det tror jag inte. Har själv skrivit i tråden att en (troligen SD) har lurat ner Lena till planket och en annan med skyddsmundering stått gömd där. Efter mordet har den skyddsklädda tagit av sig utrustningen en bit därifrån och lagt den i påsen.

SD hasar nerför slänten och går motorvägen framåt (mot trafiken) med påsen i handen och har inte lämnat skoavtryck just på mordplatsen. Inte heller gm/gk.

Har också tänkt att förhållandet ned Sill*n kan ha varit en dimridå. Kanske ävenskilsmässan. Lyssnade på Sill*ns vittnesmål på Youtube igår. Verkar vara en bra man. Han har en hel del att berätta, men att han skulle vara inblandad i ett mord är helt uteslutet i mina ögon.
Ingen som funderat på om HDs pappa är involverad? Med tanke på hans försvar av SDs 6 år långa otrohet, hans beskydd av SD?
Citera
2020-05-08, 16:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Har också tänkt att förhållandet ned Sill*n kan ha varit en dimridå. Kanske ävenskilsmässan. Lyssnade på Sill*ns vittnesmål på Youtube igår. Verkar vara en bra man. Han har en hel del att berätta, men att han skulle vara inblandad i ett mord är helt uteslutet i mina ögon.
Fast jag tror inte att någon har påstått att Sill*en skulle vara inblandad.
Jag vet inte vem Philomena tänker på men mina tankar går genast till HD:s pappa om en tredje person är inblandad (eller möjligen JG men det är inte så troligt.)
Efter pappans uppträdande under rättegången så har jag börjat undra.
Citera
2020-05-08, 16:11
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Jag ska betona att jag bara spekulerar och egentligen inte har några belägg alls baserat på det vi vet, som tyder på tre och inte två.

Men jag tänker mig att en tredje person med stort lojalitetsband till en eller de båda makarna D skulle kunna ge dem båda möjligheter att både vara delaktiga och ändå vara på annan plats medan delar av brottet/undanröjandet sker.

Det är mycket mek med tiden omkring mordet. SD påstår sig texta växlarna på cykeln, det sker inloggningar från offrets enhet. Det är i efterhand ett svårt pusslande med master, tider och knappa marginaler för att få pusslet att gå ihop.
Samtidigt verkar HD ha alibi och ha sovit iaf delar av natten hos barnen, om jag förstått det rätt.

Tänker därför att makarna D kan ha haft hjälp av en tredje som intalats att alla deras äktenskapsproblem och allt som orsakats HDs lidande beror på LW. En person som med andra ord manipulerats att rättfärdiga ett mord på henne då LW blivit syndabocken för otroheten, syndabocken för HDs psykiska besvär i närtid och syndabocken för allt omoraliskt som skett i triangeln. Det är ju lite så tongångarna gått i tråden. Att man gett LW så mycket moralisk skuld att man i nästa steg sopat rent för att i ett tredje steg ursäkta att någon bröt mot lagen och mördade henne. Lite så tänker jag att en inblandad tredje person kunnat tänka också, manipulerad av SD och kanske HD om att den enda raka utvägen var att LW måste bort och att det var "för en god sak".

Tänkte inte på Sillen utan på en annan man som kunnat ha band, framförallt till HD. Har också fått uppfattningen att Sillen är en reko person, möjligen utifrån detta spekulerade scenario tyvärr grymt och utstuderat utnyttjad av HD till att ge henne ett känslomässigt alibi. Dvs, att han använts bara för att stärka illusionen av att skilsmässan mellan HD och SD var genuin och inte bara dimridåer. Men detta är bara spekulationer som sagt.
Senast redigerad av Philomena 2020-05-08 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in