2020-05-08, 13:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi tänker oss att grannen ringer in till polisen och säger att SDs fasadbelysning
va släckt på mordnatten så blir det just inget pådrag alls.
Om man ser det så, så blir det lättare att bedöma värdet av grannens iakttagelse.

Om lyset hade belyst fp, bp hade det varit en annan sak.

Jamen, så kan man väl säga om många indicier?
Att de var och en för sig inte visar att detta är mördaren.

En del indicier är starkare, medan andra är svagare.
Citera
2020-05-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, så kan man väl säga om många indicier?
Att de var och en för sig inte visar att detta är mördaren.

En del indicier är starkare, medan andra är svagare.

Jo, det har du rätt i, framförallt i det här fallet.
Citera
2020-05-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Menar du att mördaren hade med sin laptop vid mordet?

Just det. Att sitta där i diket med lap top och logga in med tvåstegs inloggning,
med mordoffret bredvid sig ... kanske synligt från stora vägen. Med ficklampa då!
Citera
2020-05-08, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Undrar lite om vart de där 2 flickorna som drog sina cyklar och den äldre kvinnan tog vägen. De som nämndes i början. Blev de avskriva, tro? Vet du?

Fick de någonsin tag i cykelflickorna?
Medan den gråhåriga damen lyckades de få tag på. Men jag har inte bemödat mig att kolla om hon finns med i FUP, utan koncentrerade mig i början mest på det som åklagaren tog upp i sin stämningsansökan och sedan på det som jag själv tyckt ha varit av intresse för att förstå relationen och motivbilden.

Någon annan som vet?
Citera
2020-05-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Visst skulle det kunna vara så. Men om det var ett "planerat" alibi (via medhjälpare) så borde han väl själv tagit upp det tidigt i utredningen, "men har ni inte kollat min dator, ser ni inte att jag har varit aktiv på den vid tiden för mordet!?", typ.

Det var därför jag undrade tidigare om han själv tagit upp det vid något förhör men hittade inget. Vid rättegången togs det upp (av åklagaren) och han sa då ungefär som han skrev i TR-brevet. Det skulle i så fall tyda på att han inte kände till att han hade alibi förrän den serverades via fupen.

Det tror jag också, hade det varit planerat så hade han sannolikt skrikit sig hes om
det här redan under häktningsförhandlingarna.

Så det ser faktiskt ut som om ÅK har matat honom med det här.
Citera
2020-05-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men han verkar inte ha tagit upp datoralibit förrän han läst fup. En sådan detalj som att man har öppnat datorn nåt år tidigare vid en viss tidpunkt (på grund av ett inkommande mejl) är nog inte helt lätt att komma ihåg men när han läser tiderna i fup så förstår han, "makes sense" (även) för mig.

Bra noterat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Hur vet du att mördaren använde en cykel?

Hur vet du att mördaren inte❗skulle ha brukat sig av en cykel ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Just det. Att sitta där i diket med lap top och logga in med tvåstegs inloggning,
med mordoffret bredvid sig ... kanske synligt från stora vägen. Med ficklampa då!

Ja, sedan måste han rengöra laptopen för att utplåna alla eventuella spår från mordet. Fanns det indikationer på att hans laptop genomgått en sådan "behandling"?
Citera
Medlem
Citat:
Har inte hittat dom i FUP:et, kan ju ha missat dom, annars
gissar jag på "slasken".

Kanske borde ett och annat i slasken granskas igen? Känns som att något viktigt, kanske rent av avgörande, står att finna där.

Ännu vet vi inte om fallet dras till HR, men jag hoppas det, så att fallet och en framtida dom där blir mer komplett.

Saknar en del som kan vara av stor vikt och annat som har ältats till förbannelse, som jag tror är mer eller mindre ovidkommande.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-08 kl. 14:30.
Citera
2020-05-08, 13:58
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Eller så var det som något av vittnen påstod att det var en man utanför hennes hus. Och sen var det väl även någon som hört två personer prata? Jag tror någon annan i skyddskläder (från tex ett sjukhus) kunde vänta i buskarna bakom planket när de väl kommit dit. En person som dagen efter var osäker om de lyckats döda LW. "Hoppas hon är död".

Skyddkläder i vaxat papper bränner man snabbt i pelletskaminen och tar en dusch i SD´s numera finskurade dusch, medan SD duschar av sig och cykeln med trädgårdsslangen på gräsmattan...?

En isyxa eller en geologhammare körs i diskmaskinen under natten, och hamnar sen bland diverse utrustning igen.

https://images.freeimages.com/images/premium/previews/1031/10310412-ice-axe.jpg

#TeamÅsaHiding

Ja det om HDs eventuella inblandning i själva mordet blir ju också lämnat åt spekulation. Jag tror inte hon deltog och det baserar jag främst på att mordet verkar gått till på samma sätt som planen såg ut natten fredag/lördag innan. Då var väl HD bortrest med vattentätt alibi....kanske ingen slump
Dessa vittnesmål är oklara och om man tittar på hur SD lockade ut LW 11/5 så ser det väl ungefär ut som hur jag spekulerade kring i mitt förra inlägg. Hon tar sig själv mot mordplatsen för att inte riskera att vittnen ser de båda gå där tillsammans. Han är inte så dum och slarvig i sin planering av sitt mästerverk att han riskerar att bli sedd gåendes med LW i riktning mot mordplatsen bara minuter innan hon mördas. Det kan jag inte tro efter att ha gått igenom kartläggningen av honom som gjorts i fup.

En sak som jag tycker är viktig att komma ihåg
När man funderar kring hur SD planerat mordet bör man komma ihåg att han inte planerat alls med att ha sådan tur med hur lång tid det tog att upptäcka kroppen. Han är relativt smart och framför allt en väldigt beräknande person och måste ha räknat med att kroppen mycket väl skulle kunna ha hittats bara minuter/timmar efter mordet och att det därför var bråttom med undanröjning och rengöring. Att då riskera bli sedd av vittnen bara minuter innan mordet gåendes med LW i riktning mot planket betraktar jag som en risk han omöjligt kan tänka sig att ta. Han avbryter det första försöket när LW pratar i telefon....om det nu var det första försöket.
Senast redigerad av drunknar 2020-05-08 kl. 14:03.
Citera
2020-05-08, 14:00
Medlem
Citat:
Det tror jag också, hade det varit planerat så hade han sannolikt skrikit sig hes om
det här redan under häktningsförhandlingarna.

Så det ser faktiskt ut som om ÅK har matat honom med det här.

Äntligen några fler infallsvinklar.
Citera
2020-05-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, sedan måste han rengöra laptopen för att utplåna alla eventuella spår från mordet. Fanns det indikationer på att hans laptop genomgått en sådan "behandling"?

Inte vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in