Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Sveriges usla BNP tillväxt senaste åren och kommande år beror på massinvandringen, ganska marginellt hur vi hanterar coronasmittan.
Inte sant att det är "ganska marginellt hur vi hanterar coronasmittan" i landet.
Det handlar om individer i Sveriga skall gravt skadas eller till och med dö av något som man kan försöka förhindra.
Det handlar om landets ryggrad eller brist på det.
Om man vill kan man spekulera i vad Hanna-Wighs synpunkter ovan (som jag delar) har för effekt på ekonomin.
Jag tror att också om man bara vill titta på ekonomin så spelar invånarnas, medborgarnas, tillit till samhället en stor roll. Den tilliten löper stor risk att skadas av att människor upplever att deras liv och deras föräldrars och mor/farföräldras liv nedprioriteras framom "ekonomin".
Dålig, och rent felaktig, information skadar också tilliten.
(Om det senare så har jag gjort den reflektionen att diverse auktoriteter i Finland, både politiska och medicinska (med god hjälp av journalister) gjort ett bra jobb när det gäller problemet munskydd. Flera har gått ut och sagt att också om vi inte ännu har ngn officiell rekommendation för folk ute i samhället, så är det bara bra om folk vill ta egna initiativ. Finns ännu några rabiata munskydds-motståndare, men det har mestadels tystnat nu.
Jag har inget emot att politiker går ut och är mer försiktiga än "experterna" (som är oeniga).)