2020-05-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag tycker är mest intressant här är att staten inte lade tillräcklig vikt SD:s påpekande om att saken borde utredas ordentligt. Om man som misstänkt för ett allvarligt brott tror sig ha hittat något i förundersökningen som mycket väl skulle kunna vara ett eget alibi, då är det statens förbannade skyldighet att gå till botten med saken. Och helst innan man går till åtal.

Här kan man ju nästan ana att någon befarade att en utredning hos NFC skulle kunna resultera i t.ex. en "Grad +3" att det hade förekommit mänsklig aktivitet på SD:s dator vid den tidpunkt då brottet enligt åklagaren skall ha begåtts. Efter ett sådant svar från NFC hade man väl helt enkelt inte kunnat gå vidare med SD, åtminstone inte utan att riskera att bli dömd för obefogat åtal.

Det är ju inte helt omöjligt att det satt en annan person bakom skärmen, i samarbete med GM för att på så sätt ge GM alibi. Detta har påpekats vid ett flertal ggr i tråden, men jag nämner det ändå.
Citera
2020-05-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Du har rätt i att detta att hon hastigt lämnade sitt hem förstör en del av bilden om random fyllo,
oavsett vem som loggade in på hennes konto.
Skulle vara så egendomliga sammanträffanden som att SD lockade ut henne för ett möte (ex om geocash vid bullerplanket) och hon blev kvar ensam en stund och .. hon mördades av oväntat uppdykande fyllo - eller ett som lyssnat på dem en stund i mörkret ..
och när SD senare inte fick svar loggade han in på hennes konto för att kolla om hon var hemma igen - och medveten om risken att bli MGM gör att han inte minns vad han gjorde riktigt, den där natten -
men det känns ju långsökt.

Ja, det där med att bli mördad av en galning för att man råkar vara på fel plats vid fel tid är ju den mest ovanliga typen av mord och detta fall är inte något undantag i statistiken av förundersökningen att döma. Sedan låter jag det vara osagt vem/vilka som ligger bakom detta men nej, jag tror inte på att det var slumpartat utan högst personligt.
Citera
2020-05-08, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Vittnet var uppe den natten pga besök på vårdcentralen som oroat henne, står det.
Men alla andra nätter, när hon inte varit på vårdcentralen, var hon uppe då också så hon vet att SD brukade ha fasadbelysning tänd och rullgardinen nerdragen samt lampa släckt inne?

Om hon bara var vaken tillfälligtvis så kan man faktiskt inte lägga vikt vid vad hon såg med mindre än att hon fört dagbok över hur det såg ut under årets andra nätter eller nätter över lång tid.

Enrelevant fråga.
Men i vittnesmålet i rätten sa hon att fasadbelysningen vanligtvis var tänd på natten, att rullgardinen åkte upp på morgonen och ner till natten och att lampan i sovrummet brukade vara släckt nattetid. Rösten på vittnet var av en något äldre kvinna. Ingen frågade den frågan, men det är inte ovanligt att äldre personer har vissa sömnproblem. Kanske kissar på natten, eller vaknar tidigt på morgonen.

Nu var inte rätten skeptisk till hennes vittnesmål, och försvaret hade inga sådana invändningar. Det var alltså inte därför hennes vittnesmål sågades.

Det handlade om att rätten inte ansåg att just dessa tre saker som vittnet beskrev inte skulle vara riktiga, utan att observationerna inte kan kopplas till mordet.

"Tingsrätten anser inte att det finns anledning att tvivla på de uppgifter som J*udit-K*ornelia Z*acsko lämnat. De innebär dock inte att det går att dra några närmare slutsatser om Stefan Davidssons agerande den aktuella natten. "

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=43

Rent krasst kan man ju säga att SD kan ha haft så mycket att göra inför resan att han bara glömde av allt annat och att han faktiskt var uppe och fixade, även om jag tycker att det låter osannolikt att han vattnade och fixade med växlarna (som han först hävdade innan han läst FUP och plötsligt i rätten fattade att ingen sett en cyklist och att inget blod hittades på sadeln och ändrade sin historia till att det var helgen före) i mörkret.
Citera
2020-05-08, 12:39
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Absolut kan det vara naturliga orsaker. Reagerade bara på denna flytt direkt efter rättegången när jag noterade att h*ns dåvarande örebroadress låg i samma område som LWs senaste mastuppkoppling.
Bra grävt!
Det blir alltmer tydligt att utredningen inte sett brett utan är ett spel för gallerierna. En scenografi avsett att stylta upp det snurriga och nu avvisade åtalet mot SD.

Det börjar bli för mycket som inte stämmer på att SD är GM.

Tidningen Dagen ONS 06 MAJ

"Enligt tingsrättens bedömning har åklagarna inte lagt fram bevis mot den åtalade mannen som på ett tillräckligt konkret sätt bevisar att han befunnit sig på eller i närheten av den plats där kvinnan dödades vid tiden för mordet", skriver tingsrätten i sitt pressmeddelande.

Vidare ska det finnas flera osäkerhetsmoment i den bevisning som lagts fram, vilket innebär att det skulle kunna vara någon annan som var ansvarig för mordet på Lena Wesström.

Till detta bör läggas advokatens ord i NA: "Jag VET att han inte är den som mördade Lena".

Kan Åkl osminkade misslyckanden att binda honom till mordet på Lena Wesström ha den enkla förklaringen att det inte är han?

Man bör fråga sig varför Åkl ens väckte åtal när tom en lekman ser det ohållbara i åtalet ?
Förstod hon inte den juridik vilken är hennes profession?

Tunnelseende personifierades fövr, av hennes kollega den eminente Fd, överåklagaren Christer van der kwast.

Enligt kriminologen Leif G.W. Persson är van der Kwast en av de åklagare som har "unikt dålig statistik vad gäller antalet framgångsrika åtal", vilket delvis också skulle förklara varför denne uttryckt sitt ogillande mot beslut att bevilja Quick resning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Christer_van_der_Kwast
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-08 kl. 13:16.
Citera
2020-05-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Rosamund

Måste verkligen få framföra att det var mycket skarpt tänkt av dig, jag min galne idiot skulle aldrig ha kunnat begripa detta om inte du hade avslöjat detta för tråden tack❗

Skälvklart har du helt rätt i att "Motorvägsmannen" med påsen måste vara mördaren, detta sagt med anledning av, att om "Motorvägsmannen" med påsen hade varit oskyldig, så hade ju vederbörande givet vis trätt fram för länge sedan men❗nu har vederbörande inte gjort så, utan "Motorvägsmannen" med påsen har hela tiden hållit sig undan vilket bevisar att vederbörande måste vara den skyldige.

Mvh/ @JokerMannen

Du för dig väldigt osnyggt just nu, tar ut din besvikelse på andra i tråden.

Med tanke på hur fel du har haft på sista tiden med att rätten skulle ha tagit
hänsyn till SDs mållgor som du har tjatat som en jävla papegoja om, för
det viste ju du med säkerhet, fick vi läsa, att det va orsaken till
att SD frifotades, inte så där helt rätt va.

Fortsätt du med att kalla rådmannen för dåre i stället.
Citera
2020-05-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Några veckor efter mordet på lena var det ju en galning som slog ihjäl en annan människa i en park på väster man vara max någon km från där lena mördades. Så galningar finns det

Kan mycket väl ha varit den samme, det vill säga, "Motorvägsmannen" med påsen som först mördade L*na Wesstr*m bakom bullerplanket och sedan några veckor efter det mordet begav sig till en park för att därstädes då ha skördat sig ett nytt offer. Jag tror att våran knivskarp-tänkande @Rosamund reder ut detta ?

Tänk också på att våran suveräne tråd-skribent @MrBarnaby har bevisat att SD varit oskyldigt utpekad för mordet på L*na Wesstr*m, det vill säga, SD satt ju som bekant vid sin Laptop klockan: 23:34:16 under den då aktuella mord-kvällen Måndagen den 14:e Maj året 2018.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kan vara så men jag tror att lagmannen personligen tycker att SD är skylidg och därför är irriterad på åklagarnas prestation som tvingar dem att fria en mördare. Jag hade också känt mig frustrerad och arg om jag varit BL.

Tycker att BL allt som oftast lät trött och en aning irriterad under rättegångsdagarna. Kanske brukar han låta så annars också? Men det är alltså min egen uppfattning. Kanske hade han delvis fog för sin hållning i fallet?
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-08 kl. 13:28.
Citera
2020-05-08, 12:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är ju inte helt omöjligt att det satt en annan person bakom skärmen, i samarbete med GM för att på så sätt ge GM alibi. Detta har påpekats vid ett flertal ggr i tråden, men jag nämner det ändå.
Visst skulle det kunna vara så. Men om det var ett "planerat" alibi (via medhjälpare) så borde han väl själv tagit upp det tidigt i utredningen, "men har ni inte kollat min dator, ser ni inte att jag har varit aktiv på den vid tiden för mordet!?", typ.

Det var därför jag undrade tidigare om han själv tagit upp det vid något förhör men hittade inget. Vid rättegången togs det upp (av åklagaren) och han sa då ungefär som han skrev i TR-brevet. Det skulle i så fall tyda på att han inte kände till att han hade alibi förrän den serverades via fupen.
Citera
2020-05-08, 12:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kanske att åklagarna tänker precis som du zilvereko, och tog den här lite långsökta möjligheten du beskriver som förevändning för att inte låta NFC undersöka saken närmare.

En annan förklaring till att saken inte utreddes ordentligt skulle kunna vara att man insåg att resultatet av en sådan NFC-undersökning faktiskt skulle kunna skada åtalet rejält (men aldrig kunna ge stöd åt det).
Senast redigerad av Draifos 2020-05-08 kl. 13:07.
Citera
2020-05-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det har jag hela tiden sagt, även i inlägget.
Jag skrev om det i tråden redan innan rättegången.

Nu är det människor som sitter i rätten, och att bedöma bevisning och indicier handlar inte om någon exakt vetenskap. Det handlar inte om att kunna dra linjära streck, mäta med exakthet, det är inte matematik som aldrig kan bli något annat än vad den matematiska uträkningen ger.

Det handlar om just bedömningar.

Precis som det gör för åklagaren.
Rätten gör en annan bedömning än åklagaren.

Det går inte att sätta in ett antal variabler i en maskin som räknar ut med exakthet i decimaler vem som har mest rätt.

Det handlar också om omedelbarhetsprincipen. Det som presenteras under rättegången är det som gäller. Kanske hade en annan framläggning av fallet i rätten gjort att det hade sett annorlunda ut?
Eller en annan sammansättning av rättens ledamöter?

Håller med. Saknade vissa frågor och tyckte att vissa andra saker som ältades inte hade behövts dras i långbänk.
Citera
2020-05-08, 12:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Tycker att BL allt som oftast lät trött och en aning irriterad under rättegångsdagarna. Men det är alltså min egen uppfattning. Kanske hade han delvis fog för sin hållning?

Jag kan förstå det också när den tilltalade småskrattar titt som tätt, vittnen som ljuger, åklagarna som inte presenterar materialet tillräckligt väl t.ex. genom att ställa följdfrågor m.m.
Citera
2020-05-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enrelevant fråga.
Men i vittnesmålet i rätten sa hon att fasadbelysningen vanligtvis var tänd på natten, att rullgardinen åkte upp på morgonen och ner till natten och att lampan i sovrummet brukade vara släckt nattetid. Rösten på vittnet var av en något äldre kvinna. Ingen frågade den frågan, men det är inte ovanligt att äldre personer har vissa sömnproblem. Kanske kissar på natten, eller vaknar tidigt på morgonen.

Nu var inte rätten skeptisk till hennes vittnesmål, och försvaret hade inga sådana invändningar. Det var alltså inte därför hennes vittnesmål sågades.

Det handlade om att rätten inte ansåg att just dessa tre saker som vittnet beskrev inte skulle vara riktiga, utan att observationerna inte kan kopplas till mordet.

"Tingsrätten anser inte att det finns anledning att tvivla på de uppgifter som J*udit-K*ornelia Z*acsko lämnat. De innebär dock inte att det går att dra några närmare slutsatser om Stefan Davidssons agerande den aktuella natten. "

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=43

Rent krasst kan man ju säga att SD kan ha haft så mycket att göra inför resan att han bara glömde av allt annat och att han faktiskt var uppe och fixade, även om jag tycker att det låter osannolikt att han vattnade och fixade med växlarna (som han först hävdade innan han läst FUP och plötsligt i rätten fattade att ingen sett en cyklist och att inget blod hittades på sadeln och ändrade sin historia till att det var helgen före) i mörkret.

Har också tänkt att han just den natten hade mycket att göra inför sin resa och att tiden bara rann iväg.
Sen stupade han och somnade med rullgardinen halvt neddragen och lampan tänd.
Fasadbelysningen kan ha släckts dagarna innan med tanke på resan eller för att det blivit ljusare ute i maj månad och inte behövdes.
.
Angående att man kanske inte ska lägga stor vikt vid vittnets utsago om fasadbelysning, rullgardin och lampa den natten, eftersom vittnet var vaken pga oro efter besök på vårdcentral -
vilket kan tydas som att hon inte brukade vara vaken på det sättet -
och därmed inte kan veta hur ofta SD släckte fasadbelysning, glömde dra ner rullgardinen, glömt släcka lampan.
Man får betänka att SD ofta var hos LW till sent på nätterna och man kan tänka sig att han vid fler tillfällen inte dragit ner rullgardinen eller släckt lampan, om han gett sig av till LW i hast.

Fasadbelysningen skulle jag förklara med vårens ankomst."Nu reser vi bort, nu är en ljus tid,
onödigt att fasadbelysningen står på tills vi kommer hem och det nästan är sommar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in