2020-05-08, 11:53
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Nej, jag ställer upp en tabell som visar hur många avlidna man har i varje region. Skåne har 88 avlidna. Man kan titta på antal sjukdomsfall i varje region om man vill och sen beräkna hur många sjukdomsfall det blir per 100 000 invånare - men detta är ju helt ointressant eftersom det bara visar hur många man testat och bekräftat i varje region och man vet ju ändå ingenting om hur många i regionen som går omkring och är smittade.
Vad betyder kattunge?

Enligt din logik har en region med 10 invånare och 7 döda klarat sig bättre än en region med 1 miljon invånare med 10 döda. Det var ett nytt synsätt som jag tidigare inte har stött på.

Kattunge är väl ungefär samma sak som en pussy.
Citera
2020-05-08, 11:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Ja, vad drivs Giesecke av egentligen? Trivs med att bli känd? För hans syns överallt och utländs media verkar tyvärr uppfatta honom som en svensk myndighetsperson.

Han jobbar som rådgivare åt WHO.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det betyder "förvånade".
Det är "Stupidi" som betyder dumma.
Men det hade ju iofs passat bra.

OK. Hann inte riktigt ta in rubriken, innan den där svarta bannern om ad-blockern kom emellan!

Jo, folk i hela världen är förvånade över vår dumhet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Djurmarknader är öppna över hela jorden förutom i Västvärlden. Var i Nigeria för många, många år sedan och de hade enorma djurmarknader med bushmeat. Allt från ormar, ödlor, bushrats och så vidare. Allt man kunde fånga i djungeln kunde man sälja och äta på dessa ställen.

Jo fast man kan tycka dom borde stänga i whuan, det kan ju finnas kvar smitta bland djur där.
När kineserna kör så hårda restriktioner i övrigt med igen svetsade dörrar osv.
Kan man ju börja undra hur dom tänker.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skyller på fel träd. Tegnell åker tåg till jobbet varje dag. Och han kritiseras för det.. också!

Giesecke är pensionär. Han behöver inte åka någonstans om han inte vill..

Sluta titta på dessa herrar som inte har hittat på det som du irriterar dig över.

Wallenbergarna som äger SAS ska få bidrag. Statsbidrag. Som om de inte kunde öppna den egna plånboken om de vill rädda SAS..

VOLVO vill ge miljardutdelning till sina aktieägare. OCH får statsbidrag. De ser inget konstigt i det.

Styrelsen i SKF hade redan beslutat om miljardutdelning men blev så kritiserade att de halverade den från 6:25 kronor till 3:00 kronor. Det är ändå jätte mycket när de samtidigt vill att DU och JAG ska "hjälpa dem" med våra skattepengar..
Jag irriterar mig mest på att viruset existerar och hur man tänker om virusets framfart.
Det handlar övervägande om ekonomi.
Inte så mycket om själva sjukdomen i sig.

Det andra har jag irriterat mig på alltid.
Citera
2020-05-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Han jobbar som rådgivare åt WHO.

Nej det gör han inte, han deltar som frivillig rådgivare- obetalt. Och har uppenbarligen inget inflytande att tala om eftersom hela hans strategi motstrider WHOs rekommendationer.
Citera
2020-05-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag irriterar mig mest på att viruset existerar och hur man tänker om virusets framfart.
Det handlar övervägande om ekonomi.
Inte så mycket om själva sjukdomen i sig.

Det andra har jag irriterat mig på alltid.
Den som tror att pengar inte är viktigt är mycket naiv.
Citera
Medlem
Det börjar vända nu, strategin vi för här i Sverige, det börjar sannolikt se sin position som omöjlig när det börjar visa sig att det kan gå att bli av med viruset utan att landets ekonomi dör.

Nya riktlinjer börjar ta sig ut nu, från att inget hjälper och att de gamla skulle dö eller tillfriskna i sina sängar vid c19-misstanke(utan test) till att nu ska peronalen ha skydd(munskydd, visir och handskar)vid all kontakt utöver (normala?) hygienrutiner, dessa rutiner för att skydda de gamla, inte personalen.
Precis alla misstänkta ska testas och även få vård om behov finns och andningsmask och skärpta skyddsrutiner vid positivt svar för att isolera smittan och skydda personalen.

Vad detta betyder är att vår strategi är nu avdödad och pråmen Sverige så sakteliga håller på att vända men precis som vi under lång tid fått vänja oss vid att folk kommer dö så vi inte gör uppror så kommer även vändningen ta onödigt lång tid så vi inte ska ifrågasätta den.

Börjar se en ljusning!
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi får väl hoppas att det blir som att du säger. Att Norge hittat ett sätt att hålla COVID-19 utanför landet, samtidigt som landet fungerar väsentligen normalt, trots att det rör sig hundratals miljoner smittade runtom i världen.

Men jag tror inte det.

Då kanske norrmännen slipper influensan också på köpet, och RS-virus, och förkylningsvirus. De smittar ju alla på samma sätt, och har lägre R-värde/högre grad av immunitet hos befolkningen.

Nu låter det verklighetsbaserat. Att du inte tror det, för det kan du säga. Men du kan inte säga att vi inte skall ha karantän för att det kommer en puckel. Det är helt andra saker. Det vi vet är att vissa länder har lyckats med att bekämpa viruset, vissa har kanske inte ens fått in det.
Citera
2020-05-08, 12:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att Malmö kommer komma upp i motsvarande samma siffror som Stockholm på sikt, ja.
Det ser mörkt ut för Sverige då. Hur många då extrapolerat? 20.000?

Nej, jag är mer hoppfull och tror på klustersmitta vilket också den internationella expertisen går mot. Tillsammans med mer kunskap om just det och metoder för att kontrollera smittspridning samt nya behandlingsmetoder och farmakologiska landvinningar och en avmattning av själva viruset så tror jag faktiskt att vi kommer klara oss hyfsat. Denna gång n.b. och inte p.g.a. FHM:s försorg.

Ja, viruset kommer förhoppningsvis mutera till en lindrigare version om inte något evolutionärt undantag råder. Den andra vågen med ett aggressivare virus under Spanska sjukan tillskriver man det att de spred sig i skyttegravarna och med den närheten så spelade det ingen roll att viruset snabbt dödade de smittade.

Så det finns en risk för ett evolutionärt undantag här också har jag varit inne på. Om graden av smittsamhet hänger ihop med virusets förmåga att replikerar sig in vivo och att det hyperinflammatoriska situationen som uppstår hos de oturliga också är kopplat till det. Tillsammans med låg procent där utgången blir så kanske det inte spelar någon roll evolutionärt sett och då kan viruset mutera till en farligare variant och vi får se en andra våg över världen som liknar den 1918.

Men det är bara för pessimisterna som håller på flockimmunitet att tro det .

Alltså, inte jag!
Citera
2020-05-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej det gör han inte, han deltar som frivillig rådgivare- obetalt. Och har uppenbarligen inget inflytande att tala om eftersom hela hans strategi motstrider WHOs rekommendationer.

Att det gnisslar mellan Sverige och WHO är väl inget som stressar regeringen och FHM. Och vad gör det om Giesecke freestylar lite.... Kasta in den tomma tunnan Bildt åxo, så är skitsoppan komplett.
Citera
2020-05-08, 12:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det vore ju verkligen förmätet av Löfven - eller någon annan i regeringen - att påstå att de vet med säkerhet något om hur man ska sköta den här Corona-krisen på bästa möjliga sätt. Ingen i hela världen vet slutresultatet. Situationen varierar mellan länderna. Viruset tycks också variera i sin aggressivitet.

Så jag är GLAD att svetsaren inte låtsas veta något som ingen vet. JAG behöver ingen "stark landsfader". Jag behöver ödmjukhet och insikt om att detta är jätte svårt.
Så att hålla sig undan och låta sina ministrar producera grodor är alltså ödmjukhet.

Vi andra kallar det för inkompetens och syltryggeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in