Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tror att Malmö kommer komma upp i motsvarande samma siffror som Stockholm på sikt, ja.
Det ser mörkt ut för Sverige då. Hur många då extrapolerat? 20.000?
Nej, jag är mer hoppfull och tror på klustersmitta vilket också den internationella expertisen går mot. Tillsammans med mer kunskap om just det och metoder för att kontrollera smittspridning samt nya behandlingsmetoder och farmakologiska landvinningar och en avmattning av själva viruset så tror jag faktiskt att vi kommer klara oss hyfsat. Denna gång n.b. och inte p.g.a. FHM:s försorg.
Ja, viruset kommer förhoppningsvis mutera till en lindrigare version om inte något evolutionärt undantag råder. Den andra vågen med ett aggressivare virus under Spanska sjukan tillskriver man det att de spred sig i skyttegravarna och med den närheten så spelade det ingen roll att viruset snabbt dödade de smittade.
Så det finns en risk för ett evolutionärt undantag här också har jag varit inne på. Om graden av smittsamhet hänger ihop med virusets förmåga att replikerar sig in vivo och att det hyperinflammatoriska situationen som uppstår hos de oturliga också är kopplat till det. Tillsammans med låg procent där utgången blir så kanske det inte spelar någon roll evolutionärt sett och då kan viruset mutera till en farligare variant och vi får se en andra våg över världen som liknar den 1918.
Men det är bara för pessimisterna som håller på flockimmunitet att tro det .
Alltså, inte jag!