2020-05-08, 09:37
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Mor ror, bror är rar och far är en orm - enormenenormorm! = en orm, en enorm orm.

Nu jobbar kanske SD på att återförenas och gifta om sig och flytta ihop med HD igen. Fan! Han har ju jobbat på att forma henne som han vill ha henne i 20 långa år! Gjort precis allt för henne!

Han kanske tycker det är för jäkligt att hon funderar på att leva vidare med Si**en? Hur ska han i så fall kunna stoppa det?7kr

HD la ju ner Sillen. "För klängig". Han har väl fyllt sitt syfte i denna historia, kan man anta. Ingick nog i planeringen...

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-08, 09:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Då är vi överens. Man kan fundera kring orsaken, men kan givetvis vara något så
naturligt och självklart som nytt/ bättre arbete, ny vänskap på orten, osv.

Absolut kan det vara naturliga orsaker. Reagerade bara på denna flytt direkt efter rättegången när jag noterade att h*ns dåvarande örebroadress låg i samma område som LWs senaste mastuppkoppling.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-05-08 kl. 09:51.
Citera
2020-05-08, 09:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom har inte ens granskat SDs förklaringar, dom sågar bevisningen
rakt av.

Lägger till lite.
Inga mållgor som har påverkat någon dom, vill ha för mig att någon
sa att "dåren hade blivit lurad av SDs mållgor", hm, undrar vem det
kan ha varit Kurt någonting kanske.
.

Nu kom dina citeringsrutor bort (av just den anledningen att du satt dom i quotetaggar).

Jag kan nog förstå att TR såg luckor i bevisningen, det är ju den känsla jag har haft länge.

Nu har ju TR sågat i stort sett varenda indicie, jag har dock bara kommit till sid 50 i läsningen av den. Eftersom de inte anser att det finns något som pekar på SD så behöver SD ju inte bemöta något. Det finns typ inget att bemöta. Vad ska han förklara?

Jag tycker att visst, fallet är svagt. Jag invänder inte mot det. Och jag kan förstå att det inte gick att fälla SD.

Jag har invändningar mot några av sågningarna som jag nu har läst, vilket jag skrivit om i inlägg de senaste dagarna.

Tyvärr, tyvärr, så har man missat så mycket av de viktigaste dagarna, vilket gjort att mycket av den bevisning som man kunnat få fram är för alltid borta. Men jag tror också att vi har att göra med en gm som är utöver den vanliga.
Citera
2020-05-08, 09:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kom dina citeringsrutor bort (av just den anledningen att du satt dom i quotetaggar).

Jag kan nog förstå att TR såg luckor i bevisningen, det är ju den känsla jag har haft länge.

Nu har ju TR sågat i stort sett varenda indicie, jag har dock bara kommit till sid 50 i läsningen av den. Eftersom de inte anser att det finns något som pekar på SD så behöver SD ju inte bemöta något. Det finns typ inget att bemöta. Vad ska han förklara?

Jag tycker att visst, fallet är svagt. Jag invänder inte mot det. Och jag kan förstå att det inte gick att fälla SD.

Jag har invändningar mot några av sågningarna som jag nu har läst, vilket jag skrivit om i inlägg de senaste dagarna.

Tyvärr, tyvärr, så har man missat så mycket av de viktigaste dagarna, vilket gjort att mycket av den bevisning som man kunnat få fram är för alltid borta. Men jag tror också att vi har att göra med en gm som är utöver den vanliga.

Det är lagen som säger att om åklagarens sammantagna material inte räcker till fällande dom ska inte den åtalades version ens tas i beaktande. Det har länkats till tidigare i tråden.
Citera
2020-05-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Absolut är det naturliga orsaker. Reagerade bara på denna flytt direkt efter rättegången när jag noterade att h*ns gamla örebroadress låg i samma område som LWs senaste mastuppkoppling.

Jag reagerade på samma sätt som du gör, både vad gäller tidpunkt för flyttning
och mastuppkopplingen. Ett mycket intressant sammanträffande som man givetvis
kan spekulera omkring.

Men tänker att flyttningen från Örebro beror på naturliga orsaker.
Citera
2020-05-08, 09:59
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Tycker det är intressant att fundera kring just detta, hur fick han LW till mordplatsen? Min teori är att han använde sig av den där raderande chatten Telegram(tror jag den heter) och att det var därför han var tvungen att plocka med sig mobilen och göra sig av med den utifall att dessa meddelanden skulle kunna återskapas, alternativt så hade inte LW ställt in den att radera automatiskt. Jag tror inte han riskerade att gå fram till LWs hus där och riskera att vittnen såg honom med tänd ficklampa eller liknande, jag tror han är alldeles för stort kontrollfreak för att ta den risken. Hans historia om cykelsexet tror jag använts för att förklara blod från LW som riskerat hamna på cykeln eftersom han cyklat till mordplatsen, parkerat cykeln en bit ifrån och sedan väntat på LW i bakhåll. Där kunde han stå osedd med munskydd, skoskydd och andra skyddskläder utan att någon(LW) kunde se honom i dessa misstänkta skyddskläder och ana oro. Efteråt packade han ner skyddskläder, mordvapen, mobil och liknande i plastpåse/väska och cyklade hem, spolade av sig och cykel och resten är historia.

Eller så var det som något av vittnen påstod att det var en man utanför hennes hus. Och sen var det väl även någon som hört två personer prata? Jag tror någon annan i skyddskläder (från tex ett sjukhus) kunde vänta i buskarna bakom planket när de väl kommit dit. En person som dagen efter var osäker om de lyckats döda LW. "Hoppas hon är död".

Skyddkläder i vaxat papper bränner man snabbt i pelletskaminen och tar en dusch i SD´s numera finskurade dusch, medan SD duschar av sig och cykeln med trädgårdsslangen på gräsmattan...?

En isyxa eller en geologhammare körs i diskmaskinen under natten, och hamnar sen bland diverse utrustning igen.

https://images.freeimages.com/images/premium/previews/1031/10310412-ice-axe.jpg

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-08, 10:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det var ju längesedan HD skrev i tråden under användarnamnet citrusblomman, sen om hon är inne och läser i tråden vet varken du eller jag.

Sprid inte dina *trådsanningar*.
Citrusblomman blev väl avstängd för att hon bröt mot reglerna?
Citera
2020-05-08, 10:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag reagerade på samma sätt som du gör, både vad gäller tidpunkt för flyttning
och mastuppkopplingen. Ett mycket intressant sammanträffande som man givetvis
kan spekulera omkring.

Men tänker att flyttningen från Örebro beror på naturliga orsaker.

Har han alibi? Förhör hittar jag ej. Frågade man vad han gjorde den tidpunkten under hans vittnesmål i rätten? Har inte hunnit lyssna än.

Han har spekulerats om tidigare när MV skrev om iakktagelser om en person som korsade motorvägen vid tiden för mordet. Det tycktes vara en konstig väg för SD att ta som bor på samma sida om motorvägen som Lena och MP.
Citera
2020-05-08, 10:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
H*n är väl både förhörd och närvarade som vittne under rättegången om jag inte minns fel. (Har dock ej möjlighet att söka efter källhänvisning till förhöret i Aktbilaga just ju).

Se vittneslistan:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Om ni pratar om JS, så finns han nog i slasken eller i de bilagor som är sekretessade, hittar inget förhör med honom i FUP.

Den 20/3-20 vittnade han under rättegången, delar av förhöret var väl med stängda dörrar.
Citera
2020-05-08, 10:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vet inte om du missade att jag igår postade denna rubrik från NA.se

Därför friades misstänkte Hjärstamördaren – flera brister i utredningen blottlagda: ”Måste falla tillbaka på åklagarna”

När en domstol yttrar sig på det viset, där öppen kritik riktas direkt mot åklagare, innebär det nånting väldigt allvarligt ur process-synpunkt.

Det står illa dolt att åklagare har felbedömt sitt material!
Det är ingen given sanning att åklagarna har felbedömt sitt material.
Det är domarens åsikt som uttrycks, inte någon absolut sanning.

När jag läser domen så tolkar jag det som att domaren verkligen tar sin chans att sätta dit åklagaren.
Det skulle vara intressant att ta reda på deras tidigare historia och vad som har skapat den attityden hos domaren.
Har de mötts i tidigare fall?
Har de haft något slags relation tidigare?
Citera
2020-05-08, 10:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är därför det kallas att indiciecall inte är starkare än den svagaste länken i indiciekedjan.

Alla andra indicier blir givetvis sågade om ett indicium brister. Här har vi t o m flera saker som brister: alternativa GM är inte uteslutna, MGM kan inte bindas till MP, inget mordvapen har hittats etc.

Domen i sig är helt korrekt, notknapparen. Det var för många svaga länkar i kedjan.
Det handlar inte om någon indiciekedja där indicierna hänger ihop och det ena bygger på det andra.

Det är en mängd indicier som är oberoende av varandra.
Ju fler indicier desto starkare åtal men åtalet faller inte om något indicium skulle vara fel.
Citera
2020-05-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det vittnet var mycket detaljrik i sitt vittnesmål. Hon kom ihåg många saker. T ex mindes hon exakt antal fasadlampor, att rullgardinen var bara halt nerdragen och att lampan i samma rum (sovrummet) lyste på natten. Allt detta var ovanligt och det var så hela natten. Vittnet mindes detta då hon varit uppe flera gånger under natten eftersom hon var orolig efter ett besök på vårdcentralen den 14: maj.

TR hade nog tilltro till det vittnet, med sågade ändå det.
sid 43; domen:

" Tingsrätten anser inte att det finns anledning att tvivla på de uppgifter som Judit-Kornelia Zacsko lämnat. De innebär dock inte att det går att dra några närmare slutsatser om Stefan Davidssons agerande den aktuella natten."

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=43

Men det är nu, som jag börjar fundera över betydelsen av orden indicier och bevis!

Kanske behöver jag fördjupa mig i deras betydelse mer.

För mig blir det plötsligt uppenbart att betydelsen av ordet indicium är extremt viktig.

För mig som lekman gör just detta vittne en mycket viktig iakttagelse. det är något som avviker mot det normala, vilket hon registrerar med en stor säkerhet. Hon vet hur det brukar vara, hon har stort detaljsinne, hon lägger märke till avvikelserna.

Men hennes vittnesmål blir också sågat!

Det är väl just det här som utmärker ett indicium. Enskilt betyder det inte så mycket, men tillsammans med andra indicier bildar det ett mönster. Men om man sågar varje indicium på det här sättet kan det ju aldrig bli tillsammans.
Se min fetning!
Du pratar strunt!
Det är inte alls på det viset som du skriver, d v s att Örebro TR skulle ha "sågat" hennes vittnesmål!

Du skriver att du kanske borde fördjupa dig i frågan om skillnaden mellan 'bevis' och 'indicier'. Det vore bra.
Det vore också bra om du, med tanke på din juridiska okunskap, just därför lät bli att kritisera tingsrätten på det vis du gör i det jag fetat.
Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in