2020-05-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Breaking News!

Ring Tengan på en gång! Du verkar ha upptäckt nåt han inte vet!

Är det under 1,0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut
Ledordet är successivt.

Om R=0.99, och du startar med 60.000 smittade, så har du 6.000.000 smittade innan det har ebbat ut.

Beräknas som 1/(1-R), när R<1
Citera
2020-05-08, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag orkar inte gräva källor åt dig hela tiden. Jag skulle kunna säga att himlen är blå utanför, och du frågar om källa.
Du ifrågasatte en kvalificerad prognos med att göra en egen tillverkad prognos som skulle gynna dina syften.

Det vill säga du bemötte en kvalificerad prognos med skitsnack.
Citera
2020-05-08, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ja en fråga uppkommer. Hur långt upp i statsröven sitter ditt huvud? Alltså du fantiserar totalt. Norge kommer inte få hälften så många döda, för alla får inte smittan i Norge

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

Smittan försvinner ur Norge. Vi kommer få titta på när Norge firar midsommar som vanligt, medan vi som vanligt får titta på 50-.100 döda.

Hur långt upp i norska statsröven har du ditt huvudet? Om du inte förstår att det handlar om inrapporterade fall, inte, faktiska fall. Hur man kan ignorera att sverige har ett bättre system i.o.m personnummer än de flesta andra länder och är mkt mer frikostigt med att registrera c19 som dödsorsaken än nästan alla andra länder är obegripligt.

Men istället för diskutera om sverige gör rätt i att vara så frikostigt med att ange c19 som dödsorsaken, eller om de andra länderna gör fel etc, så väljer ni att helt ignorera det och bara titta antal döda som är en följd av just detta. Ni är ju korkade. Norge själva har erkänt att de skulle ha betydligt fler döda om de var lika frikostiga som sverige med att registrera c19 som dödsorsaken. Vem som helst bör fatta att dödsprocenten lär inte skilja sig något nämnvärd mellan länderna då det är samma virus, så då ett land har mkt högre dödsprocent än det andra landet, så är det något skevt i rapporteringen.
Citera
2020-05-08, 09:56
Medlem
8711s avatar
Sverige är bland dom allra värsta i Europa nu när det blivit lite bättre i många andra länder.

Italien har en 6 gånger större befolkning på 60 miljoner än Sveriges 10 miljoner.
Italien hade igår 217 döda, Sverige hade 99 döda.

Med samma befolkningstal hade Sverige då haft 594 döda.

Situationen och utvecklingen i Sverige är alltså mycket värre än i Italien i nuläget. Jag ser överallt att folk inte förstår detta enkla faktum och hur man bör räkna. Folk ser bara 99 döda och tänker inte på att Sverige är ett litet land och jämför inte i tillräcklig grad med våra nordiska grannländer. Hade man jämfört med våra nordiska grannländer hade man snabbt insett att max 1000 personer borde ha dött i Sverige med samma utveckling som alla dessa länder. Just nu tippar jag på att det i verkligheten närmar sig 4000 döda varav 3000 alltså hade kunnat levt idag och en rad år till utan klåparna Löfven och Tegnell som direkt orsakat det här med sitt experiment.
Citera
2020-05-08, 09:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det vanliga bedrägeriet: Nuet ger mig fel, man framtiden kommer att ge mig rätt.

Enligt EU:s ekonomiska prognos för i år och 2021 så kan man undra var försvann nyttan för Sverige att inta stänga ner samhället en kortare period för att få kontroll över covid-19 smittan?

BNP tillväxt
2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Sveriges usla BNP tillväxt senaste åren och kommande år beror på massinvandringen, ganska marginellt hur vi hanterar coronasmittan.
Citera
2020-05-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är Sverige som har valt den svåra vägen, som har tagit tjuren vid hornen.

Att stänga in sig och förskjuta alla problem på framtiden är aldrig den ”svåra vägen”. Det är uppskjutandebeteende, där man vägrar förstå att vi har drabbats av en oåterkallelig pandemi, och där man inbillar sig att färre kommer dö bara för att man sprider ut lidandet över lång tid.

Haha det är så gulligt med människor som tror att sverige valde någon väg överhuvudtaget, ännu gulligare att det skulle vara en "svår" väg. Sveriges "strategi" handlade om att passivt låta viruset få sin gång för att vi inte har råd med någon lockdown p.ga invandringspolitiken vi har haft - där vi är HELT beroende av skattebetalare för att försörja den politiken eftersom det har varit - och är en enorm minusaffär. Det är den absolut enda anledningen till varför vi inte gjorde som resterande länder. Dom flesta vet om detta också.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Breaking News!

Ring Tengan på en gång! Du verkar ha upptäckt nåt han inte vet!

Är det under 1,0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut

R(t) är inte konstant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om det kommer ett nytt virus som beräknas ta 1000 liv som kan räddas med ett par månaders lockdown, ska vi stänga ner då? Eller vart går gränsen? 5000? 100? 1? Frågar alla er nyempatiska människovärdesfanatiker därute.

Jag skiter i "lockdown", faktum är att Sverige antagligen skulle kunnat hålla dödstalen ganska låga även utan.

Hela problemet är att ha en strategi som bygger på att viruset absolut inte går att stoppa, detta framstår som allt mer pseudovetenskapligt. Istället för att medvetet förhala och mordiskt propagera för att man inte ska sätta in åtgärder för tidigt så hade man direkt kunnat ta lite höjd för att stoppa spridningen.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-08 kl. 10:00.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om det kommer ett nytt virus som beräknas ta 1000 liv som kan räddas med ett par månaders lockdown, ska vi stänga ner då? Eller vart går gränsen? 5000? 100? 1? Frågar alla er nyempatiska människovärdesfanatiker därute.

Är länder som haft månader utav lockdown " nyempatiska" ?
Vad är då Sverige, en nydiktatur med en massa nypsykopatpolitiker ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den siffran måste dock sättas i relation till folkmängden. Tyskland har 83 miljoner invånare, Sverige har 10 - men ändå nästan lika många döda per dag...
Jag räknar ju per capita.

Fem månader med 110 döda per dag = 16,500 döda. Lägger man den siffran ovanpå nuvarande dödsfall så har Tyskland cirka 300 döda/1M, precis som Sverige har idag.
Citera
2020-05-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Sveriges usla BNP tillväxt senaste åren och kommande år beror på massinvandringen, ganska marginellt hur vi hanterar coronasmittan.

Det går hand i hand dock - vi hanterar coronoasmittan på det absolut billigaste sättet eftersom att vi inte har råd att hantera det som övriga länder - med lockdown, då vi är HELT beroende av skattebetalare för att försörja massinvandringen.
Citera
2020-05-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du ifrågasatte en kvalificerad prognos med att göra en egen tillverkad prognos som skulle gynna dina syften.

Det vill säga du bemötte en kvalificerad prognos med skitsnack.
Jag säger att EU:s ekonomiska prognos inte kommer hålla, ja.

Jag har ingen källa, för det är min egen uppfattning. Du får tro annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in