2020-05-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kommer inte att öka okontrollerat i Tyskland, p.g.a. att de testar mycket mera och smittspårar runt dom som befinns vara smittade. De har resurser att göra det, just för att det är så förhållandevis få smittade i varje sjukvårdsområde. Dessutom får de som insjuknar bättre vård och i tidigare skede, så coronasmittan är inte en så säker dödsdom där för en multisjuk person t.ex., som den är här där folk får vara hemma och kämpa med andningen ensamma i ångestfyllda nätter... Tyskarna var lite långsamma i början, men sedan har de skött det här bra.
Jag pratar inte om någon ökning. Jag pratar om nuvarande nivå.

Tyskland måste väsentligt lägre än deras nuvarande 110 döda per dag.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där har ju vi vanliga människor vetat hela tiden. Även om barnen inte får svåra symptom själva, så smittar de ju varandra eftersom barn leker fysiska lekar, tar på varandra, delar klubbor, stoppar händerna i varandras tablettaskar - på ett sätt som vuxna inte gör. Och sedan går de hem med smittan till mamma som är gravid, pappa som är överviktig och lider av diabetes, brorsan som är funktionshindrad och sitter hopsjunken i sin rullstol...

Och angående de döda lärarna, så borde även där drivas någon rättsprocess mot staten. Eller eventuellt kommunerna, men det var inte så lätt för kommunerna att gå emot både FHM och Regeringen och stänga skolorna på eget bevåg. Så Staten, tycker jag.

Jag blir galen bara jag tänker på det. Grrr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Har du någon källa, eller gör du en prognos över dagens läge?
Jag orkar inte gräva källor åt dig hela tiden. Jag skulle kunna säga att himlen är blå utanför, och du frågar om källa.
Citera
Medlem
Frukt testar positivt för det så kallade "coronaviruset".
https://www.mostholyfamilymonastery.com/news/tanzanian-president-blasts-covid-19-tests-after-goat-fruit-test-positive/#.XrUN9pmeyUk
Citera
2020-05-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Trams, viruspandemier är ingen matematisk beräkningsmodell som alla måste gå igenom.

Vem har inbillat dig det? tomten Giesecke?
Behövs ingen matematik. Osynliga smittsamma sjukdomar utan botemedel eller vaccin har i alla tider arbetat sig igenom befolkningar.
Citera
2020-05-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Haha, och nu ställer du upp en tabell där man visar hur många döda man har i relation till folkmängd.
Kattunge!

Nej, jag ställer upp en tabell som visar hur många avlidna man har i varje region. Skåne har 88 avlidna. Man kan titta på antal sjukdomsfall i varje region om man vill och sen beräkna hur många sjukdomsfall det blir per 100 000 invånare - men detta är ju helt ointressant eftersom det bara visar hur många man testat och bekräftat i varje region och man vet ju ändå ingenting om hur många i regionen som går omkring och är smittade.
Vad betyder kattunge?
Citera
2020-05-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Exakt vad Skåne har vet jag inte, men det kommer inte ebba ut. Det kommer jobba sig igenom hela befolkningen. Även om R ligger under 1.0 emellanåt.

Breaking News!

Ring Tengan på en gång! Du verkar ha upptäckt nåt han inte vet!

Är det under 1,0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut
Citera
2020-05-08, 09:50
Medlem
Om det kommer ett nytt virus som beräknas ta 1000 liv som kan räddas med ett par månaders lockdown, ska vi stänga ner då? Eller vart går gränsen? 5000? 100? 1? Frågar alla er nyempatiska människovärdesfanatiker därute.
Citera
2020-05-08, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag pratar inte om någon ökning. Jag pratar om nuvarande nivå.

Tyskland måste väsentligt lägre än deras nuvarande 110 döda per dag.

Den siffran måste dock sättas i relation till folkmängden. Tyskland har 83 miljoner invånare, Sverige har 10 - men ändå nästan lika många döda per dag...
Citera
2020-05-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Inte bara han. Idioter som Ola Schubert gör ett bra jobb med.

Grejen är ju att de vet nu att de gjort fel. Men kan inte vända detta för då skulle de röda förlora valet. Istället kör de propaganda de lux och säger att det skall ta tid.

Exakt.

Det är såå mycket politik inbakad i krishanteringen. Det är inte rent någonstans.

Samtidigt dyker nya rön upp, forskare plockar sönder viruset, nya data sammanförs, och den slutliga bilden av viruset blir nog jobbig.

Om barn smittar, om viruset följer med vatten, om nyfödda skadas, om flockimmuniteten funkar, det vet vi inte ... Allt detta har vi inte alls koll på.

Vi agerar som om vi har koll.

Det är sjukt.
Citera
2020-05-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Pratade inte vi om Norge och Danmark?
Danmark ser i princip likadant ut som Tyskland.

Norge ligger lägre, men det känns svårt att upprätthålla <1 död per dag när man öppnar landet. I alla fall om man ska återgå till en normal ekonomi, som var utgångspunkten i just den här diskussionen.
Citera
2020-05-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Breaking News!

Ring Tengan på en gång! Du verkar ha upptäckt nåt han inte vet!

Är det under 1,0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut

Ring Tegnell du också! Han glömde tillägga den mycket viktiga informationen att viruset kommer försvinna och hela världen kommer ligga på under 1 för all framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in