2020-05-08, 07:53
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är mer logiskt. Det lär kunna bli färre restriktioner i Stockholm, Uppsala, Sörmland, Östergötland och V Götaland jämfört med andra län t ex.
Precis, men problemet är att det öppnar upp för en större smittspridning längre fram, och den här typen av resonemang gör att jag inte tror på att FHM vill oss väl. Jag tolkar alla åtgärder som ger möjlighet till en större spridning som en negativ åtgärd, jag uppfattar det som att man vill se landets befolkning smittade. Vilket är obegripligt och väldigt cyniskt.
Citera
2020-05-08, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Snarare är det väl så att restriktionerna bör vara att folk boendes i fäbodarna norr om Hässleholm förbjuds att resa in till Skåne och Blekinge. Det är väl också i linje med vad man har rekommenderat tidigare. Undvika semesterresor inom landet.

Dom län som inte kommit lika långt i spridningen bör ju såklart vara stängda för utomstående. Däremot borde resor mellan län med hög immunitet vara ok, samt att det borde tillåtas större folksamlingar i dessa län.
Citera
2020-05-08, 07:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Då hänger jag med, masstester är alltså viktigare än som sagts när resultatet ger svar på flera viktiga frågor.
FHM lovade för några månader sedan att dom räknade med att testa 100,000 personer i veckan, det mynnade ut i totalt 35,000 testade fram tills för någon vecka sedan. Sedan har man återigen sagt att man ska testa ca 100,000 personer i mitten av maj, även det sas för någon vecka sedan.

Jag förstår inte denna ovilja att genomföra utlovade åtgärder.
Ministern Lena Hallonsaft visste inte varför i Agenda, skyllde på regionerna.
Men det finns massor med människor som insjuknar med symptom som kan tyda på Covid.19, men man får inte testa sig hemma, man får inte komma till vårdcentralen, och bor man på äldreboende så testas insjuknade inte heller.
Först på allra senaste tiden har man öppnat något för att testa personal som jobbar i vården och med äldre. Men det är fortfarande ingen generell testning av människor med misstänkta besvär.
Sen är kapacitet bara en investeringsfråga, finns det pengar och intresse är det bara att skala upp, men det saknas intresse.
Citera
2020-05-08, 07:55
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Samtidigt säger han ju lite längre ner i artikeln att man inte kan ha olika lagar i olika delar av landet.
Det är FHM i ett nötskal, motstridiga beslut eller påståenden, och dom förväntar sig att vi ska ha förtroende för dom!
Citera
2020-05-08, 07:56
Moderator
Chantres avatar
Dags att börja hamstra kondomer.

Citat:
Coronaviruset kan i vissa fall finnas kvar i sädesvätskan hos personer som varit sjuka i covid-19, även efter att de tillfrisknat. Det visar en ny studie gjord av kinesiska forskare. Men om virusrester i sperma kan smitta är oklart.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/coronavirus-hittat-i-sperma
Citera
2020-05-08, 07:57
Medlem
Citat:
Samtidigt säger han ju lite längre ner i artikeln att man inte kan ha olika lagar i olika delar av landet.
Var läser du det som du påstår i artikeln?

Sista meningen i artikeln:
– Om det är ett extremt läge där det är väldig skillnad på smittan så kanske man kan tänka sig det, men just nu så är det hela riket som gäller för restriktionerna.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-kan-bli-olika-regler-runtom-i-sverige/
Citera
2020-05-08, 07:58
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ministern Lena Hallonsaft visste inte varför i Agenda, skyllde på regionerna.
Men det finns massor med människor som insjuknar med symptom som kan tyda på Covid.19, men man får inte testa sig hemma, man får inte komma till vårdcentralen, och bor man på äldreboende så testas insjuknade inte heller.
Först på allra senaste tiden har man öppnat något för att testa personal som jobbar i vården och med äldre. Men det är fortfarande ingen generell testning av människor med misstänkta besvär.
Sen är kapacitet bara en investeringsfråga, finns det pengar och intresse är det bara att skala upp, men det saknas intresse.
Exakt så, avsaknad av intresse för att vidta åtgärder mot Corona är väldigt lätt att se, varför det är såhär kommer vi aldrig att få svar på.
Men det är ett skandalöst förhållningssätt i en pandemi.
Citera
2020-05-08, 07:58
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Precis, men problemet är att det öppnar upp för en större smittspridning längre fram, och den här typen av resonemang gör att jag inte tror på att FHM vill oss väl. Jag tolkar alla åtgärder som ger möjlighet till en större spridning som en negativ åtgärd, jag uppfattar det som att man vill se landets befolkning smittade. Vilket är obegripligt och väldigt cyniskt.

Nu är det ju inte FHM som säger detta utan en privatperson som blev intervjuvad i media
Citera
2020-05-08, 07:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Att Sveriges taktik misslyckats totalt kan nu var och en se, men frågan är vad är det som smärtar mest i jämförelse med våra grannländer?

- Är det att vi har tusentals fler döda, mångdubbelt fler per capita?

- Är det att vår ekonomi kommer ta extrem skada av långvarig kräftgång, jämfört med omvärldens snabba och effektiva nedstängning och sen öppnande igen?

- Är det att folk snart kan börja resa mellan länderna i Europa igen, medan gränserna mot Sverige sannolikt måste hållas hermetiskt stänga?

Allt ovanstående är givetvis fruktansvärt. Men undrar om det inte är situationen för våra äldre som är värst. Dessa kommer att tvingas sitta inne i sina lägenheter hela sommaren utan att träffa en enda en från släkten, på grund av att smittan i det svenska samhället är så utbredd. Jämför med Norge (och snart Danmark och Finland) där man nu säger att äldre får träffa barn och barnbarn igen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOervq/hur-ska-sveriges-aldre-klara-sommaren

Artikelförfattaren beskriver situationen för de äldre bra, men kan naturligtvis inte gå så långt som att beskriva själva grundorsaken till skillnaden: Att smittan är tillbakatryckt i Norge men grasserar fritt i Sverige.
Citera
2020-05-08, 07:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Var läser du det som du påstår i artikeln?

Sista meningen i artikeln:
– Om det är ett extremt läge där det är väldig skillnad på smittan så kanske man kan tänka sig det, men just nu så är det hela riket som gäller för restriktionerna.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-kan-bli-olika-regler-runtom-i-sverige/
Ta restaurangerna, i Stockholm kan man ju snart öppna dem. Men man kanske inte ska göra det på Gotland för att ta ett exempel. Men tydligen är det juridiskt oerhört svårt. Riksdagen kan inte stifta lagar som inte gäller hela riket, säger han till SR.
Citera
2020-05-08, 08:00
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu är det ju inte FHM som säger detta utan en privatperson som blev intervjuvad i media
Han är rådgivare till regeringen och även åt WHO, det tolkar jag som att han är expert.
Citera
2020-05-08, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så talar en sann egoist eller är det narcessist. Tusentals dör och många föröker hjälpa så gott det går och du tycker att det är "så jälva skönt". Visst är det tur att det inte slår hårdare mot landet för det kunde ha varit värre, men det är bara tur. Det är inte din eller dina likars förtjänst utan människor som bryr sig och gör vad dom kan för att förhindra smittspridning. Du verkar tro att det är för din skull och ekonomin men det är för alla sjuka och gamla.

Har vi mer tur så är det snart över men har vi otur så blir detta vår nya livsstil med rädsla för olika virus som härjar och tar olika grupper varje gång. Kanske tom. ett nytt samhälle växer fram där sjuka, gamla eller förbrukade förintas av sådana som dig som tycker att det är naturens lagar. Välkommen till den världen och senare din ålderdom.

Våra grannländer har en god strategi; hopp, godhet, medmänsklighet, kämparglöd, mod. Dom kommer att klara sig bra.
Narcissist kan du vara själv.

Jag accepterade så gott som frivilligt att bli sjuk, med dess risker, för flockimmuniteten och för att kunna vara vara ett stöd för mina äldre. Det är bara att kolla om min trådhistorik.

Du kan ju fortsätta vara soffhjälte, där du låst in dig framför Netflix samtidigt som 80-plussarna får bygga flockimmunitet runt dig. Samtidigt som du klagar på att pappa staten inte gör något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in