2020-05-08, 07:34
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vad har dom för blod i Skåne?
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-08/stormen-kanske-inte-kommer-i-skane-om-alla-regler-foljs
Vi är vana att följa påbud från Stockholm sedan 1658. Tvätta händerna, undvik nära kontakt.
Citera
2020-05-08, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så surret om spridning av corona på amerikanska västkusten i sociala medier stämde. Nu har de hittat corona i en kvinna som dog av hjärtattack hemma tidigare. Tyder på att samhällssmittan varit närvarande långt innan första patienten.

https://www.wsj.com/articles/the-search-is-on-for-americas-earliest-coronavirus-deaths-11588597831
November, om det stämmer var det då meningsfullt att införa alla dessa restriktioner mm i mars?
Citera
2020-05-08, 07:40
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast som jag förstår det så finns testkapaciteten nu men dom vet helt enkelt inte vilka fler dom skall testa?
Jag hittade artikeln, jag mindes det fel ang hur eventuella restriktioner kan bli olika för olika regioner i landet.

Giesecke: Kan bli olika regler runtom i Sverige

Enligt WHO-rådgivaren och tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke pågår diskussioner om olika coronaåtgärder i olika delar av landet.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-kan-bli-olika-regler-runtom-i-sverige/
Citera
2020-05-08, 07:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Då hänger jag med, masstester är alltså viktigare än som sagts när resultatet ger svar på flera viktiga frågor.
FHM lovade för några månader sedan att dom räknade med att testa 100,000 personer i veckan, det mynnade ut i totalt 35,000 testade fram tills för någon vecka sedan. Sedan har man återigen sagt att man ska testa ca 100,000 personer i mitten av maj, även det sas för någon vecka sedan.

Jag förstår inte denna ovilja att genomföra utlovade åtgärder.
Nja, masstestning mot corona är i hög grad meningslöst.

Eventuellt virusinfekterade ickesjuka eller mindre sjuka kommer ofta ha låga virusmängder, och kan missas (falskt negativa).

Den som är positiv vid provtagning kan mycket väl vara smittfri när provsvar kommer 1–2 dagar senare. Den som var negativ däremot då kan ha smittats.

Den som är positiv kan redan ha smittat ned sin omgivning, och isolering får därför begränsat värde.

Grad av pågående smittsamhet i en befolkning mäts enklare med antal coronabekräftade vårdsökande sjuka som måttstock.
Citera
2020-05-08, 07:43
Avslutad
Citat:
Jag hittade artikeln, jag mindes det fel ang hur eventuella restriktioner kan bli olika för olika regioner i landet.

Enligt WHO-rådgivaren och tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke pågår diskussioner om olika coronaåtgärder i olika delar av landet.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-kan-bli-olika-regler-runtom-i-sverige/

Det är mer logiskt. Det lär kunna bli färre restriktioner i Stockholm, Uppsala, Sörmland, Östergötland och V Götaland jämfört med andra län t ex.
Citera
2020-05-08, 07:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Kan du inte starta en ny tråd om mutationerna, informationen kommer att drunkna i den här tråden.
Ska titta på det. Dock har vårbruk att göra på altanen idag. Någon annan får gärna rycka in så kan jag fortsätta där. Skicka en blänkare bara.
Citera
2020-05-08, 07:47
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nja, masstestning mot corona är i hög grad meningslöst.

Eventuellt virusinfekterade ickesjuka eller mindre sjuka kommer ofta ha låga virusmängder, och kan missas (falskt negativa).

Den som är positiv vid provtagning kan mycket väl vara smittfri när provsvar kommer 1–2 dagar senare. Den som var negativ däremot då kan ha smittats.

Den som är positiv kan redan ha smittat ned sin omgivning, och isolering får därför begränsat värde.

Grad av pågående smittsamhet i en befolkning mäts enklare med antal coronabekräftade vårdsökande sjuka som måttstock.
Om det är som du säger varför rekommenderar WHO masstestning som många länder idag genomför?
Om det vore så meningslöst som du påstår faller logiken i masstestning?

Har du källa till ditt påstående?
Citera
2020-05-08, 07:49
Avslutad
Igår var första dagen som vi i Västra Götaland hade färre avlidna/ smittade om man jämför med Stockholm när dom låg på samma antal bekräftat smittade. Det var även ungefär nu som Stockholms kurva över avlidna ökade rejält.
Citera
2020-05-08, 07:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det är mer logiskt. Det lär kunna bli färre restriktioner i Stockholm, Uppsala, Sörmland, Östergötland och V Götaland jämfört med andra län t ex.
Snarare är det väl så att restriktionerna bör vara att folk boendes i fäbodarna norr om Hässleholm förbjuds att resa in till Skåne och Blekinge. Det är väl också i linje med vad man har rekommenderat tidigare. Undvika semesterresor inom landet.
Citera
2020-05-08, 07:52
Medlem
Citat:
Har ni fått bekräftat att ni varit smittade? Blev ni såpass dåliga att ni behövde uppsöka sjukvården eller har ni köpt tester själva? Härligt att höra att ni verkar bättre hursomhelst. Och vad gäller Stockholm överlag så är det ju så jävla tydligt att det minskar att inte ens den vildaste alarmisten kan vara en förnekare kring detta.
Vi har arrangerat för att få bli testade, men har än så länge bara läkardiagnosticerats som ”sannolik COVID-19”. Hela familjen har haft sex veckor med torrhosta (med en dipp i mitten då vi var bättre).
Citera
2020-05-08, 07:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Samtidigt säger han ju lite längre ner i artikeln att man inte kan ha olika lagar i olika delar av landet.
Citera
2020-05-08, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och tydligen en väldigt liten minoritet, vårdpersonal vill inte arbeta inom intensivvården vilket lär vara en av orsakerna till att Sverige normalt har relativt få intensivvårdsplatser. Nu gick det uppenbarligen bra att växla upp till fler på kort tid så man kanske kan tänka om och nytt när det gäller intensivvård och vad en ”intensivvårdsplats” är egentligen.
Blir nog många omorganisationer efter att detta är klart. Inte bara inom vården.
Inget ont som inte har nåt gott med sig.

Det kanske inte är hbtq-frågor som är det viktigaste att ägna sig åt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in