2020-05-08, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan berätta vad som varit bra med Sveriges strategi.

Jag bor i Stockholm. Hela familjen har haft COVID-19. Här har så många varit sjuka nu, att Stockholms kurvor är fallande, fast vi inte behövt strama åt mer, och trots att restauranger börjat bli lite mer välbesökta. Solen skiner.

Det är så jävla skönt.

Istället för att fly stormen så red vi genom den, och kom ut på andra sidan.

Länder som Tyskland måste nu lära sig leva på ett nytt sätt, som virusets fånge. Det kan när som helst blossa upp, och trigga nya lockdowns. Vad gör det med ens psyke, att leva under virusets skräckvälde?

Skulle du våga starta ett företag, om företaget när som helst kan kvävas av en lockdown? Skulle du våga ha en provanställning, där du kan sparkas på dagen vid lockdown? Kommer du våga konsumera i dina medmänniskors butiker? Du måste spara spara spara, så att du överlever flera månader av lockdown, igen. Vågar du komma nära en annan människa? Barnens morföräldrar? Tänk om du är latent sjuk och smittar någon i din närhet som kan dö? Vågar du gå till frisören, eller tandläkaren? Du kan ju bli smittad. Även om du själv får små symptom, så kan det bli startskottet för en ny lockdown av ner din by/stad, när antalet smittade går över gränsvärdet. Du kan bli inlåst igen. Börja från början.

Allt det här är sånt som jag inte måste fucking oroa mig för längre. Och om ett par månader är förhoppningsvis samhällssmittan (och kunskapsläget) på en nivå här att barnbarnen kan träffa sina morföräldrar igen, med viss försiktighet.

Ni som gnäller på Sveriges strategi, ni måste bo ute i landet, eller leva i en bubbla i Stockholm, och befinner er fortfarande på fel sida av stormen. Eller så ser ni inte att det finns två sidor av stormen, där Stockholms sida är mycket bättre.

Har ni fått bekräftat att ni varit smittade? Blev ni såpass dåliga att ni behövde uppsöka sjukvården eller har ni köpt tester själva? Härligt att höra att ni verkar bättre hursomhelst. Och vad gäller Stockholm överlag så är det ju så jävla tydligt att det minskar att inte ens den vildaste alarmisten kan vara en förnekare kring detta.
Citera
2020-05-08, 07:24
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
R-talet varierar hela tiden med sådant som restriktioner, hur folk reagerar t x genom att jobba hemifrån, undvika vissa situationer mm.
Folkhälsomyndigheten beräkar R-värdet till cirka 0,85 nu, de utgår från antal bevisat smittade.
Nu kan man invända att testpolicyn ändrats med tiden och att färre testas nu, främst de som kommer till sjukhus med symptom, förut testades bredare.
Eftersom det smittas folk av andra som inte är testade och folk blir sjuka hemmavid utan att testas så blir den uppskattade R-värdet osäker. Ju fler som testas desto bättre kan man uppskatta R-värdet.
Då hänger jag med, masstester är alltså viktigare än som sagts när resultatet ger svar på flera viktiga frågor.
FHM lovade för några månader sedan att dom räknade med att testa 100,000 personer i veckan, det mynnade ut i totalt 35,000 testade fram tills för någon vecka sedan. Sedan har man återigen sagt att man ska testa ca 100,000 personer i mitten av maj, även det sas för någon vecka sedan.

Jag förstår inte denna ovilja att genomföra utlovade åtgärder.
Citera
2020-05-08, 07:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Då hänger jag med, masstester är alltså viktigare än som sagts när resultatet ger svar på flera viktiga frågor.
FHM lovade för några månader sedan att dom räknade med att testa 100,000 personer i veckan, det mynnade ut i totalt 35,000 testade fram tills för någon vecka sedan. Sedan har man återigen sagt att man ska testa ca 100,000 personer i mitten av maj, även det sas för någon vecka sedan.

Jag förstår inte denna ovilja att genomföra utlovade åtgärder.

Fast som jag förstår det så finns testkapaciteten nu men dom vet helt enkelt inte vilka fler dom skall testa?
Citera
2020-05-08, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så surret om spridning av corona på amerikanska västkusten i sociala medier stämde. Nu har de hittat corona i en kvinna som dog av hjärtattack hemma tidigare. Tyder på att samhällssmittan varit närvarande långt innan första patienten.

https://www.wsj.com/articles/the-search-is-on-for-americas-earliest-coronavirus-deaths-11588597831
Öppen artikel
( May 4, 2020)
When Did COVID-19 Arrive and Could We Have Spotted It Earlier?
— A forensic pathologist investigates
https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/86291
Citera
2020-05-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är mycket möjligt. Tänk då hur många liv vi hade kunnat rädda om vi haft striktare åtgärder den tiden som gått. Om det nu är så att viruset blivit mindre aggressivt.

Japp. Säger inte emot..
Om det nu inte är så att det försvagats vid varje ny smittad.
Citera
2020-05-08, 07:29
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Öka restriktionerna i Stockholm? Det måste varit längesedan med tanke på hur antal patienter i Stockholm tvärdyker. Igår vårdades 173 på IVA i Stockholm, mot 229 den 20/4. 56 färre. Antal vårdplatser totalt har sjunkit från 1108 den 15/4 när det var som högst tryck till 936 igår. Och det sjunker tydligt dag för dag. Jag blir inte förvånad om siffrorna har halverats om en månad.

Alla hoppas på ett tidigt vaccin, men om det dröjer så sitter dom länderna som lagt alla sina ägg i vaccinkorgen riktigt i skiten.
johan giesecke pratade om det för någon vecka sedan om jag inte minns fel? Det är glädjande att siffrorna minskar och förhoppningsvis så fortsätter dom att sjunka.

Saken är att FHM har sagt så mycket som varit fel eller om åtgärder som inte vidtagits fullt ut så det blir svårt att tro på vad dom säger numera, Jag ska försöka leta fram artikeln med johan giesecke och hittar jag den så postar jag den här.
Citera
2020-05-08, 07:30
Medlem
santos_devilles avatar
Jag tror vi i Skåne fick den snälla varianten av Corona, detta och att vi håller bra på social distansering har gjort att vi kanske redan nått toppen och den är låg

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-08/stormen-kanske-inte-kommer-i-skane-om-alla-regler-foljs
Citera
2020-05-08, 07:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Japp. Säger inte emot..
Om det nu inte är så att det försvagats vid varje ny smittad.

Är det en grej? Är det något som inträffat med virus tidigare? Jag säger alltså inte emot dig, utan jag undrar helt ärligt.
Citera
2020-05-08, 07:31
Medlem
Citat:
Fast som jag förstår det så finns testkapaciteten nu men dom vet helt enkelt inte vilka fler dom skall testa?
Skitsnack!

(6 maj 2020)
[Anders Tegnell] Man kan inte uppmana de varnade att gå och testa sig, redan idag finns det ju inte tillräckligt med testningskapacitet, konstaterar han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-vi-har-for-stor-smittspridning-for-att-anvanda-corona-app
Citera
2020-05-08, 07:31
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kan också förklara varför de kommer lindrigare undan nu. Vi har ju den här studien sedan tidigare:

Phylogenetic network analysis of SARS-CoV-2 genomes

https://www.pnas.org/content/117/17/9241

där man pratar om en föregångare (A) som är vanlig utanför Asien och (B) som den variant som spred sig i Wuhan samt (C) som också hittas i Europa och USA. Och så har vi det här (OBS att han inte är virolog utan näringsfysiolog någonting):

Chris Masterjohn
@ChrisMasterjohn
Hi Scott, first of all, there was a genetic mutation in the virus originating in China that swept North America and Europe by storm but petered our in East Asia, and this seemed to be because it infects certain genotypes more easily that are common here and uncommon there.
https://twitter.com/ChrisMasterjohn/status/1258560979862007816?s=20

Artikeln:

Why the Mutated Virus Spreads Faster in America and Europe Than East Asia

https://chrismasterjohnphd.com/covid-19/why-the-mutated-virus-spreads-faster-in-america-and-europe-than-east-asia

Studien (som jag ska läsa), icke-peer reviewed, som artikeln bygger på:

Global Spread of SARS-CoV-2 Subtype with Spike Protein Mutation D614G is Shaped by Human Genomic Variations that Regulate Expression of TMPRSS2 and MX1 Genes

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.04.075911v1

Observera som artikelförfattaren påpekar handlar detta om mutationer och inte om genetisk ingenjörskonst.
Kan du inte starta en ny tråd om mutationerna, informationen kommer att drunkna i den här tråden.
Citera
2020-05-08, 07:33
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Jag får inte ihop det, dom säger en sak eller rättare sagt, dom lovar att utöka testningen och som du skrev så har dom gått ut med att kapaciteten finns. Men 100,000 tester i veckan har det inte blivit eller ens i närheten, det är svårt att förstå hur dom tänker kring detta.
Citera
2020-05-08, 07:34
Medlem
Citat:
Är det en grej? Är det något som inträffat med virus tidigare? Jag säger alltså inte emot dig, utan jag undrar helt ärligt.

Har ingen aning. Tänker bara att om viruset försvagats, så kan det ju inte ske bakom stängda gränser överallt samtidigt. Viruset har ju troligen inte ett globalt medvetande.
Man kanske kan jämföra hur det ser ut i olika länder med olika mycket smitta framöver.
Vi kanske kan exportera vår svenska milda variant mot betalning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in