Citat:
Ursprungligen postat av
Pessimistkonsult
Kan någon vänlig själ påminna mig om hur en trovärdig analys/ett söndersmulande ser ut av "den efterföljande mannen".
Kerstin Ns och Nicola Fs berättelser ger ju vid handen att en man följde LOP först över till Sveavägens östra sida (KN) och sedan fortsatte bakom dem efter Saristoppet (NF). Men vart tog den mannen vägen efter NFs iakttagelse?
Om vi utgår från att iakttagelserna är riktiga finns väl bara tre möjligheter: (i) han vände efter mötet med NF och gick norrut, dvs. samma väg som NF, (ii) han vek av till höger och korsade Sveavägen på nytt och (iii) han följde LOP till Tunnelgatan och sköt.
Vad säger trådens pålästa hjärntrust?
Jag är inte den mest pålästa men det här kan jag säga:
1. Den efterföljande mannen var inte AB. AB säger själv att han aldrig var norr om bankomaten vid Sveavägen 42.
2. NF's iakttagelse skall man se i en helt annan dager och det något som polisen också borde ha gjort med tanke på att han isf är den enda som har sett paret Palme mellan AFK-Sveavägen östra sida och fram till Tunnelgatan.
3. Hans beskrivning av gm? stämmer inte överens med AB om vi tänker att AB hade både skägg och mustasch. Svårt att missa. NF "avslöjar" att han har fått en hyfsad bra bild av den efterföljande mannen genom att åldersbestämma denne som något äldre.
4. LP säger att paret inte mötte någon person (se punkt 2). Ej heller att dom kände att någon förföljde dem. LP hade uppsikt/var alert får man anta efter en tidigare händelse endast några minuter innan utanför Grand.
Det finns mer...