2020-05-07, 23:32
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja då är det något nytt, för godtyckligt så kan man inte säga varken covid eller inte utan man måste veta.
Jag vet att i Kina så var gränsen i början för vissa läkare lunginflammation men du kan kanske förklara för mig hur en åldring som på hemmet utan läkare och med misstänkt Covid-9 och får knappt vård och sakta dör klassas aldrig som Covid-19.

Det finns nära anhöriga som rapporterar om att deras mamma och pappa bara fick dö på hemmet och de dog ensam, men var det Covid-19 nä de visste de inte men de dog.

Jag vet att folk dör av ålder, det är ingen nytt men kom igen!

Jodå. En läkare ska skriva ett dödsorsaksintyg. Och man tillskriver covid19 som dödsorsak i Sverige även utan laboratorie-tester.

Bland annat här kan du läsa om det;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-hittar-fler-doda-i-covid-19

Lär vara långt ifrån alla länder som gör på detta viset. Alltså rapporterar även misstänkta fall som döda av covid19. USA skulle dock också börja med det hörde jag.
Citera
2020-05-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Precis och antalet tillfrisknande är nästan 2 000 fler än dödssiffran.

Det är antalet nya registrerat smittade du ska titta på. Där ser du vad som händer framöver. Dessa siffror ökar och ökar. Inte bra.
Citera
2020-05-07, 23:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja när det här är över tror jag att just testkapaciteten och den undermåliga handläggningen av den, att sätta upp egen tillverkning i stor skala, vara aggressivare i uppköp, ta in entreprenörer som scoutar testmaterial etc etc. Det kommer vara den skiljelinjen som skiljer de våra nordiska länder, många europeiska också.

Vi ligger på typ plats över 50 på tester per miljon invånare. Det är skamlöst. Många mindre utvecklade länder har testat fler.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hur kan det egentligen vara så? Sverige om någon borde ju verkligen kunna testa fler än många andra länder, eller är vi ett u-land?
Citera
2020-05-07, 23:35
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast den svenska staten verkar mena att pandemin är över och att vi nu kan åka över hela världen!

Haha, ja precis, SAS skickar upp flyget från ARN och sedan landar på Bromma, frågan är om man hann med en kopp kaffe då? Den enda som kan svara på den frågan är Gustav Fridolin.
Citera
2020-05-07, 23:35
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det är min uppfattning. Sedan tror jag grannländerna som har dessa hårda restriktioner kommer hjälpa varandra mer. Folket håller ihop och stöttar varandra på ett sett vi aldrig skådat. Länderna kommer gå starka och på så vis hjälpas åt att stötta och fixa ekonomi.
Sverige kommer som vanligt att se sig själv över axeln och ta hand om sig själv.

Där av tror jag att det koncept vi gör att vi kommer få problem med både sjukdomen och ekonomin samt att splittringen av Sverige blir större.
Sveriges hantering är så fel på många punkter.

Så du är ok med strategier där fler dör så länge de inte dör av covid?
Citera
2020-05-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Mm, nja, han säger väl att man kan ha munskydd och visir på äldreboenden. Men att basala hygienen måste fungera först o främst. Sen säger han att arbetsgivaren får diskutera med anställda om det.
Han har säkert tagit i beaktande svenskens SVT-inducerade mentala konformismskada när han uttrycker sig så, i vetskap om att svensken trots allt klarar att se till sitt eget och sina närmastes bästa genom obehaget att sticka ut ur mängden med personliga beslut som syns!
Senast redigerad av pjabas 2020-05-07 kl. 23:53.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Så du är ok med strategier där fler dör så länge de inte dör av covid?

Källa på att såna strategier har dödat fler?
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det är antalet nya registrerat smittade du ska titta på. Där ser du vad som händer framöver. Dessa siffror ökar och ökar. Inte bra.
Ah tack för rättelse, då var det inte lika muntert.
Citera
2020-05-07, 23:37
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro

Går inte att säga så, när vi nyss drastiskt ökat testkapacitet och testar sjukvårdspersonal som satan.

Om du börjar titta på presskonferenserna så ser du att en väldigt, väldigt stor del av dom nya fallen vi får in är sjukvårdspersonal, eller annan vårdpersonal... Ger ingen bra bild av samhället.
Citera
2020-05-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag kan svara
Sverige 99
Ryssland 88
Tyskland 82
Polen 22
Danmark 8
Finland 3
Norge 1
Estland 1
Litauen 1

Vi har har ju fler dödsfall/dag i Sverige än USA räknat till antal invånare :/

Norge, Finland och Danmark borde verkligen strama åt istället för att öppna upp nu så viruset dör ut helt och hållet. Då kan de ju ha en sån där "resebubbla" med varandra.
Citera
2020-05-07, 23:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Härligt att se hur triggad du blir av kungahuset. Är det för att Kungen verkar mer kunnig än AT vad gäller pandemier?

"Kungen ställde in en middag på slottet för 150 gäster innan Folkhälsomyndigheten hade kommit med sina restriktioner – redan då var kungen varse faran med viruset."

https://stoppapressarna.se/kungligt/drapslaget-mot-kungen-i-karantanen-oroar-1
Lite apropå. Jag råkar veta 100% säkert att åtminstone en person som jobbar på slottet blev sjuk i Covid-19 för ett tag sedan. Kanske onödigt vetande men inte så konstigt att de är försiktiga.
Citera
2020-05-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Källa? Är tvärtemot vad jag hört och även läst. Till och med dom äldre på boenden som dör med symtom reggas som döda av covid19 i Swe. Tvärtom jämfört med många andra länder.

Nej.

FHM har själva sagt på PK att de bara tar med testade fall i sin dödsstatistik.

Tillgänglig information tyder på att vi missar döda i statistiken vi får höra på PK:

17 april

Fler äldre i Sverige kan ha dött i covid-19 än vad Folkhälsomyndighetens statistik säger, eftersom alla som insjuknar på äldreboenden inte testats. Det visar Ekots granskning.

Och att det kan se ut på det här sättet på flera äldreboenden i Sverige bekräftas av AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten:

– Vi har ju fått signaler från smittskyddsenheterna att inte alla misstänkta fall provtas så därför är det troligtvis en underskattning i både antalet fall och antalet dödsfall, säger AnnaSara Carnahan.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

27 april.

Mona Heurgren uppger också att Socialstyrelsen hittar omkring 10 procent fler dödsfall i covid-19 än de siffror över avlidna som Folkhälsomyndigheten presenterat under samma period.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/socialstyrelsen-vi-hittar-10-procent-fler-dodsfall/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in