2020-05-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpient1
Vennligst send meg den statistikken så skal jeg ta og trekke tilbake mine ord kjære deg.

Du ser nok på statistikk der vedkommende er løslatt ETTER 4 uker varetekt, det skjer hele tiden. Vareteksfengsling skjer i hypp og pine, den er der for at politiet kan etterforske 4 uker minimium i ro for å enten frikjenne deg eller dømme deg ved en senere tid.

Ja ofte folk er skyldig i en domstol etter 4 uker varetekt og 1 år som fri mann/dame.
Men INGEN så og si slipper ut under disse 4 ukene med mindre saken er henlagt så og si.

Jeg ser ikke på noen statistikk.

Først sier du at du tror jeg ser på statistikk der vedkommende er løslatt etter fire uker i varetekt, deretter sier du at så og si ingen slipper ut UNDER de 4 ukene? Hva er det du egentlig mener å si her?

Hvis noen skal bli løslatt under (i løpet av) de fire ukene som retten har gitt kjennelse for er det enten fordi påtalemyndigheten ikke ser det nødvendig lenger å holde personen fengslet, fordi de har samlet de bevisene de behøver, og velger å løslate vedkommende på eget initiativ, eller fordi forsvarer har begjært løslatelse på "ekstraordinært" vis. Da dreier det seg som regel om uforholdsmessigheten, og retten tar stilling til spørsmålet på nytt.

Hvis du mener FØR vedkommende blir varetektsfengslet, altså at kjennelsen fra retten løslater vedkommende, så er det ikke så sjeldent som du åpenbart tror at det er "så og si aldri" - det skjer nemlig. Dette vet jeg fordi jeg jobber i feltet, og du kan enkelt søke opp på Lovdata og Rettsdata for å få bekreftet det jeg sier.
Citera
2020-05-07, 22:21
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Som regel bruker de mp5. Det er bare å søke på google: "politi automatvåpen" , så ser du at bildene som kommer opp er mp5 fra Heckler og Koch. Dog har de vel noe heftigere ammo enn vanlig mantlet kule.
5.56, er noe helt annet. Det er riflepatroner. Det er det samme som Breivik hadde i sin Ruger mini-14, og er et rent drapsvåpen. Men det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at de ikke væpner seg uten grunn, og at det tyder på at TH hadde våpen. Det er jo ikke slik at de truet TH med disse, de lå i bakrommet til en Mondeo, i fall noe skulle gå galt. Så jeg ser ikke at det kan være for å skremme. Siktelsen var alvorlig, og det kunne gått galt. I verste fall kunne TH skutt rundt seg, og til slutt på seg selv, som andre har vært inne på.

Nærmer vi oss en «rabiat hund som drapsmotiv» nivået nå igjen?

Grenser er til for å sprenges!
Citera
2020-05-07, 22:24
Medlem
"Nær venn av drapssiktede Tom Hagen: – Politiet ødelegger livet til Tom og familien."

"En nær venn av Tom Hagen kaller drapsetterforskning mot 70-åringen for «slett politiarbeid» og mener man står overfor et justismord."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GzX0G/naer-venn-av-drapssiktede-tom-hagen-politiet-oedelegger-livet-til-tom-og-familien
Citera
2020-05-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpient1
Vennligst send meg den statistikken så skal jeg ta og trekke tilbake mine ord kjære deg.

Du ser nok på statistikk der vedkommende er løslatt ETTER 4 uker varetekt, det skjer hele tiden. Vareteksfengsling skjer i hypp og pine, den er der for at politiet kan etterforske 4 uker minimium i ro for å enten frikjenne deg eller dømme deg ved en senere tid.

Ja ofte folk er skyldig i en domstol etter 4 uker varetekt og 1 år som fri mann/dame.
Men INGEN så og si slipper ut under disse 4 ukene med mindre saken er henlagt så og si.

For å presisere, så håper jeg selvfølgelig at TH er uskyldig, da noe annet hadde vært en tragedie.

Men man må forholde seg til fakta. TH ble løslatt av lagmannsretten, men det er fortsatt 0-50% sjanse for at det er han som har gjort det, dersom man utelukkende baserer seg på hva disse to dommerne i lagmannsretten mener.

Man bør også forholde seg til fakta når det gjelder det prosessuelle av dette, og det irriterer meg grenseløst når du kommer med "fakta" som er feil og feilinformerer andre som ikke kan et dugg om dette, og som potensielt tror på det du skriver. Så vær så snill, foreta en faktasjekk før du poster noe mer som du presenterer som fakta.

Edit: det blir heller ikke noe mer sant, bare fordi du bruker fet skrift.
Citera
2020-05-07, 22:30
Medlem
Kan TH ha sluppet noen inn i huset om natten? Kan han ha reist på jobb vitende at GM allerede var i huset? Og kan GM ha truet AEH til å ta telefonsamtalen kl 9.14?
Citera
2020-05-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Som regel bruker de mp5. Det er bare å søke på google: "politi automatvåpen" , så ser du at bildene som kommer opp er mp5 fra Heckler og Koch. Dog har de vel noe heftigere ammo enn vanlig mantlet kule.
5.56, er noe helt annet. Det er riflepatroner. Det er det samme som Breivik hadde i sin Ruger mini-14, og er et rent drapsvåpen. Men det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at de ikke væpner seg uten grunn, og at det tyder på at TH hadde våpen. Det er jo ikke slik at de truet TH med disse, de lå i bakrommet til en Mondeo, i fall noe skulle gå galt. Så jeg ser ikke at det kan være for å skremme. Siktelsen var alvorlig, og det kunne gått galt. I verste fall kunne TH skutt rundt seg, og til slutt på seg selv, som andre har vært inne på.

Ser vi er enig
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/alle-har-egen-pistol-1.475328
- En ni mm Heckler & Koch P30L og en Heckler & Koch MP5 (maskinpistol) er politiets tjenestevåpen, og alle har sine personlige våpen, skriver seniorrådgiver Kåre Magnar Hansen i Politidirektoratet i en e-post til Dagsavisen.

Jeg sa aldri de bevæpner seg uten grunn. Sier bare at alle politibiler idag er utstyrt med 2 mp5\er samtidig som håndvåpen som er lett tilgjengelig i midtkonsoll. Er det rapportert om kniv eller våpen så bruker politiet som regel ALLTID mp5 å skjold idag.
Altså politiet kunne gjort denne jobben uten BT samtidig på en annen måte.
BT har med seg SCAR-H ja, men bruker vel mp5 da det er snakk om en så liten fare som en person med våpen.

Som sagt tidligere også, politiet opptrer uprofesjonelt når de bruker BT i ett familie nabolag på en formiddag kl 10, da de kunne ha pågripet han hjemme da BT trener på dette jevnlig. Altså inntrengelse i bolig. Vis de virkelig var redde for at TH skulle skyte seg selv eller andre.
TH hadde ikke merka at de hadde stått i første etasje når han gikk ned for å hente dagens næringsliv.

Så jo alt antyder at de var ute etter å sende signaler til medhjelpere da de tipset VG samtidig føre pågripelse.

Politiet hadde blitt rævkjørt hadde det oppstått skuddveksling eller TH hadde skyti seg selv i det nabolaget når de har planlagt det flere uker i forveien.

Så alt tyder på skremsel
Citera
2020-05-07, 22:38
Medlem
Jofs avatar
[quote=aniani|71491388]For å presisere, så håper jeg selvfølgelig at TH er uskyldig, da noe annet hadde vært en tragedie.

Men man må forholde seg til fakta.
f/QUOTE]

Jaha. Ska man basera en mordutredning på hopp eller fakta. Det är frågeställningen.
Hur proffsigt låter det?

Har polisen också haft såna dubier?
Senast redigerad av Jof 2020-05-07 kl. 22:41.
Citera
2020-05-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naerin83
Kan TH ha sluppet noen inn i huset om natten? Kan han ha reist på jobb vitende at GM allerede var i huset? Og kan GM ha truet AEH til å ta telefonsamtalen kl 9.14?

Jeg tror, dersom TH har gjennomført dette, at leddene av gjennomføringen har vært så feilsikre at ingenting kan gå galt. Det har vært snakk om automatiske oppringninger, stemmeforvrengning, mm., men jeg personlig tror ikke at TH, hvis GM, ville ha gjennomført noe som potensielt kan gå galt. Planen må ha vært tilnærmet "perfekt" eller "failproof" for en person med de tendensene han synes å ha rundt kontroll.

Med en person gjemt i huset eller en truet telefonsamtale kan noe fort ha gå galt.

Men evt. GM 2 kan selvfølgelig ha vært litt mer "løs i avtrekkeren" og kommet opp med idéen å true til telefonsamtale, uten at TH har vært med på den planen. Avtalen kan f.eks. ha vært at hen låser seg inn for å gjennomføre, og TH har stolt på personen.
Citera
2020-05-07, 22:49
Medlem
[quote=Jof|71491509]
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
For å presisere, så håper jeg selvfølgelig at TH er uskyldig, da noe annet hadde vært en tragedie.

Men man må forholde seg til fakta.
f/QUOTE]

Jaha. Ska man basera en mordutredning på hopp eller fakta. Det är frågeställningen.
Hur proffsigt låter det?

Har polisen också haft såna dubier?

At jeg håper at han ikke er GM er min personlige mening, det har da ingenting med fakta å gjøre, og det sa jeg ikke heller. Jeg sa at jeg håper han ikke er skyldig, for å presisere at det jeg uttaler meg om når det kommer til det prosessuelle ikke er noe jeg sier fordi jeg forsøker å gjøre TH mer skyldig enn han er, men fordi jeg forsøker å belyse fakta, som blir feilinformert av andre her.
Citera
2020-05-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Nær venn av drapssiktede Tom Hagen: – Politiet ødelegger livet til Tom og familien."

"En nær venn av Tom Hagen kaller drapsetterforskning mot 70-åringen for «slett politiarbeid» og mener man står overfor et justismord."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GzX0G/naer-venn-av-drapssiktede-tom-hagen-politiet-oedelegger-livet-til-tom-og-familien

Det er hyggelig at en av vennene nå endelig står frem offentlig med støtte til Tom Hagen.

Citat:
– Det er helt utrolig. Det er slett politiarbeid, sier kameraten Tom Nilsen fra Lørenskog til VG.

Citat:
Nilsen er tydelig på at Tom Hagen skal få støtte av alle som har stått rundt ham.

Det hadde ikke skadet om støtten ble styrket med et knippe positive karakteristikker av Tom Hagen. Som jeg etterlyste for ett par dager siden.

Og, det er godt å se at Tom Hagen har venner som tør å stå frem, og som ikke lar seg stoppe av frykten for å bli mistenkt som medhjelper.

Citera
2020-05-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani

Men man må forholde seg til fakta. TH ble løslatt av lagmannsretten, men det er fortsatt 0-50% sjanse for at det er han som har gjort det, dersom man utelukkende baserer seg på hva disse to dommerne i lagmannsretten mener.

Man bør også forholde seg til fakta når det gjelder det prosessuelle av dette, og det irriterer meg grenseløst når du kommer med "fakta" som er feil og feilinformerer andre som ikke kan et dugg om dette, og som potensielt tror på det du skriver. Så vær så snill, foreta en faktasjekk før du poster noe mer som du presenterer som fakta.

Edit: det blir heller ikke noe mer sant, bare fordi du bruker fet skrift.

For det første, sier du at du har funnet 2,371 saker på LOVDATA.no der folk er sluppet fri under 4 uker varetekt. Jeg vil anta da at du har funnet statistikk på lovdata.no som jeg aldri har sett der før. Så igjen sjekk dine egen fakta hvor de kommer fra og totale tallet og hva statistikken gjelder.

Så det du sier er at 2,371 er sluppet fri UNDER 4 uker varetekt når de ble dømt i første omgang til 4 uker varetekt, da skal vi ha 15,000+ - 4 uker vareteksfengslinger i året for at den statistikken skal stemme. Altså det er helt på jordet og si.

De som slippes ut fra 4 uker varetekt før 4 uker er gått er som regel frifunnet og saken er henlagt, untatt enkelte tilfeller som vi ser skjer med TH. Derfor sier jeg, gi det noen uker så er TH frikjent på alle påstander. Vis ikke sender jeg kake og medalje til deg.

For det andre, sa jeg at ingen så og si slipper ut UNDER 4 uker varetekt, det vil si at det politiet har kommet med er egentlig lik 0. Som igjen da ikke holder litt under en domstol (trenger 91% for å dømme noen).

For det tredje, så er jeg glad vi er flere i det feltet da du virker helt på jordet med holdning og fakta. ( Skulle tro jeg diskuterte med Sid'el Isa'hsen )
Du er vel som politiadvokatene i denne saken å tror du kan dømme en uten 91% grunnlag, for så bli bitter når dine mistanker (ikke beviser) ikke stemmer( ja man trenger ikke 91% grunnlag for vareteksfengsling, så vi er enig )

Må skrive med fetskrift da du har tunnelsyn.

Og si jeg kommer med usaklige argumenter er det latterligste du har sagt her.
Citera
2020-05-07, 23:03
Medlem
Jofs avatar
[quote=aniani|71491662]
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

At jeg håper at han ikke er GM er min personlige mening, det har da ingenting med fakta å gjøre, og det sa jeg ikke heller. Jeg sa at jeg håper han ikke er skyldig, for å presisere at det jeg uttaler meg om når det kommer til det prosessuelle ikke er noe jeg sier fordi jeg forsøker å gjøre TH mer skyldig enn han er, men fordi jeg forsøker å belyse fakta, som blir feilinformert av andre her.

Varför hoppas du självklart att han är oskyldig? Känner du honom eller? Vad baserar du ditt hopp på? Hoppas du inte att man får fast en mördare? Varför är det självklart att hoppas att en huvudmisstänkt GM skall vara oskyldig?
Senast redigerad av Jof 2020-05-07 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in