Citat:
Vennligst send meg den statistikken så skal jeg ta og trekke tilbake mine ord kjære deg.
Du ser nok på statistikk der vedkommende er løslatt ETTER 4 uker varetekt, det skjer hele tiden. Vareteksfengsling skjer i hypp og pine, den er der for at politiet kan etterforske 4 uker minimium i ro for å enten frikjenne deg eller dømme deg ved en senere tid.
Ja ofte folk er skyldig i en domstol etter 4 uker varetekt og 1 år som fri mann/dame.
Men INGEN så og si slipper ut under disse 4 ukene med mindre saken er henlagt så og si.
Du ser nok på statistikk der vedkommende er løslatt ETTER 4 uker varetekt, det skjer hele tiden. Vareteksfengsling skjer i hypp og pine, den er der for at politiet kan etterforske 4 uker minimium i ro for å enten frikjenne deg eller dømme deg ved en senere tid.
Ja ofte folk er skyldig i en domstol etter 4 uker varetekt og 1 år som fri mann/dame.
Men INGEN så og si slipper ut under disse 4 ukene med mindre saken er henlagt så og si.
Jeg ser ikke på noen statistikk.
Først sier du at du tror jeg ser på statistikk der vedkommende er løslatt etter fire uker i varetekt, deretter sier du at så og si ingen slipper ut UNDER de 4 ukene? Hva er det du egentlig mener å si her?
Hvis noen skal bli løslatt under (i løpet av) de fire ukene som retten har gitt kjennelse for er det enten fordi påtalemyndigheten ikke ser det nødvendig lenger å holde personen fengslet, fordi de har samlet de bevisene de behøver, og velger å løslate vedkommende på eget initiativ, eller fordi forsvarer har begjært løslatelse på "ekstraordinært" vis. Da dreier det seg som regel om uforholdsmessigheten, og retten tar stilling til spørsmålet på nytt.
Hvis du mener FØR vedkommende blir varetektsfengslet, altså at kjennelsen fra retten løslater vedkommende, så er det ikke så sjeldent som du åpenbart tror at det er "så og si aldri" - det skjer nemlig. Dette vet jeg fordi jeg jobber i feltet, og du kan enkelt søke opp på Lovdata og Rettsdata for å få bekreftet det jeg sier.
Altså det er helt på jordet og si.