Citat:
Ursprungligen postat av
Utopia.
Själv sitter jag på shorts, som den permabjörn jag är. Jag tror att vi kommer att få en till dipp, men nu har det gått flera veckor och jag var uppenbarligen alldeles för tidigt ute. Vilket är detsamma som att ha fel.
Där bör man dock tänka på att detta 'flera veckor' inte är särskilt lång tid. I dessa mer riskfyllda positioner jag tar och ibland skriver om i den här tråden så är den egna investerinshorizonten minst någon vecka, inte bara en dag eller två.
Förstår inte heller idén med att vara 'perma'-någonting, man bör vara det som trenderna för stunden ger signaler om. Just nu har vi haft en hittils kort men något aggressiv positiv period för olika index, det betyder inte att man måste vara en permatjur men man kan likväl ha tagit positioner för fortsatt positiv utveckling med olika regler för att göra en 'exit' om/när det vänder.
Ett björnscenario kan dessutom fortfarande komma att bli aktuellt. Det ser mindre fördjävligt ut nu än för ett par veckor sedan förvisso, men att helt utesluta något sådant... Det vore konstigt. Man kan inte utesluta att det inte går ned. Däremot kan det ta en del tid och det är inte alls säkert att denna nedgång t ex mynnar ut i att vi ser en lägre lägstanivå (t ex OMXS30 under 1257, för att nå dit måste OMXS30 backa över 18.53% från nuvarande nivå).