2020-05-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det är, i min mening, bäst att låta naturen ha sin gång och låta evolutionen stärka oss.

Nu kommer ju viruset i från ett smutsigt labb, det är inte så naturligt.
Citera
2020-05-07, 19:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man kan nog utgå från att de flesta regeringar har haft hemliga diskussioner som de inte lämnat ut till media. Sannolikt även i Sverige. Och nej jag har ingen källa, eftersom det isf är hemligt. Men jag finner det ändå sannolikt.

Ett konkret exempel är att Löfvén sa: Vi kommer räkna de döda i tusental.

Det finner jag totalt osannolikt att han räknat fram själv, utan det har han nog fått till sig i någon slags diskussion som vi ej känner till.

Det är, naturligtvis, jävligt, sannolikt att Löfvén får regelbundna dragningar ifrån generaldirektören för FHM om coronaläget regelbundet. Bra att Löfvén är ärlig emot folket.
Citera
2020-05-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Håller med -min oro ökar MER av att inte veta . Jag funderar ju lite stillsamt över huruvida det ens är möjligt att vi i Sverige ser slutet på epidemin. Finns inga länder som tagit "fart" som har slutat ännu. Vissa länder har lägre antal fall ja men ingen har slutat få nya fall.
Kan det vara så att Sverige fortfarande är i början är tanken som når mig...

Ja det kan vara en fin balansgång där, om myndigheter verkar alldeles för nedtonande, så blir man mkt riktigt mer orolig - för det stämmer inte in med vad man själv ser, t.ex. rätt höga dödssiffror.

Sydkorea och Nya Zeeland är två länder som i princip haft noll nya fall senaste dagarna - men de var också snabba som attans i början, när spridningen började hos dem och bekämpade det fort. De länder som tagit fart och gjorde lockdown lite sent, har haft nedåtgående kurvor ett tag. Så det är bra.

Jag tror vi kommer ur det här om ett tag, tror dock vi riskerar att få ett lite mer utdraget förlopp än länder som gjort hårdare åtgärder. Kan inte ge ngn exakt prognos men allt från någon månad till, till att det kan sträcka ut sig småsegt över sommaren, men då med färre och färre fall. Tror jag.
Citera
2020-05-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Huh skrämmande. Uppgav dom hans ålder?

Svårt att säga men 45 kanske?
Citera
2020-05-07, 19:50
Medlem
Citat:
I början är vi väl ändå inte. Vi är mitt uppe i den.

Ja, förhoppningsvis, i Sverige, men ska vi följa AT och snacka globalt, så är nog pandemin i början...
Citera
2020-05-07, 19:51
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Nu kommer ju viruset i från ett smutsigt labb, det är inte så naturligt.

Må så vara, men labb eller ej så är däremot förmågan att överleva även detta något naturligt.
Citera
2020-05-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte fått några som helst indikationer på att det skulle lugnat ned sig i Stockholm heller. Har lite andra kanaler jag också följer. De enda som påstår det är FHM. Ser inga sådana rapporter från region Stockholm och de större akutsjukhusen.

Att det lugnat sig lite är väl tydligt. 30% färre på iva mot två veckor sedan.
Sen vill jag inte på något sätt kalla det lugnt för personalen. Jag förstår helvetet de går igenom, men trots det så är ju nyanläggningarna på iva nere på knappt hälften av antalet när det var som värst per dag.
Dock måste vi komma ihåg att i normalfallet så finns 90 ivaplatser i hela Stockholm. Nu ligger det 163 st med covid-19 + alla andra som behöver intensivvård.
Citera
2020-05-07, 19:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
https://www.expressen.se/gt/lakaren-ingrids-larm-inifran-sahlgrenska-gar-pa-knana/

FoHM - vs - sjukvården, de på "golvet" ute i verksamheten.

Även Anders Tegnell, liksom Anders Wallensten har påpekat att de långa vårdtiderna i respirator för covid-19 belastar sjukvården mycket.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Jag lovar. Snart anses det vara så där härligt kontinentalt och lite världsvant att bära munskydd. En touch av Sydeuropa. Kosmopolitiskt. Synnerligen chict.

Visst, ett nytt mode som kommer att hänga i. Lite svettigt på sommaren men värmande på vintern
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Svårt att säga men 45 kanske?

Huh inte långt från min ålder.

Överviktig?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det har startats upp munskyddstillverkning i Sverige och jag tror även för annan skyddsutrustning (förhoppningsvis).

Men frågan är när munskydden kommer att bli tillgängliga för svenskarna. Munskydden bör ju göras tillgängliga för en låg peng till alla oss svenskar som vill använda dessa.
Speciellt med tanke på att det till hösten säkerligen blir obligatoriskt med munskydd i Sverige.

Man ser ju också hur FHM nu håller på att slå om avseende munskydd och att det verkligen skyddar mot smitta mellan individer.

Det är ju ingen svår sak att tillverka själva. Bara beordra svenska företag till detta. Jo FHM har ju verkligen slagit om. De kostar ju inte mycket dessa munskydd. I Österrike verkar man tom ge ut dom helt gratis.

Sedan alla dessa läkare som varnat om det. Såklart när de använder munskydd på intensiven kommer det vara nedkladdat med virus. Men det kommer ju allt annat de bär på sig också vara! För vanligt folk blir ju då munskydd inte mindre infekterat än glasögon, ja håret, allt de har på sig. Om det nu just faktiskt enligt Tegnell tom skyddar från att infektera andra. Kanske läge med råd om detta?

Sedan kan man ju läsa på om råd hur man ska använda det. Byta ut regelbundet osv. Sedan såklart vara medveten om att det mest skyddar andra. Finns inga direkta bevis ännu att det skyddar en själv. Men det kanske kommer det med. Men man måste hålla avstånd osv. För att det inte ska inge en falsk trygghet.
Citera
2020-05-07, 19:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Även Anders Tegnell, liksom Anders Wallensten har påpekat att de långa vårdtiderna i respirator för covid-19 belastar sjukvården mycket.

Ja de har också uttalat att intensiven klarar sig bra trots hög belastning, men om du läser artikeln ser man vad som händer inom sjukvården på IVA.

De går på knäna.

https://www.expressen.se/gt/lakaren-ingrids-larm-inifran-sahlgrenska-gar-pa-knana/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in