2020-05-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Det är inte jag som påstått det, det var någon annan.

Däremot har Skåne de facto lägre siffror som jag tror beror på bättre social distans, färre som måste åka kollektivt och tidigare restriktioner lokalt. Jmf Sthlm.

Smittan sprids lättare i en storstad. Bättre social distans tror jag inte på.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väl läge att de stora modehusen Gucci, Louis Vuitton, YSL t ex börjar tillverka munskydd, så blir det kanske lite flashigt att använda munskydd
Tycker ändå det känns ohygieniskt. Föreställer mig att blir som att gå med för varma skor en het sommardag, svettigt och äckligt. Riktig grogrund för bakterier. Tror jag föredrar "barfota". Jag vägrar vara modeslav!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väl läge att de stora modehusen Gucci, Louis Vuitton, YSL t ex börjar tillverka munskydd, så blir det kanske lite flashigt att använda munskydd

Jag lovar. Snart anses det vara så där härligt kontinentalt och lite världsvant att bära munskydd. En touch av Sydeuropa. Kosmopolitiskt. Synnerligen chict.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man kan nog utgå från att de flesta regeringar har haft hemliga diskussioner som de inte lämnat ut till media. Sannolikt även i Sverige. Och nej jag har ingen källa, eftersom det isf är hemligt. Men jag finner det ändå sannolikt.

Ett konkret exempel är att Löfvén sa: Vi kommer räkna de döda i tusental.

Det finner jag totalt osannolikt att han räknat fram själv, utan det har han nog fått till sig i någon slags diskussion som vi ej känner till.

Man får hoppas de räknat lågt, kanske glömt en nolla. Det bästa vore om viruset rensar bort alla lättsmittade och lättdödade så att det därefter i snabb takt får svårt att hitta nya värdar.
Citera
2020-05-07, 19:43
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ser ingen minskning av Iva-fall
Läkarföreningen delar inte heller den bild som förmedlats av Folkhälsomyndigheten att antalet fall som behöver intensivvård minskar.

– Vi känner fortfarande av ett inflöde, att det i riksmedia pratas om att antalet intensivvårdsfall minskar är inget vi känner av ännu. De allra flesta som behöver intensivvård i covid-sjukdom har mycket långdragna vårdförlopp. Det är många, många veckor innan vi kommer se en lättnad, säger Ingrid Stubelius och tillägger att alla läkare nu går fler pass och fler jourer än de brukar göra och att tid för återhämtning saknas.

Läkarföreningen vill med pressmeddelandet uppmärksamma politikerna, både nationellt, regionalt och lokalt på situationen, berättar Ingrid Stubelius.

Läkarna som arbetar på Sahlgrenska under pandemin ser ingen ljusning i sikte.
Foto: HENRIK JANSSON
Hon säger att den stora uppskattningen de får så klart är positiv men att det inte betalar några räkningar.

– Inget kan ersätta den tid som vi förlorar med våra familjer och våra barn, men man kan inte betala på Ica med applåder, säger hon och fortsätter:

– Politiker och beslutsfattare i regionen och nationellt behöver ta ett ansvar för helheten, se till att man värnar om de som sliter för att rädda liv under pandemin. Det är på sin plats med krispaket också till vården. På regional nivå och lokal nivå skulle vi att man gick i bräschen, att man kan komma med överenskommelser som gör att man får återhämtning under den här perioden och förstås ekonomisk ersättning

https://www.expressen.se/gt/lakaren-ingrids-larm-inifran-sahlgrenska-gar-pa-knana/

FoHM - vs - sjukvården, de på "golvet" ute i verksamheten.
Citera
2020-05-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Folkhälsomyndigheten har pågående samarbete med flera afrikanska länder. I Republiken Kongo ska Johan Carlson och statsepidemiolog Anders Tegnell diskutera hur ett svenskt stöd kan organiseras. En viktig del av smittskyddsarbetet är övervakning av sjukdomsutbredning, enligt Johan Carlsson."

Man kan fortfarande inte kalla den globala situationen för ganska stabil.

Vi är i början av en pandemi. Något öppnare och mer instabilt än det globala coronaläget är svårt att hitta.
Citera
2020-05-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Men huvva, nån som såg Rapport nyss? Killen som legat nedsövd i 2-3 v pga covid-19 och den rehab han behöver för musklerna har förtvinat... jag vill inte ha corona

Huh skrämmande. Uppgav dom hans ålder?
Citera
2020-05-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vill avfärda en sak innan ryktet sprider sig:

Att coronaviruset utvecklats på ett labb vid Bommersviksakademin, med syfte att säkra socialdemokratins återval 2022, är helt enkelt inte sant.

Slår dessutom hårt mot deras väljargrupper.

Så nu vet ni det.

Det är även bevisat många gånger om att de styrande ökar i opinionen vid en kris likt detta.
Har hänt många gånger historiskt också. Vid världskrig t.ex.
Tyskland i mellankrigstiden är ett exempel. Ekonomisk kris då.
I princip alla länder som drabbats hårt av viruset har de styrande fått ökat förtroende.
Trump är nog en av de få som tappar förtroende, men där har han sig själv att skylla.
Citera
2020-05-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Man får hoppas de räknat lågt, kanske glömt en nolla. Det bästa vore om viruset rensar bort alla lättsmittade och lättdödade så att det därefter i snabb takt får svårt att hitta nya värdar.

Varför vill du bekämpa dom svaga? Det är viruset som ska bekämpas.
Citera
2020-05-07, 19:46
Medlem
morozzs avatar
Nu inför de plexiglas så att par kan träffas igen.
Det borde minska smittan lite grann.

"ska inte vara som i fängelset"
Varför bor inte par som varit gifta i 63 år tillsammans, i Sverige?
Får de inte bo tillsammans eller vill de inte bo tillsammans?

Verkar vara populärt att sära på gamla gifta par i Sverige i alla fall.
Citat:
Idén sprider sig och Varbergs kommun är på gång att införa liknande lösningar. Också andra kommuner har hört av sig och visat intresse.
Citera
2020-05-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Man kan fortfarande inte kalla den globala situationen för ganska stabil.

Vi är i början av en pandemi. Något öppnare och mer instabilt än det globala coronaläget är svårt att hitta.

I början är vi väl ändå inte. Vi är mitt uppe i den.
Citera
2020-05-07, 19:47
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför vill du bekämpa dom svaga? Det är viruset som ska bekämpas.

Det är, i min mening, bäst att låta naturen ha sin gång och låta evolutionen stärka oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in