Citat:
Ursprungligen postat av
pudelo
Håller med -min oro ökar MER av att inte veta . Jag funderar ju lite stillsamt över huruvida det ens är möjligt att vi i Sverige ser slutet på epidemin. Finns inga länder som tagit "fart" som har slutat ännu. Vissa länder har lägre antal fall ja men ingen har slutat få nya fall.
Kan det vara så att Sverige fortfarande är i början är tanken som når mig...
Ja det kan vara en fin balansgång där, om myndigheter verkar alldeles för nedtonande, så blir man mkt riktigt mer orolig - för det stämmer inte in med vad man själv ser, t.ex. rätt höga dödssiffror.
Sydkorea och Nya Zeeland är två länder som i princip haft noll nya fall senaste dagarna - men de var också snabba som attans i början, när spridningen började hos dem och bekämpade det fort. De länder som tagit fart och gjorde lockdown lite sent, har haft nedåtgående kurvor ett tag. Så det är bra.
Jag tror vi kommer ur det här om ett tag, tror dock vi riskerar att få ett lite mer utdraget förlopp än länder som gjort hårdare åtgärder. Kan inte ge ngn exakt prognos men allt från någon månad till, till att det kan sträcka ut sig småsegt över sommaren, men då med färre och färre fall. Tror jag.