2020-05-06, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja. Men då säger du att Liverpool är viktigare än människoliv.
Helt ok.
Men inte kritisera Tegnell en enda gång till.
Och ”vi” förresten?
Är du född kring Merseyside?
Ens varit i Liverpool?
Att säga vi om en klubb i en stad man aldrig bott i, eller kanske ens besökt är en smula skruvat.

Viktigt att vi håller i distanseringen ända fram till midsommaren. sen öppnar vi upp allt vad det gäller fotbollen.

Sen har jag aldrig vart och sett Pool på Anfield

Dock har jag vart och sett ManU vid 5 tillfällen. Sett Spurs vid 4 tillfällen. Sett Crystal Palace vid ett tillfälle.
Citera
2020-05-06, 23:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vi genomgår ju just nu en minskning.
Även fast det smärtar dig.

Eller så kan man se på saken så här:
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Citat:
Jag har ingen support för Tegnell.
Men jag stödjer den svenska linjen.

Detta är den svenska linjen:
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE
Citera
2020-05-06, 23:20
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.expressen.se/nyheter/hackerattacker-mot-vaccinlaboratorier/

Här är intressant forskning. Blodplasma med antikroppar där man klonar de bästa antikropparna och gör det till en medicin.
Citera
2020-05-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Man börjar märka att några på presskonferenserna börjar bli irriterade med anledning av dödsfallen inom äldrevården.

Själv har jag mer börjat fundra på vilka kriterier som krävs för att ta bort vissa restriktioner? Giesecke säger att andra länders nedstägning inte är hållbar i längden, men det gäller väl alla former av restriktioner? Så vilka kriterier finns för att starta upp följande igen?

- Inrikesresor
- Utrikesresor
- Gymnasieskolor
- Högskolor
- Utomhusaktivieter - skidbackar, camping, o.s.v givet att man följer myndigheters direktiv
- Sportevenemang utan eller med begränsad publik
- 50+

Stängningen av skidbackar i allmänhet och förbud att spela fotbollsmatcher i de högre divisionerna i synnerhet känns som det mest populistiska myndigheten agiterat för.
Ja, FHM har kritiserat andra länder för att sakna en exit strategy, men har aldrig presenterar en egen.

FHM upprepar samma budskap hela tiden och det låter så logiskt att dämpa kurvan. Så inga logiska följdfrågor ställs:

Finns det ett övre tak för hur många som kan dö på en dag? Kan det tex dö i snitt 100 om dagen och strategin fortfarande är lyckad?

Varför mäter inte FHM varje vecka för att få en uppfattning om spridningen?

Vid vilket kriterium ska den partiella lockdownen för de äldre upphöra?

Kommer världen delas upp i två delar beroendd på strategi och utfall? Tex länder som eliminerar viruset kan resa till varandra etc.

Hur ska sjukvården orka i längden?

Viktigaste frågan: Vad är dödligheten?

Osv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Artikelförfattaren var INTE imponerad...

Just USA har en hel del att självrannsaka innan de angriper andra länder anser jag.
En sjukvård som alla ej har tillgång till, galna vapenlagar som dödar massor varje år, delstater som vill förbjuda aborter.
USA är en riktig soptunna.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Vi genomgår ju just nu en minskning.
Även fast det smärtar dig.

Nej. Inte på något sätt. Europeiska smittskyttsmyndigheten sa ju igår att Sverige är ett av extremt få länder där ingen minskning kan skönjas.

Folk dör i Sverige i mängder, som hade kunnat räddas med enkel syrgasbehandling. Inte ens respirator hade behövts. En enkel syrgasmask som "alla" länder har i överskott. Men inte ens dessa räcker i Sverige.

Som jag läste i en artikel igår, vi kommer att få leva med, och minnas, i decennier och troligvis hundra år.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Aftonbladet/Expressen imorse: Viruset blir svagare med tiden
Aftonbladet/Expressen ikväll: NY DÖDLIGARE mutation, mycket mer aggressiv

hahahaha alltså vadfan

Det går inte att ta till sig information därifrån. Det är synd att det för många är den enda "nyhets"-källan - bidrar till förvirring och lätt panik.
Citera
2020-05-06, 23:22
Medlem
Citat:
Syns tydligt:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&country=Europe+SWE+USA+OWID_WRL

Dödstalen sjunker sakta här i Sverige nu.
Det är fakta.
Citera
2020-05-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Nopp.

Kör gärna munskydd, men va medveten om att stänga miljöer/nära avstånd skickas utandningen åt sidorna/ibland igenom munskydden.

Mot pseudo trygghet ansvars aktörs flykten till att klä in folk i munskydd men fortsätta slarva med avstånd med ett munskydd vilket värmer/eleverar/sidodistribuerar aerosoler & helt utesluter denna utandningsluft vilken i nära omvårdnad (äldrevård) eller tätt packad kollektivtrafik/annat skickar utandningsluften (upvärmd av munskyddet -åt sidorna).

Återigen det räcker det har effekt. Du är fri att tycka vad du vill men spekulerar bara.

Citat:

As evidence suggests COVID-19 could be transmitted before symptom onset, community transmission might be reduced if everyone, including people who have been infected but are asymptomatic and contagious, wear face masks

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30918-1/fulltext

Citera
2020-05-06, 23:23
Medlem
Citat:
Konstiga länkar du skickar om du vill argumentera för din sak.

För det första skulle jag inte kalla det för källor.

Det är två artiklar som presenterar Tegnells och Gieseckes åsikter, vilka vid det här laget bara idioter inte förkastar. Båda gubbarna som passerat bäst före datum för länge sedan har haft konsekvent fel så fort dom öppnat käften. Konsekvent. Varje gång.

Att politikerna inte slaviskt följer experter låter sunt. Det är trots allt politikerna som är folkvalda.
Sedan har det visat sig gång efter annan att experter som Tegnell och Giesecke kan man vara utan.

Otur att Sverige inte har politiker med pungkulor.

Hur som haver. Jag väntar fortfarande på källor som visar att politiker i utlandet har "kört över" sina experter. Vad Tegnell och Giesecke gubbgissar om i dagspressen är fullständigt egalt.

Nu orkar jag snart inte hjälpa dig mer.
Läs igen. Långsamt.
Ta hjälp av en vuxen om du har svårt att staka dig igenom ett utländskt namn.
Danmarks statsepidemiolog heter Søren Brostrøm.
Citera
Medlem
Citat:
Syns tydligt:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&country=Europe+SWE+USA+OWID_WRL

Ackumulerade dödssiffror minskar aldrig per definition, antal döda per dag/vecka gör det.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Dödstalen sjunker sakta här i Sverige nu.
Det är fakta.

Det syns tydligt:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in