2020-05-07, 19:39
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fp

Har polisen kollat vem eller vilka personer som bor och håller till just på Hjalmar Bergmansväg 54 ?
Citera
2020-05-07, 19:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, du har nog fel i dina försök att utesluta SD som mördaren.
Vem annars har så mkt indicier mot sig som han?
HD förstås.
Hon kan vara mördaren och SD är medhjälpare.
Åtalet gällde inte att han skulle kunna vara medhjälpare, det gällde att han kunde ha haft medhjälpare.
(Om det nu är skillnad på att dömas för mord eller medhjälp till mord, vilket jag antar att det är.)
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag börjar undra om inte HD betett sig på ett misstänkt sätt just för att domstolen inte ska kunna utesluta alternativa gärningspersoner. Hennes beteende kommer aldrig räcka till åtal men det skapar en del frågor och förvirring.
För en gångs skull tänker vi lika.
Jag har länge haft sådana funderingar.

De har ingenting på henne så hon kan bete sig förvirrat för att skapa osäkerhet runt åtalet mot SD.
Hon har nog inget alibi.
Åklagaren lyckades inte hitta minsta lilla indicium mot henne, mer än motiv, så hon var tvungen att låta henne gå fri.
Citera
2020-05-07, 19:51
Medlem
Spritnotas avatar
Åklagaren ställde frågor om LWs ytterdörr, om den gick öppna och stänga ljudlöst och när den spelar upp en melodi.

Ni som läst FUP och hört alla förhör från tingsrätten; fiskar man efter något mer än att GM kände till detta så att dörren lämnades öppen för att inte riskera ge ifrån sig ett onödigt ljud som riskerade väcka sonen, och att GM därför inte var en främling i LWs hem?

Jag utgår från att frågorna om dörren ställdes för att som minst få fram det jag skrev här ovan och på nästan 9000 sidor har det säkert kommit upp tidigare, men nämns det i domen?

Jag tycker att det är en detalj som om än inte utesluter alla andra tänkbara GM, som minst utesluter GM som inte är bekant med bostaden och att hennes son kunde vakna, och att en vaken son som i sin tur ropar "vem kom?" eller släntrar ner för att dricka vatten i sin tur känner GM till både utseende och namn.
Citera
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kolla i NFCs rapport. Den finns i fupen på första inlägget här i tråden. Har du inte läst något alls? Bara uttalar dig tvärsäkert om allt utan att läsa någonting? Tjusigt!

Det jag skrev var:

Kanske NFC inte ansåg att det var av värde, de kanske redan hade analyserat hårprovet,och kom fram till att det var oviktigt i utredningen?

Jag uttalar mig inte tvärsäkert, vad vet du hur mkt jag har läst?.

Jag vet att FUP:en finns i det först inläggen av Ts.

Jag tycker du bör vara lite mera vänlig i din ton mot de som ifrågasätter dig, bara en tanke som du kanske skulle ha i åtanke, och ta till dig.
Senast redigerad av Smhf 2020-05-07 kl. 20:01.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Har ni sett bilden från det blodiga benet i domen sid 33?

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=33

Nu förstår jag vad @ Trie menade med en bild på ett blodigt ben.

Jag hittar inte den aktbilaga man hänvisar till där bilden ska finnas, (s. 373, aktbilaga 153.

Det hade varit intressant varifrån denna bild kommer.

Med tanke på alla konstigheter som vi har sett runt SD, så är denna bild alltför övertydlig. Jag undrar om det inte går att få fram var och när bilden togs.

Blodet ser inte ut att rinna ner mot höger sida av plösen. Och jag undrar också hur blod kommit längre fram vid snörningen.

Vidare skriver TR så här:

"Det är inte heller rimligt att Stefan Davidsson skulle ha lyckats tvätta bort blod från Lena Wesström, men inte från sig själv."

Jo det är det. Om TR sett de bilder som SD la ut efter mordet på geocachingforumet, då skulle de se att SD övertydligt visat bilder på sina blodiga ben, med övertydliga texter.

Varifrån kommer bilden???
Och när är den tagen????
Citera
2020-05-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En recension av åtalet som jag antar att Hiding & Johansson försöker undvika just nu, kan inte vara rolig läsning, de har nog bekymmer med domen ändå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/juridisk-expert-om-morddomen-sondersagning-av-hur-aklagarna-bedrivit-det-har

Ja vad skall man säga?
Man kan iaf konstatera att man inte skall ta något för givet. Det som myndighetspersoner säger är inte alla gånger hugget i sten.
Eller ibland hugget i pimpsten och inte granit.

Från ”stark bevisning” till ”i princip en söndersågning”.

Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Spaningsledare Mikael Nyqvist uttalar sig om bevisningen i NA:

– Den är mycket stark, den räcker till åtal. Då räknar åklagaren med att det blir en fällande dom. Så det är stark bevisning.
Citera
2020-05-07, 19:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns mycket att önska ur denna utredning som kunde ha fått en gärningsman fälld. Det här är den viktigaste missen.

Så här står det i domen, vilket för mig också är konstigt:

"Förhållandet att Lena Wesströms kropp inte hittades direkt och vilka eventuella följder det hade kunnat få för utredningen är inget som ska belasta Stefan Davidsson"

Nä, det är något med den här domen...

Det är mycket bra att det präntas in. Skam annars kanske.

Sen får man ju då likväl inskärpa att det även ska belastas gärningsmannen. Men polisens plikter är polisens. Mördare har inga plikter, bara ”skyldigheter”.
Citera
2020-05-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag håller helt med dig. Åklagaren Åsa Hiding är säkert en bra åklagare, men jag tycker nog att just i detta mål skulle hon lämnat över till en mer rutinerad åklagare (utan att klanka ner på ÅH). Hon fokuserade inte på det viktiga, hon pressade inte. Jag anser att hon missade en hel del. Kommer inte att gå in på vad - materialet är alltför omfattande. Jag kände att hennes bisittare var mycket vassare men inte heller hon nådde hela vägen fram.

En överklagan vore av värde. Och istället för att HR enbart ser till tidigare material som är brukligt, skulle jag önska att man genomgick en fullödig förhandling. Men där är jag helt novis, och vet inte om det ens går att göra förutom att kalla in till ett fåtal nya förhör.
Tja, det är nog inte bara i frågan om hur HR-förhandlingar går till, som du får se dig som novis, Pablito..

Se det jag fetat.
Du skriver att du önskar att man i HR "genomgick en fullödig förhandling".
Med fullödig menas att nånting sköts enl regelverk, att nånting hanteras professionellt, att t ex en förhandling i domstol följer RB:s bestämmelser etc.

Jag undrar:
Vilka mindre fullödiga HR-förhandlingar har du närvarat vid?
I vilket/vilka avseenden brast det?
Jag är nämligen inte det minsta orolig för att SD vid ett överklagande till HR, han skulle få en juridiskt sett undermålig rättegång.

Eller anser du att svenska hovrätter generellt inte går att lita på? Att de skulle vara korrupta?
För i så fall finns det väl inget skäl för dig att förorda ett överklagande?
Citera
2020-05-07, 20:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Är det någon som sett i FUP om SD själv har tagit upp datoraktiviteten 23:34 eller om utredarna har gjort det?

Så här skrev han i brevet till TR:
Citat:
-Sd,s dator 23:34: Åkl, påstår Sd säger han inte gjort något med datorn 23:34 ca. Fel. Har sagt att jag troligen öppnar datorn då.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det kan vara så att han insåg att han hade något som var i närheten av ett alibi först när han läste FUP och såg de exakta datortiderna. I Kevinfallet "glömde" polisen ett alibi, här har man i stället kommit med en nonsensförklaring för att bortförklara att det inte är säkert att det var mänsklig aktivitet bakom händelsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-07 kl. 20:37.
Citera
2020-05-07, 20:06
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Åklagaren ställde frågor om LWs ytterdörr, om den gick öppna och stänga ljudlöst och när den spelar upp en melodi.

Ni som läst FUP och hört alla förhör från tingsrätten; fiskar man efter något mer än att GM kände till detta så att dörren lämnades öppen för att inte riskera ge ifrån sig ett onödigt ljud som riskerade väcka sonen, och att GM därför inte var en främling i LWs hem?

Jag utgår från att frågorna om dörren ställdes för att som minst få fram det jag skrev här ovan och på nästan 9000 sidor har det säkert kommit upp tidigare, men nämns det i domen?

Jag tycker att det är en detalj som om än inte utesluter alla andra tänkbara GM, som minst utesluter GM som inte är bekant med bostaden och att hennes son kunde vakna, och att en vaken son som i sin tur ropar "vem kom?" eller släntrar ner för att dricka vatten i sin tur känner GM till både utseende och namn.

Det skulle kunna vara HD med som var i huset på natten med. Om de samarbetat. Vad jag minns så hade SD och HD samma kodlås i huset. Bara att LW hade en nyare modell.

Och SD hade samma kod hos LW, som han hade hemma i huset...? Är ganska säker på att det var så. Den koden borde ju till och med HD komma ihåg om SD gett henne den.

Däremot har jag svårt att tro att HD skulle vara rätt person för att gå in i LW´s dator och städa... Precis som random Mållgan inte heller hade kunnat ta sig in i LW´s hus, eller i en hennes dator.

Så nej, det måste varit SD. Men HD hade någon typ av roll. Varför skulle hon annars slinga sig så och ljuga? Och veta om att LW var död eller åtminstone troligen död redan på morgonen, 07:40: "Jag hoppas hon är död".

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du skriver. "... troll som kanske tom är ute efter att få SD mer misstänkt genom att hitta på helgalna försvar". Vad menar du? Menar du troll som bara tycker det är roligt att få SD misstänkt? Såvitt jag förstår har inte dessa personer någon koppling varken åt det ena eller andra hållet när det gäller SD.
Nu tror jag att lösningen på detta är det enklast tänkbara: att SD ensam eller med medhjälpare tog LWs liv, MEN det som en tid fick mig att tveka var att det fanns några skribenter i tråden som försvarade SD med argument som var så dumma att de bet sig själva i svansen. Det fick mig att undra om det fanns en konspiration mot SD. Det sämsta är ju att bli försvarad med dravel som verkligen inte håller. Varför gjorde de det? De kanske bara var troll som levde på negativ energi som de kände att de alstrade hos andra? Men länge funderade jag på om de skyddade någon annan. HD ligger väl närmast till hands men även hon låg illa till för deras argument så....
Citera
2020-05-07, 20:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tja, det är nog inte bara i frågan om hur HR-förhandlingar går till, som du får se dig som novis, Pablito..

Se det jag fetat.
Du skriver att du önskar att man i HR "genomgick en fullödig förhandling".
Med fullödig menas att nånting sköts enl regelverk, att nånting hanteras professionellt, att t ex en förhandling i domstol följer RB:s bestämmelser etc.

Jag undrar:
Vilka mindre fullödiga HR-förhandlingar har du närvarat vid?
I vilket/vilka avseenden brast det?
Jag är nämligen inte det minsta orolig för att SD vid ett överklagande till HR, han skulle få en juridiskt sett undermålig rättegång.

Eller anser du att svenska hovrätter generellt inte går att lita på? Att de skulle vara korrupta?
För i så fall finns det väl inget skäl för dig att förorda ett överklagande?
”Fullödig:
Uttömmande, komplett, fullständig.”
Kan du inte ens svenska?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in