2020-05-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte varför SD inte skulle hinna med mordet?
Skrev Tingsrätten verkligen så? Har inte hunnit läsa ännu.

Men som du ser skickar SD mail vid 23:00.
Vid 23:23 går L*ena ut. Mellan 23:00 och 23:23 har SD och L*ena haft kommunikation. Denna har skett på Telegram, vilket kan göras på mobil. Den sista bilden hon skickar till SD är vid 23:01:13. Efter det chattar hon med Norgeresenärerna tills hon går ut genom sin dörr 23:23. Vid 23:25 är hon vid mordplatsen till 23:36.

Så jag tycker att han har god tid på sig. Han kan ha lämnat hemmet redan efter mailet, vid 23:00.
Skriken sker först vid 23:30-23:33.

Tidslinje

23:00:25------------skickar SD arbetsmail
23:00:55------------SD-->LW "Kom precis. Svarar på jobbmail. Har lite måsten"
23:01:13------------LW-->SD, bild på loggremsa (L*enas sista bild till SD)
23:21:58------------LW-->JJ "haha"
23:22:02------------LW-->JJ "kom på själv?" [highligt]Lenas sista meddelande[/highlight]
23:22:38------------JJ-->LW L*ena läser inte meddelandet
[highligt]23:23 ca[/highlight]------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:25- 23:36-------LW pågående aktivitet, stillastående
23:38:43-----------LWs mobil, sista registrerade punkten. En bit utanför fyndplatsen (A 166/22)
23:30-23:33 [highligt]SKRIK[/highlight]

Tidslinje efter mordet, spekulationer

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
23:38:43 -----------lämnar han mobilen på plats nära mordplatsen. Skyndar sig springande därifrån till sin cykel typ vid Vivallaskogen, cyklar hem? Det kan inte ta många minuter.

00:00:00 ----------- har SD strippat och spolat av sig och skorna. In i huset och på med datorn. Öppnar PDF.

Det nedan skriver han på Telegram, det kan han göra på väg ut ur huset eller till och med på vägen?
00:02:58 ------------SD skriver till LW "Blir för sent"
00:03:14-------------SD skriver till LW "Avslutar strax"

SD cyklar via Vivallaskogen till mobilen, kanske går sista biten.

00:07:54 ------------- L*enas mobil kopplar upp sig mot masten Hjalmar Bergmansväg 54.

Där mekar han med något med mobilen? Lite andra göromål hemma, tvätt mm

Först:
00:23:07--------- svarar SD på Tobias mail.

Men det som är lite konstigt är att L*enas mobil kopplar upp sig ännu en gång till till Hjalmar Bergmans väg 54.
Det är vid:
00:47:19-----------kopplas L*enas mobil upp på nytt. Varför?

01:13:12 kopplas SDs mobil upp mot Vargbergamasten (nära hans hem)

01: 41:37 stängs L*enas mobil av.

Att den kopplade upp sig mot Varbergamasten nära hans hem 01:13 sista gången den kopplades upp, var ju inte så smart, om det vi skriver om handlar om SD. Mobilen borde ju lämnats kvar gömd inom Hjalmar Bergmans väg 54:s område, tycker man.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-07 kl. 19:24.
Citera
2020-05-07, 19:18
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
En doktor i straffrätt har uttalat sig han tror inte att hovrätten kommer att göra någon annan bedömning. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/juridisk-expert-om-morddomen-sondersagning-av-hur-aklagarna-bedrivit-det-har

Precis en mkt bra artikel, om det öht kommer att överklagas, återstå att se, tyvärr får nog ÅH tänka om, vad kan ÅKL vinna, med inga direkta bevis som binder SD.
Citera
2020-05-07, 19:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Verkar nästan som att tingsrätten misstänker att polisen har planterat bevis

Jamen nästan, lite överdrivet.
Jag tycker inte att man kan förbise blodet på tvättmaskinen för att det var så lite, för att det borde ha torkats av vid storstädningen eller för att hunden inte markerade.

Särskilt denna mening reagerar jag på, men även hela resonemanget.

"Om det hade va-rit fråga om blod från mordet på Lena Wesström borde det ha torkats bort vid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtorkning finns dock inte."
Citera
2020-05-07, 19:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
En doktor i straffrätt har uttalat sig han tror inte att hovrätten kommer att göra någon annan bedömning. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/juridisk-expert-om-morddomen-sondersagning-av-hur-aklagarna-bedrivit-det-har

En recension av åtalet som jag antar att Hiding & Johansson försöker undvika just nu, kan inte vara rolig läsning, de har nog bekymmer med domen ändå.

Citat:
Domen där en man nyligen firades för mordet på en kvinna på väster i Örebro innehåller kritik mot hur åklagare och polis bedrivit utredningen. Det menar Dennis Martinsson som är doktor i straffrätt vid Stockholms universitet.
– Det är i princip en söndersågning, säger han.

– Inte ett enda bevis förefaller tingsrätten tycka tyder på att den tilltalade ens var i närheten av mordplatsen vid det påstådda tillfället för mordet, säger han.

Martinsson har även svårt att se att hovrätten skulle göra en annan bedömning utifrån bevisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/juridisk-expert-om-morddomen-sondersagning-av-hur-aklagarna-bedrivit-det-har
Citera
2020-05-07, 19:24
Medlem
Smhfs avatar
Mkt bra beskrivet.

– Inte ett enda bevis förefaller tingsrätten tycka tyder på att den tilltalade ens var i närheten av mordplatsen vid det påstådda tillfället för mordet, säger han.

Martinsson har även svårt att se att hovrätten skulle göra en annan bedömning utifrån bevisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/juridisk-expert-om-morddomen-sondersagning-av-hur-aklagarna-bedrivit-det-har
Citera
2020-05-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag håller helt med dig. Åklagaren Åsa Hiding är säkert en bra åklagare, men jag tycker nog att just i detta mål skulle hon lämnat över till en mer rutinerad åklagare (utan att klanka ner på ÅH). Hon fokuserade inte på det viktiga, hon pressade inte. Jag anser att hon missade en hel del. Kommer inte att gå in på vad - materialet är alltför omfattande. Jag kände att hennes bisittare var mycket vassare men inte heller hon nådde hela vägen fram.

En överklagan vore av värde. Och istället för att HR enbart ser till tidigare material som är brukligt, skulle jag önska att man genomgick en fullödig förhandling. Men där är jag helt novis, och vet inte om det ens går att göra förutom att kalla in till ett fåtal nya förhör.
Stämmer in här även jag, utredningen gick ju snett redan inledningsvis så en riktigt erfaren åklagare hade nog gjort en viss skillnad
Citera
2020-05-07, 19:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tänk om nån med huvet på skaft hade följt sedvanligt reglemente och sökt efter LWs kropp i direkt anslutning till bostaden vid försvinnandet. Det finns liksom typ max två platser att titta på. Åtminstone utanför kretsen av hus. Där obemärkt överfall kunnat ske en ljus natt. Och om nån med huvet på skaft hört med larmtjänst om det kunde ha varit så att ngn kanske hade ringt in om dödsskrik under den sena kvällen.

Då hade man troligen direkt fått befogenhet att suga SD, och 3D-scanna hans jordkula, och sluppit dividera om presentade flygresor med fossila bränslen till transkontinentala pölar av geggamoja, och sparat mängder med pengar på måttligt revolutionerande avlyssning av en snubbe som kan både läsa och skriva fruns tankar, och som använder krypterad Telegram-app som GC-freak — och sen behållit honom där. Det hade ju inte gått att misslyckas.

Tänk.

#HSKDV?

Det finns mycket att önska ur denna utredning som kunde ha fått en gärningsman fälld. Det här är den viktigaste missen.

Så här står det i domen, vilket för mig också är konstigt:

"Förhållandet att Lena Wesströms kropp inte hittades direkt och vilka eventuella följder det hade kunnat få för utredningen är inget som ska belasta Stefan Davidsson"

Nä, det är något med den här domen...
Citera
2020-05-07, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Att den kopplade upp sig mot Varbergamasten nära hans hem 01:13 sista gången den kopplades upp, var ju inte så smart, om det vi skriver om handlar om SD. Mobilen borde ju lämnats kvar gömd inom Hjalmar Bergmans väg 54:s område, tycker man.

Men det är SDs mobil som är hemma hos honom. Han ska väl "sova" då. Eller vattna lite.
Citera
2020-05-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nä, det går inte att utesluta alternativ GM och det pga av att GM gjort en klassiker: lagt en tråd (röd?) på BOs blodiga (?) ben. Ett av de knep han använde. Tänk att BL gick på det också!

Men varför hitta på? Du vet att det inte stämmer. Tråden gjorde varken till eller från.
Citera
2020-05-07, 19:33
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men för fan! Läs rapporten! Kom inte med egna små funderingar för de blir bara så jävla uppåt väggarna.

Varför behöver du vara så ohövlig och svära i dina svar, med dina svordomar då sänker du dig till en sandlådenivå
vilken rapport hänvisar du till, kan du ge mig din rapport så ska jag nog läsa den?
Senast redigerad av Smhf 2020-05-07 kl. 20:13.
Citera
2020-05-07, 19:34
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ännu inte läst domen så kan inte uttala mig om vad som står där.

Tiden 00:07 och dess betydelse i sammanhanget tål att funderas på; se mitt tidigare inlägg, särskilt när klockslaget kan vara resultatet av en naturlig uppkoppling.
Mobiltelefoner som är påslagna tar med jämna mellanrum kontakt med närmaste basstation (mast); om man tittar på LWs uppkopplingar, går det att i Bilaga 145 följa mastuppkopplingar på tidslinjen 14 maj:
01:39
04:39
Inga samtal under natten.

18:07
21:07
00:07
LWs mobil "hälsar på" närmaste mast, med tre timmars mellanrum, sista uppkoppling H*almar B väg.
Två samtal under kvällen:
21:25 samtal från LW till UW, ingen registrerad mastuppkoppling
22:04 samtal från UW till LW, ingen registrerad mastuppkoppling

Slutsatsen är att LWs mobil tar kontakt med basstationen på H*almar B väg per automatik, utan mänsklig inblandning. Det är i alla fall min lekmannabedömning. Och det skulle lämna öppet för scenariot att mobilen kan ha placerats på andra sidan cykelbron någon gång mellan cirka 23:38 - 00:07. Ett tidsfönster som gott och väl inrymmer en cykeltur med mobilen med hemkomst innan midnatt.

Jag stirrade på händelserna mellan 23 och framåt och velade lite om det var möjligt att för SD att cykla den sträckan på 4 min 45 sekunder (från ca 00:03) för att ta mobilen så den pingar masten runt 00:07.

Även om det var väldigt tight så skulle det gå med cykel - även om det kändes som det blev lite väl mycket fram och tillbaka.

Detta mönster som du hittade nu ger dock tidslinjen en helt annan karaktär. Då mönstret starkt pekar åt att det är en schemalagd händelse.

1. Tar sig ut mellan 23:15 och 23:20. Tar sig till BP med LW.
2. Slår ihjäl LW omgående.
3. Spenderar 5 minuter på platsen efter mordet. Lämnar runt 23:38. Dumpar telefonen närmare Hjalmar-masten.
4. Hemma och öppnar PDF vid 00:00:00
5. Skickar några telegram till LW. Sista vid 00:03:14
6. Svarar på mail vid 00:23 (från mobil)
7. Skickar telegram till LW vid 00:29
8. Vad som händer vid 00:47 vid LWs mobil kan jag inte svara på. Antingen så gör någon något med mobilen eller så är det en vanlig schemalagd händelse.
9. Hemma och slår på sin mobil vid 01:13
10. Cyklar ut och stänger av Lenas mobil vid 01:41. Här tar han med sig mobilen för att göra sig av med den.

Det finns gott om tid att vara hemma, tvätta sig, byta om, sätta igång en tvättmaskin och så vidare. Alltså tiden från 00:00:00 och framåt.

Ovan tidslinje är jag mer bekväm med då den inte förutsätter en massa fläng in och ut. Intressant!
Citera
2020-05-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Varför behöver du var så ohövlig och svära i dina svar, med dina svordomar så sänker du dig till en sandlådenivå
vilken rapport hänvisar du till, kan du ge mig din rapport så ska jag nog läsa den?
Kolla i NFCs rapport. Den finns i fupen på första inlägget här i tråden. Har du inte läst något alls? Bara uttalar dig tvärsäkert om allt utan att läsa någonting? Tjusigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in