2020-05-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant i den här krisen är att det är folk på yttersta vänster- OCH högerkanten som är mest bekväma med att inte stänga ned något. Att man värderar ekonomi och pengar så mycket högre än människoliv. Eller så är det inte ett dugg konstigt. Totalitära regimer oavsett man stödjer Mao, Stalin, Franco eller Hitler är ju inte direkt kända för empati, humanism och medmänsklighet. De har andra ideal.
I EU:s prognos över BNP tillväxt så ligger danskarna bra till.

2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9
Finland -6.4

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1
Finland 3.7

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Citera
2020-05-07, 18:48
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför valde Sverige en annan strategi än övriga Norden? Vi sticker ut på ett negativt sätt.

De andra är på väg att anpassa sig till oss nu. Vi får hoppas att de har bättre styr på hemtjänst och äldreboenden än vad vi har haft. Annars är vi alla på ungefär samma plats om 9-12 månader.
Citera
2020-05-07, 18:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Känns rätt kufiskt att se vänstern hetsigt propagera för att låta folk dö för att rädda ekonomin faktiskt. Man börjar fatta varför kommunism alltid skiter sig totalt i praktiken.

Ja, det är lite märkligt. I denna kris har jag sett att personer som jag vanligen kanske inte känner att jag delar så mycket ideologiskt med har precis samma syn som jag. Två exempel är Peter Wolodarski och Jacinda Ardern.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
De andra är på väg att anpassa sig till oss nu. Vi får hoppas att de har bättre styr på hemtjänst och äldreboenden än vad vi har haft. Annars är vi alla på ungefär samma plats om 9-12 månader.
Finns absolut ingenting som talar för att detta stämmer (annat än dina önskningar)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
New York Times?

https://www.nytimes.com/2020/05/06/health/kawasaki-disease-covid-coronavirus-children.html?utm_medium=email&utm_source=Campaign Monitor_Editorial&utm_campaign=LNCH%20%2020200507% 20%20%20SM+CID_49f949ce7343e239bf511a16ff81810f

Men usch... nu blir man ju verkligen orolig. Det är något skumt med det här viruset 😔
Citera
2020-05-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Noterar att Tegnell är ute och gissar igen.

"Nästa vecka kommer sannolikt en tredjedel av Stockholms befolkning ha varit smittade med corona."

"De indikationer vi har fått hittills tyder på detta"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0ndXzg/tegnell-sa-manga-smittade-har-stockholm-nasta-vecka

Jag tror FHM gissar fel som vanligt. Jag själv gissar att det handlar om cirka hälften, om ens det. 10-15% säger jag. Att det ska vara så förbaskat svårt att göra ett representativt obundet slumpmässigt urval på befolkningen i hela Stockholms län. Jag undrar om vi kommer nå mer än 30% innan årsskiftet. Förhoppningsvis finns då ett effektivt vaccin tillgängligt.

Vaccin till årsskiftet kan du glömma.
Att det finns ett färdigt tills dess är väl möjligt, men inte 7 miljarder doser..
Citera
2020-05-07, 18:52
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Finns absolut ingenting som talar för att detta stämmer (annat än dina önskningar)

Kan du förklara ditt resonemang, eller är det bara något tomt du kastar ur dig för att du tycker det låter coolt?
Citera
2020-05-07, 18:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
YLE sammanfattar läget i Norden:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester

Sverige sämst på allt. Till och med börsen har gått bättre i Danmark än i Sverige, trots att det påtods att det skulle vara så förödande för ekonomin med en "lockdown".
Såg just den artikeln. Brukar inte SVT ”kopiera” YLE? Dyker säkert upp liknande artiklar där under morgondagen.
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är bara Tyskland som har en konkret strategi för ev ny nedstängning.
Och hur tror du folk kommer ta emot beskedet att ev gå in i karantän i mitten av juli med 30 grader sol ute.
Jag tror de får svårt med det.
Jo, jag tror också de får det svårt.

Att något är svårt ryggar man dock inte tillbaka för.

Nya Zeelands strategi är att helt enkelt behandla viruset som vi alla gjort med mässlingen.

”Epidemiologists advising the government on the elimination strategy said the virus should be treated like measles, with the appearance of any cases treated as dangerous and requiring a strong public health response including rigorous contact tracing.”

Ska bli intressant att se om de lyckas.

Beundransvärt, oavsett.
Citera
2020-05-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man får väl tillägga där att det är ett fackförbund. De säger ju aldrig att saker är bra. Hon tar ju också detta som fack alltid gör att det behövs högre löner.

Men svårt att veta exakt. Skulle ju behövas en lite mer opartisk översyn.

Det har varit ett flertal berättelser från olika vårdpersonal själva också inte bara facket. Samt att man har krislägesavtal på flera håll.
Att så enkelt som du gör det, vifta bort att läkarna på Sahlgrenska är helt slut, finner jag faktiskt ganska respektlöst i en sån här situation. Detta är antagligen den mest extraordinära situation som Sverige haft i mannaminne. Läkare är inte såna som klagar i onödan, de brukar jobba mycket övertid och hålla tyst, tills det absolut inte går längre.

Att läkarna på flera håll, både Karolinska, Sahlgrenska och Södra Älvsborgs sjukhus, har larmat, är mycket allvarligt. Det skall gå långt innan de larmar på det här sättet.
Citera
2020-05-07, 18:53
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför valde Sverige en annan strategi än övriga Norden? Vi sticker ut på ett negativt sätt.
Sverige hade inget val. Med till ytterlighet slimmad sjukvård och inga beredskapslager måste man selektera vilka som ska dö, då resurserna inte räcker till.

Eftersom Sverige varken har militär eller tillräckligt med poliser var en nedstängning av smitthärdarna i Stockholms län inte ett alternativ. Blattarna hade skapat ett kaos som inte hade gått att kontrollera.
Citera
2020-05-07, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III

Du kan sluta ljuga nu. De andra anpassar sig inte alls efter Sverige, de öppnar upp allteftersom deras kurvor pekar neråt.
Citera
2020-05-07, 18:56
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Naturligtvis så kommer Norge att bara få hälften så många döda och smittade, då man har hälften så stor befolkning som Sverige. De norska äldreboendena är också mindre än de svenska, så en hotspot där gör inte lika stor skada som i Sverige. Sedan vet jag inte hur krassliga åldringarna är på de norska boendena. Slutligen är andelen 65 plusare i Norge något lägre än i Sverige.

Så jag skulle gissa på att det direkta sntalet döda i covid-19 landar på 35-40 procent av det Svenska. Men sedan tillkommer den långsiktiga överdödlighet som den idiotiska lockdownen medför. Så det kommer att sluta oavgjort vad gäller andelen döda, eller en möjligt mindre totalt dödstal, beroende på hur djup recessionen/depressionen blir.

Frågor på det?

Du verkar utgå från att alla områden kommer drabbas lika hårt. Inte säkert att det stämmer om man kollar på tidigare pandemier.

Jag gissar spontant att Norge landar på några hundra döda totalt.

Erfarenhet från tidigare pandemier var anledningen till att Tegnell trodde smittan skulle stanna i Kina förresten. Alla pandemier slutar inte i att världen uppnår flockimmunitet.
Senast redigerad av jymdjaket 2020-05-07 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in