2020-05-07, 18:24
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
YLE sammanfattar läget i Norden:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester

Sverige sämst på allt. Till och med börsen har gått bättre i Danmark än i Sverige, trots att det påtods att det skulle vara så förödande för ekonomin med en "lockdown".

En smart grej vore för dom att trycka på att "vi måste vara bättre än Sverige". Det kommer de så klart att vara ändå, men jäklar vad folk skulle börja anstränga sig då.

Det unnar jag dom, för vi hanterar verkligen det här superdumt.
Citera
2020-05-07, 18:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Känns inte så Kina och Indien går det rätt så bra för just nu, det är där överpopulationen märks mest.
Är minst 4 länder som har fler avlidna än Kina och dessa länder har inte en befolkning på 1+ miljard.

WHO varnar ju hela tiden för den fattiga världen med bl.a Indien. Ändå har rika Europa och USA högst siffror. Där det verkar gå sämst. Men det är just detta verkar också. Talar man sanning i dessa länder? Testar man ens? Det där får man väl se sedan om det kommer siffror på antal döda totalt i varje land och jämföra med tidigare år.
Citera
2020-05-07, 18:28
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Eller hur? Lite kämpigt att förklara samma sak om och om igen för alarmister som vägrar förstå att det finns flera parametrar att ta in på samma gång... "Sverige har ju inte gjort någonting alls"
Kämpa på!

Du låter som om du peppar dina regeringssoldater som finns här på forumet och att du försöker samordna deras inlägg i tråden. Hur som helst så är många trötta på detta regeringsnyhets dravlet som gång på gång visat sig vra graavt felaktig information. Minst lika felaktig som många extrema "alarmister".

Så till övriga mer seriösa skribenter får väl jag säga det samma Kämpa på och arbeta för att motbevisa Tegnell och regerings vurmarna i alla deras felaktiga och "fostrande" inlägg i tråden. Det är när gemene man gräver och presenterar teorier som någonting bra sker. Då tvingas nämligen makten att ändra på sina utsagor lite i taget för att anpassa sina förklaringar till det folket fått reda på och vad regimtrollen innan kallat "fake news"..

Så genom privat grävande och vilda teorier brukar det så småningom framkomma en bild som är betydligt mer sann än regimens propaganda och försök att dölja sin oförmåga och vilja att dölja sannin gen för befolkningen.
Citera
2020-05-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Idag rapporteras det på 99 döda. Man kan skylla på eftersläpningar mm. Jag är helt övertygad om att myndigheterna sprider ut det så det ska se bra ut. Man fyller ju eftersläpningar och lägger in när det passar och där det passar in.

Den kurvan du visar ger inte mig mycket tyvärr. Sedan spelar det ju ingen roll om man är stolt att det minskar. Jämför för man hela norden, Baltikum, Ryssland så har vi mer döda än alla andra tillsammans.
Bara där är det något fel. Så jag svårt att se hur man hela tiden säger att det sjunker och ser bra ut

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Jag har skruvat lite på variablerna så nu ser det lite bättre ut
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+FIN+DEU+NOR+POL+SWE+ GBR+IRL+BEL+NLD
Citera
2020-05-07, 18:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Noterar att Tegnell är ute och gissar igen.

"Nästa vecka kommer sannolikt en tredjedel av Stockholms befolkning ha varit smittade med corona."

"De indikationer vi har fått hittills tyder på detta"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0ndXzg/tegnell-sa-manga-smittade-har-stockholm-nasta-vecka

Jag tror FHM gissar fel som vanligt. Jag själv gissar att det handlar om cirka hälften, om ens det. 10-15% säger jag. Att det ska vara så förbaskat svårt att göra ett representativt obundet slumpmässigt urval på befolkningen i hela Stockholms län. Jag undrar om vi kommer nå mer än 30% innan årsskiftet. Förhoppningsvis finns då ett effektivt vaccin tillgängligt.
Senast redigerad av IMBILDEN 2020-05-07 kl. 18:35.
Citera
2020-05-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja jag läste detta, tyckte jag var bra sagt.
Jag noterar med bestörtning att jag ser exakt 0 skryt från Norska o Finska vänner om att de skulle ha haft bäst strategi, o de har en bråkdel av våra döda o hyllas av ANDRA som framgångar. Samtidigt enorm enthusism i för vår överlägsna politik, det gränsar på det absurda.
https://twitter.com/dorotheafrenkel/status/1256941704751599618

Ja men det är väl klart att Sverige skryter.
Sverige "måste" skryta.
Det finns nog ingen som behöver skryta.
Det är bara Sverige.
Alla skryter i Sverige.
Alla förnekare förstås.
Men varför gör man det?
Jo, det är en i propagandamaskineriet.

Inget land i världen har misslyckats som Sverige.
Och det landet i världen som lyckats sämst..."råkar" har valt en annan väg.
Vilket sammanträffande. Men det är förstås bara en slump. Jädra otur det.

Men varför skyter man?
Vad kan det bero på?
Ytterligare ett steg i propaganda.
Skrik högt att det går bra.
Skrik skrik. Vi är ju många. Vi är fler än de andra. Vi tystar ner de som ser verkligheten.
Till slut är det inte längre nån som ser verkligheten.
Citera
2020-05-07, 18:35
Medlem
Pethuglins avatar
Hur kan Folkhälsomyndigheten tillåtas ljuga i TV dag ut och dag in?
Varenda eviga dag säger de att sjukvården klarar sig bra och att behovet av Sjukvårdspartiet minskar och slår sig på bröstet.

Varje dag får man också läsa i media hur vårdpersonalen vittnar om en hemskt överansträngd situation.

Det är helt sjukt!
Idag kan man läsa detta i Expressen:

Läkarföreningen delar inte heller den bild som förmedlats av Folkhälsomyndigheten att antalet fall som behöver intensivvård minskar.

– Vi känner fortfarande av ett inflöde, att det i riksmedia pratas om att antalet intensivvårdsfall minskar är inget vi känner av ännu. De allra flesta som behöver intensivvård i covid-sjukdom har mycket långdragna vårdförlopp. Det är många, många veckor innan vi kommer se en lättnad, säger Ingrid Stubelius och tillägger att alla läkare nu går fler pass och fler jourer än de brukar göra och att tid för återhämtning saknas.

https://www.expressen.se/gt/lakaren-ingrids-larm-inifran-sahlgrenska-gar-pa-knana/
Citera
2020-05-07, 18:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eller om man handskas med den på ett felaktigt sätt. Eller om man återanvänder en kontaminerad mask.
Ska du gå omkring och doppa masken i CoVid-19-virus som du sedan smetar ned dig med? Hur menar du att det skulle vara värre att ha en mask än att inte ha det?

Om nu masken är kontaminerad så har den väl ändå blivit det när du burit den?

Om du då inte burit den hade du ju andats in viruset istället för att få det på maskjäveln.
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är INGEN fan av Aftonbladet.
Men läste en intressant artikel där det beskrivs hur vi i Sverige snart har mer restriktioner än andra länder.
Nya Zeeland tillåter nu 100 personer att samlas.
Vi har 50.
Tyskland öppnar Bundesliga om en dryg vecka.
Här i Sverige är det inte aktuellt med fotboll på minst en månad.
Så det är klart att många länder kommer fram till att det ekonomiskt inte går att hålla stängt över en längre tid.
Strategierna är ju att stänga ned igen om det dyker upp för många smittade, så Aftonbladet har nog missuppfattat om de tutat i dig att Tyskland tänker öppna oavsett vad som händer eller inte tänker öppna upp försiktigt.

Om varit lika framgångsrika som Tyskland och Nya Zeeland hade vi förstås också kunnat börja slappna av lite.

Det har vi ju inte så vi kommer säkert få dras med det här under mycket lång tid, tyvärr.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-05-07 kl. 18:43.
Citera
2020-05-07, 18:37
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja men det är väl klart att Sverige skryter.
Sverige "måste" skryta.
Det finns nog ingen som behöver skryta.
Det är bara Sverige.
Alla skryter i Sverige.
Alla förnekare förstås.
Men varför gör man det?
Jo, det är en i propagandamaskineriet.

Inget land i världen har misslyckats som Sverige.
Och det landet i världen som lyckats sämst..."råkar" har valt en annan väg.
Vilket sammanträffande. Men det är förstås bara en slump. Jädra otur det.

Men varför skyter man?
Vad kan det bero på?
Ytterligare ett steg i propaganda.
Skrik högt att det går bra.
Skrik skrik. Vi är ju många. Vi är fler än de andra. Vi tystar ner de som ser verkligheten.
Till slut är det inte längre nån som ser verkligheten.

De behöver inte skryta. Resultaten talar för sig själv.

På r/coronavirus på Reddit har jag bara sett svenska skrytartiklar också. De har blivit färre på sistone åtminstone. Antagligen för att t.o.m. PR-byråerna börjar få svårt att säga positiva grejer.

Mest alt-right-folk i staterna som fortfarande är kåta på oss.
Citera
2020-05-07, 18:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Varenda eviga dag säger de att sjukvården klarar sig bra och att behovet av Sjukvårdspartiet minskar och slår sig på bröstet.

Varje dag får man också läsa i media hur vårdpersonalen vittnar om en hemskt överansträngd situation.

Det är helt sjukt!

Läkarföreningen delar inte heller den bild som förmedlats av Folkhälsomyndigheten att antalet fall som behöver intensivvård minskar.

– Vi känner fortfarande av ett inflöde, att det i riksmedia pratas om att antalet intensivvårdsfall minskar är inget vi känner av ännu. De allra flesta som behöver intensivvård i covid-sjukdom har mycket långdragna vårdförlopp. Det är många, många veckor innan vi kommer se en lättnad, säger Ingrid Stubelius och tillägger att alla läkare nu går fler pass och fler jourer än de brukar göra och att tid för återhämtning saknas.

https://www.expressen.se/gt/lakaren-ingrids-larm-inifran-sahlgrenska-gar-pa-knana/

I mångt och mycket handlar det om att vinna ett propagandakrig. FHM vill förmedla en bild över att allt är okej. Att folket inte behöver vara rädda. Att de är i trygga händer. Att vården hinner med att hjälpa dem som behöver hjälp. Att det är klokt att hålla samhället öppet. Man vill heller inte förmedla någon regeringskritik.
Citera
2020-05-07, 18:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Det är helt sjukt!

Man får väl tillägga där att det är ett fackförbund. De säger ju aldrig att saker är bra. Hon tar ju också detta som fack alltid gör att det behövs högre löner.

Men svårt att veta exakt. Skulle ju behövas en lite mer opartisk översyn.
Citera
2020-05-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ska du gå omkring och doppa masken i CoVid-19-virus som du sedan smetar med dig med? Hur menar du att det skulle vara värre att ha en mask än att inte ha det?

Om nu masken är kontaminerad så har den väl ändå blivit det när du burit den?

Om du då inte burit den hade du ju andats in viruset istället för att få det på maskjäveln.

Strategierna är ju att stänga ned igen om det dyker upp för många smittade, så Aftonbladet har nog missuppfattat om de tutat i dig att Tyskland tänker öppna oavsett vad som händer eller inte tänker öppna upp försiktigt.

Om varit lika framgångsrika som Tyskland och Nya Zeeland hade vi förstås också kunnat börja slappna av lite.

Det har vi ju inte så vi kommer säkert få dras med det här under mycket lång tid, tyvärr.

Det är bara Tyskland som har en konkret strategi för ev ny nedstängning.
Och hur tror du folk kommer ta emot beskedet att ev gå in i karantän i mitten av juli med 30 grader sol ute.
Jag tror de får svårt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in