2020-05-07, 18:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Spontant så tycker jag att ÅK för att skona sig själv inte bör överklaga domen.

TR totalsågar åklagarna och deras åtal, hårda juridiska ord, tycker jag i alla fall.

Sid: 30

Citat:

Ett återkommande tema.
Han kallar det brister i utredningen och får det att låta som om allt är åklagarens fel, till exempel att inte LW hittades tidigare.
Citera
2020-05-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Mörka hårstrån? SD är väl blond?

Vill man kanske inte veta ursprungen till de mörka hårstråna?

Man har trots allt varit säker på att SD är rätt man från början så varför krångla till fallet med DNA av annan?

Är GM blond så droppar han väl mörka strån på BP? Genast finns då alternativ GM.
Citera
2020-05-07, 18:12
Medlem
Citat:
Domen är "sträng" mot åklagarna men jag tror mer att det är p g a det uppenbara som även vi i tråden har kritiserat d v s alla brister som varit i utredningen. Dessa har tyvärr påverkat att åtalet och materialet åklagaren lagt fram inte blivit tillräckligt starkt. Kanske borde åklagarna väntat och byggt upp ett starkare case innan de åtalade? Det kan jag tycka är helt rimligt att TR kritiserar. De tycker nog också SD är skyldig och anser det vara synd att de måste fria honom och är det då konstigt att de känner irritation på åklagarnas prestation?
Jag håller helt med dig. Åklagaren Åsa Hiding är säkert en bra åklagare, men jag tycker nog att just i detta mål skulle hon lämnat över till en mer rutinerad åklagare (utan att klanka ner på ÅH). Hon fokuserade inte på det viktiga, hon pressade inte. Jag anser att hon missade en hel del. Kommer inte att gå in på vad - materialet är alltför omfattande. Jag kände att hennes bisittare var mycket vassare men inte heller hon nådde hela vägen fram.

En överklagan vore av värde. Och istället för att HR enbart ser till tidigare material som är brukligt, skulle jag önska att man genomgick en fullödig förhandling. Men där är jag helt novis, och vet inte om det ens går att göra förutom att kalla in till ett fåtal nya förhör.
Citera
2020-05-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Kanske. Hon hjälpte honom iaf att Hämta grejer från hans hus under dagen.
Idag?
Citera
2020-05-07, 18:18
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att det råder en liten procents tvivel räcker för att inte fälla gärningsmannen Stefan Davidsson. Du vet vem som är gärningsmannen, det vet Gloria och Snorjäveln också. Och Carinah. Men antar att tråden blivit oerhört mycket kortare om diskussionerna varit relevanta i tråden, och det kanske inte ligger i ert intresse?

Tingsrätten har rent juridiskt dömt rätt utefter Lindéns tankegång. Åklagaren har en annan uppfattning. Nu får vi se om hon hittar något som TR missat i förhandlingen och som kanske HR tar upp. Och därefter fäller fanskapet.

Du skrev detta idag.

'
Man kan inte utesluta alternativa gärningsmän enligt domen. Och HD satt häktad ett tag. Och hennes märkliga uttalanden är besvärande så in i hoppsan. Men detta blir ett skolexempel för grova brottslingar: ljug, förklara bort, slingra dig, ändra utsagor osv osv. Då går man fri. Nice!

Men det är helt sant faktiskt i det du skiver. Ingen, inte ens i domen, har man uttalat att det INTE är SD. Så han kommer för alltid hänga i luften såsom tvivelaktig, och han kommer aldrig bli fläckfri - trots sina eriksgator i Hjärsta.

Hur vet jag vem som är GM, jag har ingen spåkula att ta till, Tingsrätten har uppenbarligen en helt annan åsikt det kan vara en annan GM, det känns bra att veta att juridiken fungerar.
Just det man kan inte utesluta alternativa gärningsmän, mkt viktigt.
Citera
2020-05-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Du skrev detta idag.

'
Man kan inte utesluta alternativa gärningsmän enligt domen. Och HD satt häktad ett tag. Och hennes märkliga uttalanden är besvärande så in i hoppsan. Men detta blir ett skolexempel för grova brottslingar: ljug, förklara bort, slingra dig, ändra utsagor osv osv. Då går man fri. Nice!

Men det är helt sant faktiskt i det du skiver. Ingen, inte ens i domen, har man uttalat att det INTE är SD. Så han kommer för alltid hänga i luften såsom tvivelaktig, och han kommer aldrig bli fläckfri - trots sina eriksgator i Hjärsta.

Hur vet jag vem som är GM, jag har ingen spåkula att ta till, Tingsrätten har uppenbarligen en helt annan åsikt det kan vara en annan GM, det känns bra att veta att juridiken fungerar.
Just det man kan inte utesluta alternativa gärningsmän, mkt viktigt.
Jag begriper inte ens vad som är citat eller vad du skriver själv. Så jag avstår att ens besvara. Hur snurrigt som helst. Jag känner igen en del jag skrivit utanför citatrutan. Gör om och gör rätt så det blir läsbart.
Citera
2020-05-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Idag?

Japp!
Citera
2020-05-07, 18:23
Medlem
Citat:
Jaha , vad jag kunnat läsa mig till i domen så utesluter inte Tingsrätten att det kan vara en annan GM, men jag kanske har tolkat det fel?!

Att 99% här inne på fb vet att så är fallet då är ju saken klar har du informerat Tingsrätten om detta?

Citat:
Mycket som kommer köras flera varv innan vi vet om det blir överklagan och sedan innan HR dömer. De flesta av oss är besvikna och frustrerade och om det hjälper att älta här är det väl bra?

HD ska ha katt och JG hund förresten.

Någon som vet om katten är mörk (svart)? Kan vara av intresse om det var katthår på BP.
Citera
2020-05-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Någon som vet om katten är mörk (svart)? Kan vara av intresse om det var katthår på BP.
Vi tar det igen: det fanns DJURhår. Dessa hår var inte lämpliga för analys. Ingen vet vilket sorts djurhår det var. Det kan ha varit från hund, katt, kanin, räv, hare, you name it.
Citera
2020-05-07, 18:29
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag begriper inte ens vad som är citat eller vad du skriver själv. Så jag avstår att ens besvara. Hur snurrigt som helst. Jag känner igen en del jag skrivit utanför citatrutan. Gör om och gör rätt så det blir läsbart.

Minns du inte vad du skriver/lägger in i tråden, det är dina * professionella>* inlägg. tänk om, så kanske det klarnar?
Citera
2020-05-07, 18:30
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Vilken katt/vems katt, menar du?

Jag har ett svagt minne att jag läst i FUP om en katt som ngn granne tog hand om när fam D var bortresta, det var ngr år sedan, kan ha fel men rätta mig gärna.
Senast redigerad av Smhf 2020-05-07 kl. 18:38.
Citera
2020-05-07, 18:37
Medlem
Citat:
Vilken katt/vems katt, menar du?

Den som Rosamunnen nämnde nyss. Vi vet inte om det var hår från katt på BP men det kanske framkommer så småningom med bättre analysmetoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in