Funderar på att göra ett munskyddsuppror om jag orkar. Egensydda är inte lika bra men bättre än inget. Dessutom kan man sy dem så de passar ens egen nuna. Tätt tyg är viktigt men måste läsa på mer vilken sort. Och verkar oenighet om de blir sämre efter tvätt.
Men de skulle inte skada för jag tror folk tror de med munskydd är smittade så de skulle inte komma nära. Tror inte det finns falsk trygghet så, nästan tvärtom. Och jag som vill skyddas mot smittan vet att det är ett minimalt skydd så jag skulle inte heller få falsk trygghet.
Upprorets syfte skulle vara att vi får visst använda mask. Till en början är det mer en symbol, men den bör bli så säker som en hemmagjord kan bli, så snabbt som möjligt.
Jag petar mig jättemycket i ögonen. Folk lyckas ofta låta bli. Fast en del gör det omedvetet. Har oftast glasögon så är bara kanten som behöver skyddas från mina covidsmittade fingrar. Mumiesnurra in så man bara ser ut men inte kan klia sig.
Eller ännu hellre, sätta något suspekt runt händer och fingrar så att man hajar till innan man börjar klia. Kanske dags att rota fram alla plastpärlhalsband dina yngre släktingar gjort åt dig och snurra om fingrarna.
Eller tejpa hop fingrarna, eller tejpa fast en liten vimpel vid varje finger där det står INTE KLIA!
Visst händer det att folk har munskydd fel och att de kliar sig i ögonen. Men de allra flesta nationaliteter tror man ju kan lära sig. Det är bara svenskar som är obildbara.
Borde vi inte bli lite sura när Tegnell och Grisäckle (brukar inte använda nidnamn men kom inte på vad han hette), indirekt påstår att svenskars IQ är så långt under alla andras att vi aldrig kan lära oss detta. Inte konstigt om de sitter på höga hästar om de anser att Sveriges befolkning av naturen är förståndshandikappade.