2020-05-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det COVID-19 som fanns under förra året i november kan ju inte ha varit samma smittsamma COVID-19 som vi har idag? Då hade vi ju fått en annan smittningsbild........

Nej, det är inte samma. Bevisat sedan länge. Viruset har muterat, men härstammar från det i november.
Finns säkert 3-5 olika Covid-19 för tillfället. Bekräftat är att Europa och Nordamerika fått en mer aggressiv variant.

Lite om detta:
https://www.cnbc.com/2020/05/05/the-coronavirus-mutated-and-appears-to-be-more-contagious-now-new-study-finds.html
Citera
2020-05-07, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Så bra att det görs i din region! Skillnad hur man gör i olika delar av landet alltså!

Sker det provtagning på dem som genomgått Covid också?

Du menar testas efter symptomfri om positiv?
Vet ej, har inte hört om det då de jag känner till som testats positivt inte tillfrisknat än.

Många negativa då så flocken verkar få vänta på sig här...
Citera
2020-05-07, 01:40
Medlem
Citat:
Indien verkar ha haft en bra kamp mot COVID-19. Mycket bättre än Sverige har haft.
Även om smittspridningen är långsammare än befarat så borde fler ha blivit extremt mycket större i olika typer av tätbefolkade länder alldeles oavsett vilka åtgärder som sker. Det är ju inte direkt high tech Sydkorea style på smittskyddet i Indien kan jag inte tänka mig? Dessa länder som dessutom många gånger är betydligt fattigare än oss i väst . Utan att kunna alla siffror i huvudet så känns det som att väldigt många länder i Europa drabbats oproportionellt hårt.
Citera
2020-05-07, 01:42
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Fast det COVID-19 som fanns under förra året i november kan ju inte ha varit samma smittsamma COVID-19 som vi har idag? Då hade vi ju fått en annan smittningsbild........

Hur vet vi det? Tycker allt känns jävligt luddigt just nu och litar inte längre på myndigheterna.

Det var många som var sjuka i influensa förra året, undrar hur många som sökte vård då. Jag har aldrig i hela mitt liv sökt vård för influensa, det är alvedon och vila som gäller. Nu plötsligt stannar man hemma när man har huvudvärk eftersom vi vet om Covid 19. Jag menar hur vet vi hur spridningen var förra året om realivt få människor sökte vård och vi på nåt sätt lyckade hålla våra särskilda boenden relativt smittfria? Vi vet ingenting. Om vi är inne i våg 2 redan så kanske våg 1 var snällare?

Jag är ingen vetenskapsman men vafan är det som pågår. Jag vill ställa lite frågor till Anders Tegnell.
Citera
2020-05-07, 01:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hur vet vi det? Tycker allt känns jävligt luddigt just nu och litar inte längre på myndigheterna.

Det var många som var sjuka i influensa förra året, undrar hur många som sökte vård då. Jag har aldrig i hela mitt liv sökt vård för influensa, det är alvedon och vila som gäller. Nu plötsligt stannar man hemma när man har huvudvärk eftersom vi vet om Covid 19. Jag menar hur vet vi hur spridningen var förra året om realivt få människor sökte vård och vi på nåt sätt lyckade hålla våra särskilda boenden relativt smittfria? Vi vet ingenting. Om vi är inne i våg 2 redan så kanske våg 1 var snällare?

Jag är ingen vetenskapsman men vafan är det som pågår. Jag vill ställa lite frågor till Anders Tegnell.

Vem vill inte veta? Det har spekulerats i att höga dödsfall i Italien berodde på en mild influensasäsong. Äldre dog inte av influensa som brukligt utan av detta.

Är aldrig heller aldrig sjuk. Minns inte senast man hade feber. Men detta är man ju skitskraj över. Just för det att ingen verkar veta ett dugg. De gissar bara.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Var väl Börje Salming
Han är 69 år, så han ingår inte i det hundratal som har vårdats på IVA, som är över 70 år.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nej, det är inte samma. Bevisat sedan länge. Viruset har muterat, men härstammar från det i november.
Finns säkert 3-5 olika Covid-19 för tillfället. Bekräftat är att Europa och Nordamerika fått en mer aggressiv variant.

Lite om detta:
https://www.cnbc.com/2020/05/05/the-coronavirus-mutated-and-appears-to-be-more-contagious-now-new-study-finds.html

Jobbar du inom vården? Vet du om man har hittat några fall av Covid 19 här i Sverige från förra året? Hur ser det ut med immunitet hos t ex snubben i Paris som var sjuk i december, han borde vara immun mot viruset som går nu eller hur funkar det?
Citera
2020-05-07, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Så då stänger skyddsombuden och vad händer då?

https://ka.se/2020/05/06/uppgifter-arbetsmiljoverket-overklagar-dom-om-munskydd/

Jag följer inte länkar men jag vet att det har blivit skyddsstopp, hur så? Om det inte finns tillgång så finns det inte tillgång och det är ett problem men det är inte Sveriges fel att Kina skickat dåliga produkter eller att det varit exportstopp på viss skyddsutrustning. Det är inte rätt att personal ska jobba med dålig utrustning men de äldre måste tas om hand - det är ett dilemma.
Citera
2020-05-07, 01:50
Medlem
kato85s avatar
Är det någon som tar höjd för att vi kan ha ett nytt virus cirkulerande innan detta är utrotat genom vaccin, och på så vis förlänga detta ytterligare ett par år?

Det behöver inte vara ett koronavirus, bara det blir ett nytt virus som återigen låser ned samhället och förstör världsekonomin ytterligare.

Kan omvärlden hantera ett år till med nedstängningar?
Vad kan konsekvensen bli av ett nytt virus inom en snar framtid?

Kineserna har ju öppnat upp sina djurmarknader, och världens befolkning blir allt större, så risken för ett nyt virus ökar ju i praktiken för var sekund som går.
Citera
2020-05-07, 01:57
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Är det någon som tar höjd för att vi kan ha ett nytt virus cirkulerande innan detta är utrotat genom vaccin, och på så vis förlänga detta ytterligare ett par år?

Det behöver inte vara ett koronavirus, bara det blir ett nytt virus som återigen låser ned samhället och förstör världsekonomin ytterligare.

Kan omvärlden hantera ett år till med nedstängningar?
Vad kan konsekvensen bli av ett nytt virus inom en snar framtid?

Kineserna har ju öppnat upp sina djurmarknader, och världens befolkning blir allt större, så risken för ett nyt virus ökar ju i praktiken för var sekund som går.

Kommer det ett nytt virus så kanske världens myndigheter reagerar direkt eftersom alla förnekade detta alldeles för länge. Man kan väl hoppas det.
Citera
2020-05-07, 02:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Kommer det ett nytt virus så kanske världens myndigheter reagerar direkt eftersom alla förnekade detta alldeles för länge. Man kan väl hoppas det.

Troligtvis är det just det som kommer att ske, men då är frågan om världsekonomin kommer tillåta en ny nedstängning för att inte drabbas av fullständig kollaps.

Redan nu efter bara någon månad så befinner vi oss i den största ekonomiska krisen sedan andra världskriget, och vi är bara i början av den.

Lägg då till ytterligare ett år, hur skulle folk reagera..
Senast redigerad av kato85 2020-05-07 kl. 02:05.
Citera
2020-05-07, 02:10
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Funderar på att göra ett munskyddsuppror om jag orkar. Egensydda är inte lika bra men bättre än inget. Dessutom kan man sy dem så de passar ens egen nuna. Tätt tyg är viktigt men måste läsa på mer vilken sort. Och verkar oenighet om de blir sämre efter tvätt.

Men de skulle inte skada för jag tror folk tror de med munskydd är smittade så de skulle inte komma nära. Tror inte det finns falsk trygghet så, nästan tvärtom. Och jag som vill skyddas mot smittan vet att det är ett minimalt skydd så jag skulle inte heller få falsk trygghet.

Upprorets syfte skulle vara att vi får visst använda mask. Till en början är det mer en symbol, men den bör bli så säker som en hemmagjord kan bli, så snabbt som möjligt.

Jag petar mig jättemycket i ögonen. Folk lyckas ofta låta bli. Fast en del gör det omedvetet. Har oftast glasögon så är bara kanten som behöver skyddas från mina covidsmittade fingrar. Mumiesnurra in så man bara ser ut men inte kan klia sig.

Eller ännu hellre, sätta något suspekt runt händer och fingrar så att man hajar till innan man börjar klia. Kanske dags att rota fram alla plastpärlhalsband dina yngre släktingar gjort åt dig och snurra om fingrarna.

Eller tejpa hop fingrarna, eller tejpa fast en liten vimpel vid varje finger där det står INTE KLIA!

Visst händer det att folk har munskydd fel och att de kliar sig i ögonen. Men de allra flesta nationaliteter tror man ju kan lära sig. Det är bara svenskar som är obildbara.

Borde vi inte bli lite sura när Tegnell och Grisäckle (brukar inte använda nidnamn men kom inte på vad han hette), indirekt påstår att svenskars IQ är så långt under alla andras att vi aldrig kan lära oss detta. Inte konstigt om de sitter på höga hästar om de anser att Sveriges befolkning av naturen är förståndshandikappade.

Lycka till. Jag kör med mask men nu har ungdomsgäng börjat terra mig genom att gå fram till mig i klungor och fejkosta mig så nära det kan i mitt ansikte! (Bara svenskar som gjort detta mot mig och mina bekanta maskbärare än så länge). Jag kommer fan snart att göra något jävligt olagligt mot denna generation disktablettssugare om detta beteende inte upphör.

Tips om du är orolig för att peta dig i ögonen. Ha på dig gummihandskar och eventuellt labbglasögon eller liknande. Var bara beredd på att det är varmt att gå runt så under en längre tid även om det är utomhus. (OBS, har sett videos att de med glasögon har svårt att se med mask för att det blir kondens på glasögonen när de andas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in