2020-05-07, 15:37
Medlem
Vet någon hur det ser ut med vapentjänst på ubåt? Har man någon sådan öht om man tjänstgör på ubåt?
Citera
2020-05-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComfyyY
Hej skulle mönstrat nu i veckan och satsade på att bli jägare men de blev inställt pga corona och hinner inte göra min mönstring innan sista mönstrings datumet + att dom inte tar in mer för dom kan inte hålla kp testerna men tänkte gå en annan detta året och träna upp mig till nästa år.

Så min fråga är nu om man kan gå mer än en utbildning.

Du kan gå hur många utbildningar du vill.
T.ex. kan du gå grundutbildning mot skyttesoldat eller något annat sedan när försvarsmakten lägger ut annons på lediga jobb till jägarsoldat i Arvidsjaur kan du söka tjänst som jägarsoldat.
Om du då blir kallad till testerna + intervju och klarar allt så får du anställning som jägarsoldat och då kommer du få kompletterande utbildning.

EDIT du måste såklart först bli godkänd på din grundutbildning (9 eller 11 månaders).
Citera
2020-05-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHerlieperker123
Du kan gå hur många utbildningar du vill.
T.ex. kan du gå grundutbildning mot skyttesoldat eller något annat sedan när försvarsmakten lägger ut annons på lediga jobb till jägarsoldat i Arvidsjaur kan du söka tjänst som jägarsoldat.
Om du då blir kallad till testerna + intervju och klarar allt så får du anställning som jägarsoldat och då kommer du få kompletterande utbildning.

EDIT du måste såklart först bli godkänd på din grundutbildning (9 eller 11 månaders).

Tack för svaret men när jag ringde in sa dom att de var svårt och komma in den vägen :/ vet inte ifall hon inte uppfattade vad jag menade men som jag uppfattade var de en svårare väg att gå.
Citera
2020-05-08, 10:52
Medlem
Citat:
Tack för svaret men när jag ringde in sa dom att de var svårt och komma in den vägen :/ vet inte ifall hon inte uppfattade vad jag menade men som jag uppfattade var de en svårare väg att gå.

Det rimligaste är att vänta till nästa år och försöka komma in som jägarsoldat då, ansöker du som frivillig är chanserna också större att du får välja något du själv är intresserad av.

Ska själv rycka in som jägare i sommar, så om du har några frågor om mönstringen är det bara att fråga (träning, psykolog m.m.)
Citera
2020-05-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khimiya
Det rimligaste är att vänta till nästa år och försöka komma in som jägarsoldat då, ansöker du som frivillig är chanserna också större att du får välja något du själv är intresserad av.

Ska själv rycka in som jägare i sommar, så om du har några frågor om mönstringen är det bara att fråga (träning, psykolog m.m.)

Aa tänkte de men ska mönstra o snacka med dom och tack för svaret skickar ett pm med frågor lite senare
Citera
2020-05-09, 18:50
Medlem
Har någon mer frågor om mönstringen, exempelvis träning eller tips inför intelligenstest och psykolog-intervju är det bara att skicka ett pm, jag hjälper gärna till.
Citera
2020-05-11, 14:29
Medlem
Citat:

Jag jobbar inom försvarsmakten. Har ett flertal kollegor som gått den vägen.
Finns folk som gått befattning kock som grundutbildning för att sedan ta anställning som jägarsoldat.

EDIT
Skulle själv säga att det är enklare att gå den vägen, att gå t.ex. grundutbildning som skyttesoldat för att sedan söka anställning som jägarsoldat.
Grundutbildning är väldigt jobbigt och att bli jägarsoldat som anställd soldat är betydligt skönare än att bli jägare som rekryt.
Senast redigerad av CHerlieperker123 2020-05-11 kl. 14:32.
Citera
2020-05-12, 18:22
Medlem
Medborgargardists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khimiya
Har någon mer frågor om mönstringen, exempelvis träning eller tips inför intelligenstest och psykolog-intervju är det bara att skicka ett pm, jag hjälper gärna till.

Nyregisterade användare på Forumet (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM.
Citera
2020-05-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgargardist
Nyregisterade användare på Forumet (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM.

Tack för info! Tappade bort inloggningen till mitt gamla flashback-konto. Får väl se till att komma upp i antal inlägg på det här.

Tills vidare svarar jag gärna på frågor i tråden.
Citera
2020-05-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHerlieperker123
Finns folk som gått befattning kock som grundutbildning för att sedan ta anställning som jägarsoldat

Hur kommer det sig att det fungerar så? För mig låter det konstigt eller ingår en grundläggande utbildning inom befattningen när man väl blivit godkänt för en annan befattning än den man gjorde under GMU?
Citera
2020-05-13, 21:34
Medlem
[quote=Ghast46|71556727]Hur kommer det sig att det fungerar så? För mig låter det konstigt eller ingår en grundläggande utbildning inom befattningen när man väl blivit godkänt för en annan befattning än den man gjorde under GMU?[/QUOTE

Det är egentligen inte så konstigt, det är otroligt viktigt för personalförsörjningen att anställda känner att dem kan utvecklas och inte stampa i samma befattning hela anställningen ut.

Exempel:
Jag läser spaningssoldat 9 månader GU blir godkänd och söker därefter anställning på "Lediga jobb försvarsmakten"
Skickar in en ansökan till valfri anställning som finns tillgängliga t.ex. Röjdykare, Jägarsoldat,Spaningssoldat, Säksoldat,Amfibiesoldat etc etc, det som finns uppe på lediga jobb helt enkelt.

Efter jag sökt blir jag kallad till fysiska tester och intervju här bedöms min lämplighet till den befattning jag söker, detta gör jag på det förband som jag söker till.

Blir jag anställd som t.ex. jägarsoldat kommer jag börja med en 6 månaders provanställning vilket betyder att försvarsmakten kan efter 6 månader tacka nej till att behålla dig.

Under din anställning kommer du att få kompletterande utbildning i det du saknar för att officiellt bli t.ex. jägarsoldat detta innebär samma prov som dem som gör värnplikt dock får du lön etc.

Förtydligande är att bara för att du är anställd i en befattning så betyder det inte automatiskt att du är det utan officiellt kan du kalla dig t.ex. jägare när du blivit tilldelad bågen i Arvidsjaur etc.

Det enda som skiljer är att du kommer gå jägarutbildning med lön och vara arbetstidsreglerad samt att du kommer bli bättre behandlad som kollega.
Citera
2020-05-14, 00:44
Medlem
[quote=CHerlieperker123|71562754]
Citat:
Ursprungligen postat av Ghast46
Hur kommer det sig att det fungerar så? För mig låter det konstigt eller ingår en grundläggande utbildning inom befattningen när man väl blivit godkänt för en annan befattning än den man gjorde under GMU?[/QUOTE

Det är egentligen inte så konstigt, det är otroligt viktigt för personalförsörjningen att anställda känner att dem kan utvecklas och inte stampa i samma befattning hela anställningen ut.

Exempel:
Jag läser spaningssoldat 9 månader GU blir godkänd och söker därefter anställning på "Lediga jobb försvarsmakten"
Skickar in en ansökan till valfri anställning som finns tillgängliga t.ex. Röjdykare, Jägarsoldat,Spaningssoldat, Säksoldat,Amfibiesoldat etc etc, det som finns uppe på lediga jobb helt enkelt.

Efter jag sökt blir jag kallad till fysiska tester och intervju här bedöms min lämplighet till den befattning jag söker, detta gör jag på det förband som jag söker till.

Blir jag anställd som t.ex. jägarsoldat kommer jag börja med en 6 månaders provanställning vilket betyder att försvarsmakten kan efter 6 månader tacka nej till att behålla dig.

Under din anställning kommer du att få kompletterande utbildning i det du saknar för att officiellt bli t.ex. jägarsoldat detta innebär samma prov som dem som gör värnplikt dock får du lön etc.

Förtydligande är att bara för att du är anställd i en befattning så betyder det inte automatiskt att du är det utan officiellt kan du kalla dig t.ex. jägare när du blivit tilldelad bågen i Arvidsjaur etc.

Det enda som skiljer är att du kommer gå jägarutbildning med lön och vara arbetstidsreglerad samt att du kommer bli bättre behandlad som kollega.

Men borde inte de vara svårare då man måste vänta på att de ska söka jägare o kanske fler som vill bli de ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in