2020-05-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Lätt att skoja om att skåningarna är renliga av sig, men under sådana här tider ser man ju faktiskt värdet av det.

Ja. Hygien är verkligen a och o. Tydligen saknas det basal hygien på många ställen inom äldrevården, skrämmande.

De borde anställa fler skåningar.
Citera
2020-05-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det här sjuka landet alltså där miljardärerna får bidrag samtidigt som det flaggas
att pensionerna ska sänkas nästa år.

Mycket ska ha mer stämmer så bra!

Du har nog missförstått. Det är alltså inte miljardärer som får bidrag, utan det är aktieutdelningar från företag som sedan sökt statligt stöd. Det tycker jag också känns lite avigt, men det är ju aldrig så enkelt. Investerare i företagen räknar med utdelning, annars kanske det går med sitt kapital någon annanstans. Till följd av detta kanske företaget riskerar dålig likvid, som i sin tur skulle kunna leda till att människor blir arbetslösa o.sv....

Som sagt, det är sällan så enkelt och svart-vitt.
Citera
2020-05-07, 16:42
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ok, men visst är det intressant att somliga verkar behöva Tegnells lov att bära munskydd.
Ingen som tänker så mer än de som tatuerar in Tegnell på armen kan jag tänka mig.
De skulle nog t.o.m kunna peta ur sitt öga om Tegnell säger att det botar covid-19.
Arma satar.
Har inte sett många civila bära munskydd.
Jag gör det inte. Håller avstånd. Något jag förövrigt brukar göra ändå. Har inga behov av att slicka örat på någon.

Inom vård utav gamla är det nödvändigt och där har jag sett det, men har även sett enheter där enhetschefer flaggat " faran är över"
Läkare på vårdcentraler har visir. En del utav dem endast visir och en del enbart munskydd.
Inte för att Tegnell sagt till om det eller tvärtom bett dem ge fan i det.
Citera
2020-05-07, 16:42
Medlem
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-07&time=..&country=GRC+SWE+DNK+NOR+FIN

Så ser det ut mellan oss och grannländerna. Tog även med Grekland med samma befolkningsmängd och de valde en helt annan väg lockdown 23 mars men de har öppnat upp igen.
Citera
2020-05-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag snackar om dom som var med från början av tråden. Många av dom är borta idag..

Många har annat att göra än att sitta här med konspirations teorier.
Citera
2020-05-07, 16:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Skåne har 46 gånger högre dödstal än Blekinge.
Blekinge är Skånes Norrland. Glesbebyggt och få invånare. Många håller sig i sin egen byhåla. Få direkta kontakter med Stockholm.
Citera
2020-05-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Ja. Hygien är verkligen a och o. Tydligen saknas det basal hygien på många ställen inom äldrevården, skrämmande.

De borde anställa fler skåningar.

Varför skulle skåningar vara bättre på att hantera viruset. Utveckla det är du snäll.
Citera
2020-05-07, 16:45
Medlem
Den som haft corona är för evigt portförbjuden från amerikanska armen.

“During the medical history interview or examination, a history of COVID-19, confirmed by either a laboratory test or a clinician diagnosis, is permanently disqualifying ...” the memo reads.

https://www.militarytimes.com/news/your-military/2020/05/06/coronavirus-survivors-banned-from-joining-the-military/
Citera
2020-05-07, 16:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-07&time=..&country=GRC+SWE+DNK+NOR+FIN

Så ser det ut mellan oss och grannländerna. Tog även med Grekland med samma befolkningsmängd och de valde en helt annan väg lockdown 23 mars men de har öppnat upp igen.

Talar sitt tydliga språk.
Citera
2020-05-07, 16:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Du har nog missförstått. Det är alltså inte miljardärer som får bidrag, utan det är aktieutdelningar från företag som sedan sökt statligt stöd. Det tycker jag också känns lite avigt, men det är ju aldrig så enkelt. Investerare i företagen räknar med utdelning, annars kanske det går med sitt kapital någon annanstans. Till följd av detta kanske företaget riskerar dålig likvid, som i sin tur skulle kunna leda till att människor blir arbetslösa o.sv....

Som sagt, det är sällan så enkelt och svart-vitt.

Fast i det här fallet var det ju svart-vitt. Ett enigt finansutskott bestämde i dag att bolag som har råd att dela ut stålar till aktieägare INTE ska få statliga bidrag. Punkt.
Citera
2020-05-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De går inte över till den Svenska modellen, det är ett förhållningssätt vilket följer naturligt på en lockdown. Det är planerat sedan innan naturligtvis och Danmark visade tre olika modeller inför sitt planerade öppnande. Mette F förklarade tydligt för tittarna hur de olika modellerna såg ut och vad de kunde leda till.
Jag vet. Vi håller tummarna för att det funkar även i realiteten.
Citera
2020-05-07, 16:47
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Skåne har 46 gånger högre dödstal än Blekinge.

För det första är Blekinge en fis i rymden jämfört med Skåne. För det andra så är det ingen som vill åka dit. I så måtto funkar Blekinge lite som en ö och öar vet vi har klarat sig bättre i denna kris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in