2020-05-07, 16:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Problemet med resonemanget är att många länder nu går över till den "svenska modellen". Är du så naiv att du tror att exv Norge och Danmark har utrotat viruset?
De går inte över till den Svenska modellen, det är ett förhållningssätt vilket följer naturligt på en lockdown. Det är planerat sedan innan naturligtvis och Danmark visade tre olika modeller inför sitt planerade öppnande. Mette F förklarade tydligt för tittarna hur de olika modellerna såg ut och vad de kunde leda till.
Citera
2020-05-07, 16:32
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Grattis Tjeckien! Bra jobbat! Extra skönt för tjeckerna blir semesterresorna till Kroatien och Grekland i sommar som belöning efter att de kämpat så bra. Samtidigt som tjeckerna njuter av kroatisk Rakia på uteserveringar på kroatiska kusten får vi i Corona-sverige hålla tillgodo med Anders Tegnells presskonferenser hela sommaren. En semester som alla svenskar ser fram emot.
Ahhh, detta gillar jag. Det finns en annan verklighet. Utanför Tegnells, verklighet.
Citera
2020-05-07, 16:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Sverige drar ifrån ytterligare:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-12..&country=Europe+SWE+USA+OWID_WRL

Häja svärje!
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ok, men visst är det intressant att somliga verkar behöva Tegnells lov att bära munskydd.

Nej men hon/folk vill ha en tydlig rekommendation eller regel så de flesta/alla gör det och att FHM ska sluta vägra rekommendera det för att de inte anser att det finns nog forskning på det, samtidigt som de erkände själva idag att det inte finns forskning på deras huvudargument mot det om falsk trygghet heller.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Några bevisa för det? Vi har inte sett vad siffrorna för överdödligheten i varje land är än. Vilket är en bra mkt bättre indikation än att titta på dödsantal på worldometers.

Vill du även ha bevis på att man pratar danska i Danmark?
Citera
2020-05-07, 16:35
Bannlyst
Citat:
Du tänker lika kortsiktigt som en tjeck och kommer därför sannolikt att dö en tidig död. Fattig och outbildad dessutom.

Mina konton och mitt företag säger något helt annat. Men dröm du vidare Men vi kör igen, det dör över 10x mer svenskar än Tjecker. Det dör snart fler svenskar än Europas 5e folktätaste land Nederländerna. Nederländerna ligger på plats 7 i HDI listan. Sverige på plats 14. Sug lite på den
Citera
2020-05-07, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi får väl se om de är lika pigga på att göra sådana jämförelser om två, tre månader. För smittspridningen kommer att öka i våra nordiska grannländer i takt med att de öppnar upp. Det säger t.o m smittskyddschefen i Norge. I alla fall tror han att den komner att öka efter maj månad.

Ja varför skulle dom inte vara det? Inte minst med tanke på att dom redan är öppna för att det kan öka? Likaså var norska experter öppna för det när jag tidigare såg en diskussion på TV när dom hade 10 om dagen och vi hade mångdubbelt så många.

Men hur öppna är vi själva som har överlägset flest dödsfall för att det lika gärna KAN vara vi som är fel ute..?

Hur kan folk känna sig så säkra på det då? Om våra grannländer är så öppna för att dom ändå kan ha fel, varför sitter folk i Sverige och läxar upp till exempel Norge? Varför är inte ni lika öppna för att vi KAN vara fel ute, som norge är trots hitills minst antal dödsfall i Norden? Gäller ”vi vet inte än” bara åt ena hållet?

Alla kanske inte har en ”agenda” med statistiken som man verkar ha i Sverige. Då är det heller inga problem att dela statistik även OM det skulle totalvända.

Fast vad menar dom med ”ökning”? En fördubbling mot innan i Norge betyder runt 20 dödsfall om dagen där... För att komma upp i våra dödstal krävs det en mångdubbel ökning.

En ”ökning” i sig säger ju nästan ingenting när man oftast har legat mellan 0-10 dödsfall. Dom har totalt drygt 200 dödsfall och det är först som dom kommer upp i tusentals som dom kan jämföras med oss där.

Jag ser det som ganska orimligt att det blir en sådan radikal vändning, men om det händer har jag inga problem att rätta mig efter det. För mig är statistik nämligen inget annat än statistik, det handlar inte om en ”politisk tävling” för mig där jag vägrar anpassa mig efter utvecklingen.

Men hitills ser det inte bra ut för oss där.

Det normala i statistiska rapporter oavsett ämne är hur som helst att man gör olika jämförelser. Man gör även jämförelser i Sverige och visar utvecklingen i andra länder. Man har nämnt på presskonferenserna hur det ser ut i Italien, Spanien och och Belgien. Det verkar funka att jämföra med det fåtal länder som ligger sämst till.

Vet dock inte riktigt hur det blev något ”suspekt” och märkligt att man gör statistiska jämförelser. Det är ofta det normala i många seriösa rapporter.
Citera
2020-05-07, 16:38
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Sverige drar ifrån ytterligare:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-12..&country=Europe+SWE+USA+OWID_WRL

Häja svärje!

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-12..&country=SWE+SMR+BEL+ESP+ITA

Ja fan det ser bättre och bättre ut
Citera
2020-05-07, 16:39
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag har inte full koll på hur Tjeckiena övriga restriktioner ser ut, men en plan ser väl ut att vara att de börjat planera ihop sig med andra länder som nästan utrotat spridningen att utöka resandet mellan dessa länder för att på så vis få igång ekonomin lite. De fortsätter säkert testa mycket och med de hygieniska rutinerna om de är smarta.

Kanske den världen vi får se nu ett tag? Länder som fått bukt på viruset som är öppna mellan varann och att andra sedan läggs till när de också utrotat det.

Men oavsett så tror jag inte detta viruset kommer ha styrkan det haft i antalet år du nämnde i ditt inlägg om jag nu får gissa även fast jag inte varit virolog i 20 år eller ens 1 dag

Här kommer ett inlägg från någon som inte heller är virolog.

Problemet är att denna kris sannolikt kommer att vara mycket länge och att uthållighet och tålamod kommer att vara vitala faktorer. Frågan är om Tjeckiens strategi värnat om det.
Citera
2020-05-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Några bevisa för det? Vi har inte sett vad siffrorna för överdödligheten i varje land är än. Vilket är en bra mkt bättre indikation än att titta på dödsantal på worldometers.

Lilla vän, det har dött 10x mer svenskar än tjecker i covid-19. Sen om svensken lever längre eller inte är inte relevant.
Citera
Medlem
Citat:
Dödstalen är väldigt mycket lägre i Skåne jämfört med Lort-Sverige, i vissa fall mer än tio gånger så låga.

Skåne har 46 gånger högre dödstal än Blekinge.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-12..&country=SWE+SMR+BEL+ESP+ITA

Ja fan det ser bättre och bättre ut

Sedär, en till som gillar att jämföra sig med dom som är sämst i klassen. Säkert en framgångsrik samhällsmedborgare.

Lurar ingen utom möjligtvis dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in