Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Vi får väl se om de är lika pigga på att göra sådana jämförelser om två, tre månader. För smittspridningen kommer att öka i våra nordiska grannländer i takt med att de öppnar upp. Det säger t.o m smittskyddschefen i Norge. I alla fall tror han att den komner att öka efter maj månad.
Ja varför skulle dom inte vara det? Inte minst med tanke på att dom redan är öppna för att det kan öka? Likaså var norska experter öppna för det när jag tidigare såg en diskussion på TV när dom hade 10 om dagen och vi hade mångdubbelt så många.
Men hur öppna är vi själva som har överlägset flest dödsfall för att det lika gärna KAN vara vi som är fel ute..?
Hur kan folk känna sig så säkra på det då? Om våra grannländer är så öppna för att dom ändå kan ha fel, varför sitter folk i Sverige och läxar upp till exempel Norge? Varför är inte ni lika öppna för att vi KAN vara fel ute, som norge är trots hitills minst antal dödsfall i Norden? Gäller ”vi vet inte än” bara åt ena hållet?
Alla kanske inte har en ”agenda” med statistiken som man verkar ha i Sverige. Då är det heller inga problem att dela statistik även OM det skulle totalvända.
Fast vad menar dom med ”ökning”? En fördubbling mot innan i Norge betyder runt 20 dödsfall om dagen där... För att komma upp i våra dödstal krävs det en mångdubbel ökning.
En ”ökning” i sig säger ju nästan ingenting när man oftast har legat mellan 0-10 dödsfall. Dom har totalt drygt 200 dödsfall och det är först som dom kommer upp i tusentals som dom kan jämföras med oss där.
Jag ser det som ganska orimligt att det blir en sådan radikal vändning, men om det händer har jag inga problem att rätta mig efter det. För mig är statistik nämligen inget annat än statistik, det handlar inte om en ”politisk tävling” för mig där jag vägrar anpassa mig efter utvecklingen.
Men hitills ser det inte bra ut för oss där.
Det normala i statistiska rapporter oavsett ämne är hur som helst att man gör olika jämförelser. Man gör även jämförelser i Sverige och visar utvecklingen i andra länder. Man har nämnt på presskonferenserna hur det ser ut i Italien, Spanien och och Belgien. Det verkar funka att jämföra med det fåtal länder som ligger sämst till.
Vet dock inte riktigt hur det blev något ”suspekt” och märkligt att man gör statistiska jämförelser. Det är ofta det normala i många seriösa rapporter.