2020-05-07, 16:13
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Problemområde i Skåne är Helsingborg och Malmö. Övriga kommuner har i princip ingen smitta. Något boende i Kristianstad och Åkarp sticker dock ut. Men de patienterna rör sig inte utanför boendet.

Dödstalen är väldigt mycket lägre i Skåne jämfört med Lort-Sverige, i vissa fall mer än tio gånger så låga.
Citera
2020-05-07, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Om du bara använder hjälpmedel och lyfter rätt kan du se det som ett bra styrketräningspass!
Glöm inte att tvätta händerna bara (du kan bortse från denna uppmaning om du är skåning)!

Ja jag är i fin form och tränar. Skit i mig.
Jag pratade om alla de äldre kollegor (kvinnor 50+) som inte räddas av positivt tänkande. Detta är tungt jobb och trasiga kvinnor går sönder ännu mer. Jag undrar om du läste mitt inlägg överhuvudtaget. Ska kvinnliga femtioplussare styrketräna 20 dagar i månaden? Dessutom är coronavården så rörig och råddig att ergonomin blir lidande. Iaf på mitt jobb.
Citera
2020-05-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Kolla på Y-axeln. (i nedre grafen)

Bra, tack. Samma siffror som jag presenterat.
Såg ut som en stjärnhimmel först , men går bra att se eftersläpningar upp till 31 dagar.
Eftersläpnings-förnekarna kan kolla här !
Kände inte till GitHub Inc och deras graf på https://adamaltmejd.se/covid/
Jättebra med alternativ-media !!
Citera
Medlem
Dvärgen maggan håller pressträff nu.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
För att Danmark och Tyskland har räddat södra Sverige mer eller mindre .
Skåne gick sin egen väg. Stängde teatrar och musikscener tidigare. Även besöksförbud på äldreboenden kom igång tidigare än övriga Sverige.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Vet du inte att skåningar är som Barnängens Barntvål? Feta och dryga.

Skämt åsido. Skulle gissa på att de är bättre än stockholmarna på att hålla distans och kanske även har färre som är helt beroende av kollektivtrafik.
Skåne bör ha påvetkats positivt av att Kastrup införde restriktioner. Det gjorde man ju inte på Arlanda.
Citera
2020-05-07, 16:15
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Nu tror jag tyvärr att det börjar dra iväg för Sveriges del. Med så många nya registrerat smittade kommer det få konsekvenser. Dock kommer siffrorna på fredagar hållas låga, i hopp om att folk sänker garden och går ut på stan i helgen och smittas/smittar.

Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja, för bakom allt detta är just det som finns.
Smittas lite här och där.
100-tals hit och 100-tals dit.
Ha inte munskydd, så du eventuellt kan smittas.
Stäng inte skolor, så lärare kan eventuellt smittas.
Låt restauranger vara öppna, så nån gäst kan smittas.

Det är det som är Sveriges strategi ju.
Se till att random person smittas här och där.

Då och då behöver man dessutom komma ut med lugnande siffror för annars kommer ingen gå ut och smittas.
Det vore ju beklagligt.

Över 3.000 avlidna och 80-100 som avlider varje dag,

jag känner mig inte lugnad!
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Munskydd är ett tillägg inte en lösning säger Tegnell.
Nej och vad tror han att vi tror. Tror Tegnell att vi tror att det är ett botemedel .
Dumförklarar oss alla.

Precis. Det är en halmgubbe. Men nu är det godkänt som ett tillägg. Det vill säga ändå godkänt. Det är ett sätt att backa att säga att det är ett tillägg. Kanske finns det fler munskydd nu. Och då är det OK.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja jag är i fin form och tränar. Skit i mig.
Jag pratade om alla de äldre kollegor (kvinnor 50+) som inte räddas av positivt tänkande. Detta är tungt jobb och trasiga kvinnor går sönder ännu mer. Jag undrar om du läste mitt inlägg överhuvudtaget. Ska kvinnliga femtioplussare styrketräna 20 dagar i månaden? Dessutom är coronavården så rörig och råddig att ergonomin blir lidande. Iaf på mitt jobb.

Vilken kommun jobbar du i?
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

Jag är en enkel människa, nog är det skillnad på dessa två
formuleringar, vad gäller tydlighet?

(1) "När det finns bra strukturer och god följsamhet till de basala
hygienstrukturerna och det inte är möjligt att hålla avstånd
kan munskydd eller visir användas som ett tillägg."

(2) "När det inte är möjligt att hålla avstånd
ska munskydd och visir användas."

Precis som han sa från Aftonbladet,

vaddå munskydd, det är ju inget krav, det behövs ju inte då?

===

Annan stor motivering till att äldrevårdspersonalen har munskydd på jobbet

är ju att all minskning av risk att de smittar varandra och därmed

håller nere sjukskrivningarna på arbetsplatsen måste ju vara av godo,

så jovisst handlar det om att personalen inte ska bli smittad också,

så det borde falla under arbetsmiljö iochmed att de arbetar i vården,

det de arbetar med är människoliv. Det är ett smittsamt virus som

smittar via andningsvägarna och "vi ska skydda de äldre" och även

vårdpersonalen.

===

Klockren fråga från dagens etcetera (stavas det så?).

Nä det argumentet som använts oftast fanns ingen vetenskaplig

evidens för, det visade sig vara "en farhåga". Mer sånt journalister!
Som en klok person påpekade!

Felaktighetsmyndigheten påpekar bryskt att forskningsläget gällande munskydd är begränsat och därför ger de ingen rekommendation att munskydd skall bäras.

Om det ställs sådana krav så borde de gärna kunna presentera den forskning som visar att personal inom vården som bär munskydd börjar slarva med basala hygienrutiner p.g.a att de bär skyddet, vilket de också använde som argument mot rekommendationer av munskydd.
Citera
2020-05-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Nu tror jag tyvärr att det börjar dra iväg för Sveriges del. Med så många nya registrerat smittade kommer det få konsekvenser. Dock kommer siffrorna på fredagar hållas låga, i hopp om att folk sänker garden och går ut på stan i helgen och smittas/smittar.

Har du kollat på presskonferenserna?
Ganska tydligt att nya fall som söker vård inte ökar, om man ser till hur många av de nya är vårdpersonal.
Citera
2020-05-07, 16:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Tjeckien kan snart ställa sig bland länderna som i princip har utrotat viruset genom lockdown, smittspårning och tester.

De enstaka nya kluster som blir vid öppnandet kommer bli enkla att smittspåra och sätta i karantän. Och landet har startat egen produktion av masker.

En riktigt uppfriskande fläkt att se alla länder som snart kommer vara smittfria.

Grattis Tjeckien! Bra jobbat! Extra skönt för tjeckerna blir semesterresorna till Kroatien och Grekland i sommar som belöning efter att de kämpat så bra. Samtidigt som tjeckerna njuter av kroatisk Rakia på uteserveringar på kroatiska kusten får vi i Corona-sverige hålla tillgodo med Anders Tegnells presskonferenser hela sommaren. En semester som alla svenskar ser fram emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in