2020-05-08, 10:15
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är bara endimensionella svenskar som tror att Norge inte kommer få en andra våg. Frågar du norrmännen och i synnerhet FHI så är de helt övertygade om att det här inte är över ännu.

Nya Zeeland är ju speciellt. Det är en av världens mest isolerade platser, och mellanlandning för resande till... nej förresten, det är jordens ändhållplats.

Så du vet hur viruset kommer utvecklas? Du vet hur dödligheten ser ut framåt? Du vet när vaccin kommer?

Ni som tänker som du är MÖRDARE och inget annat. Man hade kunnat rädda 3000 av 4000 liv som kastats bort i Sverige. Viruset ser redan nu ut att ha förändrats till att bli något svagare vilket innebär färre döda, färre på intensiven, färre på sjukhus.

Om man bara väntat litet och gjort som i princip alla länder från början så hade dödligheten sannolikt minskats oerhört mycket med tiden och 3000 av 4000 personer som dött hade som sagt var kunnat leva en rad år till utan era vidrigheter.
Citera
2020-05-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ledordet är successivt.

Om R=0.99, och du startar med 60.000 smittade, så har du 6.000.000 smittade innan det har ebbat ut.

Beräknas som 1/(1-R), när R<1

Det har inte Tegnell alls sagt, han har nu sagt att det är 0,85 och att varje smittar mindre än en personoch att det kommer ebba ut, finns inget i hans uttalande som säger att det kommer öka igen och att så där många kommer bli smittade.

Nu när jag för en gångs skull VILL tro på Tengan så blir man påhoppad igen av förnekarna, som tolkar in saker han inte alls säger. Hahaha 😂😂😂👍 Jag. Orkar. Inte.
Citera
2020-05-08, 10:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Dina förhoppningar är hela tiden att andra länder ska ha det sämre än Sverige. Fler döda, hurraa!! Sämre ekonomi, Hurraa!! Det är ingen bra egenskap att vilja andra illa. Var och en svarar för sitt. Att grannens gräsmatta är oklipptare än din ursäktar inte din dåliga gräsmatta.

Och det är heller inte en bra egenskap att vilja sitt eget land illa, vilket genomsyrar den här tråden.
Citera
2020-05-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Sveriges usla BNP tillväxt senaste åren och kommande år beror på massinvandringen, ganska marginellt hur vi hanterar coronasmittan.
Inte sant att det är "ganska marginellt hur vi hanterar coronasmittan" i landet.

Det handlar om individer i Sveriga skall gravt skadas eller till och med dö av något som man kan försöka.
förhindra

Det handlar om landets ryggrad eller brist på det.
Citera
2020-05-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Skåne är det näst mest tätbefolkade länet i landet , 2:a efter stockholm alltså.
Så tar du och jämför med Västerbotten? Seriös?

Ta sen in alla Danskar som kommer till Skåne från Köpenhamn osv för att handla kläder och allt möjligt, vi har ju inte stängt gränsen

Jag har bara visat på antal döda i ett stort antal regioner, sen att du plockar ut det du vill är upp till dig. Min poäng var - om du nu brytt dig om att läsa inlägget- att det är SKITLÖJLIGT att hålla på och tro att Skåne är bättre än alla andra län i Sverige och snacka om Lort-Sverige. Gång på gång på gång.

Du tror att det är en massa danskar som reser in i Sverige för att handla kläder mitt i Corona-tider?
Är DU seriös?

Jag tänker inte gå in i någon vidare diskussion där man ska tävla om vilket län som är bäst, det DÖR folk dagligen av orsaker som inte har att göra med att svenskarna är så lortiga förutom skåningarna.
Jag ville visa FrankIsBack hur fjantigt det är, inte gå in i nån slags regionstävling.
Citera
2020-05-08, 10:17
Moderator
Sun Rulers avatar
En liten jämförelse:

Citat:
Det är förbjudet att ta narkotika i Sverige och stora resurser läggs på att jaga droganvändarna. Nu går Folkhälsomyndigheten emot regeringen och vill utreda förbudet.
– Jag ändrar inte uppfattning för att Folkhälsomyndigheten kommer med det här förslaget, säger socialminister Lena Hallengren.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-utred-forbudet-att-ta-droger

När det kommer till droger och folkhälsan så lyssnar sosseriet ingenting på FHM men de vill få oss att tro att det är FHM som styr allt gällande hanteringen av coronapandemin.
Citera
2020-05-08, 10:18
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, eftersom viruset verkar mindre aggressivt nu kommer det inte att drabba länder lika hårt till hösten.

Precis. Vi ser möjligtvis sådana tecken redan nu. Vad ska mupparna Löfven och Tegnell säga då? När deras "strategi" mördat 3000 människor i onödan. Ska dom hyllas då också av dumma svenska folket = fårskocken?

Om viruset försvagas något kommer enbart riktigt gamla och svårt sjuka sedan innan dö, en helt annan situation än den som varit nu.
Citera
2020-05-08, 10:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tack för sammanfattningen. Verkar som sagt vara "inspirerat" av vad YLE skrev. Jag avstår att regga mig för att inte uppmuntra propagandamegafonen
Låt mig få påminna om det här igen:

Katri Manninen
@kutrinet
Here’s info from
@riikka_kevo
: Johan Giesecke hired Anders Tegnell. Giesecke was a chief scientist in ECDC. “Finland’s FHM”’s Mika Salminen worked there too. Chris Whitty was Tegnell’s professor and studied together with Giesecke. They’ve been all advocating for herd immunity.
https://twitter.com/kutrinet/status/1253688418405662723?s=20

Från artikel i DN:
/.../Så hur ska vi se på att de övriga nordiska länderna har haft så mycket färre döda i covid-19? Danmark totalt 514, Finland 255, Norge 217 och Island 10 på torsdagen.

– Vänta ett år med att räkna hur många döda det blir. Först då vet vi. Finland har lyckats fantastiskt bra med sin stängning. Men jag pratade med Finlands statsepidemiolog Mika Salminen för några dagar sedan och de har en stor del av befolkningen som kommer att vara mottaglig för sjukdomen i höst. Och han är riktigt orolig för vad som händer då, när man börjar lätta begränsningarna. Det är då folk dör. De kommer att komma i kapp oss, det gäller även Danmark och Norge.
Killgänget med sina alldeles egna flockimmunitetsteorier består alltså av:

Johan Giesecke
Chris Whitty
Anders Tegnell
Mika Salminen

Vill också addera:

Jaap van Dissel

till gänget.
Citera
2020-05-08, 10:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om man har klarat av stockholm så blir det lättare att sätta resurserna i de orterna det blommar ut.
Hur tycker du att det har gått där i jämförelse med de andra huvudstäderna?
Citera
2020-05-08, 10:20
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, eftersom viruset verkar mindre aggressivt nu kommer det inte att drabba länder lika hårt till hösten.
Kan det inte vara så att viruset är mindre aggressivt i länder som drabbats hårt, dödat de allra svagaste redan, men de länder som motat Olle i grind drabbas värst till hösten.

Viruset i sig är inte mildare. Det skall ha sitt om jag säger så.
Citera
2020-05-08, 10:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det var nog väl optimistiskt från FHM att våra äldreboende skulle kunna hållas smittfria.

Jag tror inte att olika länder kommer att skilja sig markant ifråga om vilka grupper som smittas, på lite sikt.

Det är väl förvisso så att våra äldreboenden utgjorde hälften av dödsfallen tidigare? Så äldrevården verkar ju ha lyckats täppa till de värsta problemen. Om det gör någon skillnad på totalen är en bra fråga.
Antagligen läste du inte hela mitt inlägg. Det är ingen skillnad mellan länderna relativt sätt när det gäller äldreboende och vi kan t.o.m. räkna bort de gamla från statistiken och fortfarande så sticker vi ut.

Så jag väntar fortfarande på en rimlig förklaring.
Citera
2020-05-08, 10:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Gör det du känner för. Tvinga dock inte på andra din rädsla.

Tvärtom.

Ingjut fruktan så att medelsvennen skärper till sig.

"Skapa rädsla"
Källa: Bekants snututbildning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in