2020-05-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sant. Resultatet i Sverige är att alla lortgrisar i Lort-Sverige behöver lära av skåningarna om hur man sköter sin personliga hygien.

Lort-Skåne borde lära sig av Gotlänningarna.
Citera
2020-05-07, 15:35
Medlem
wedonthavetimes avatar
Tjeckien kan snart ställa sig bland länderna som i princip har utrotat viruset genom lockdown, smittspårning och tester.

De enstaka nya kluster som blir vid öppnandet kommer bli enkla att smittspåra och sätta i karantän. Och landet har startat egen produktion av masker.

En riktigt uppfriskande fläkt att se alla länder som snart kommer vara smittfria.
Citera
2020-05-07, 15:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Norsk media har nu mer jämförelser mellan länderna i Norden.

Ja, jag vet redan hur vissa ser på dessa jämförelser: ”Vi har inte facit än”, ”Allt kan hända”, ”det går inte att jämföra länderna” osv. (fast det gick utmärkt att jämföra förra pandemin när vi låg bäst till i Norden)

Jag ser det ändå som relevant att veta hur vi ligger till jämfört med liknande länder fast vi inte har exakt alla svar. Precis som jag hade tyckt om vi tvärtom hade legat bäst till. Men det är helt upp till var och en vilka slutsatser man drar av det.

”Norge, Danmark og Finland har hatt en annen tilnærming til coronaviruset enn Sverige. Her kan man følge og sammenligne de fire landenes utvikling.”

Döda totalt / Per 100 000 invånare:

Sverige: 3 040 / 30,1

Danmark: 506 / 8,7
Finland: 252 / 4,5
Norge: 216 / 4

Inlagda på sjukhus / per 100 000 invånare:

Sverige: 2 172 / 21,5
Danmark: 209 / 3,6
Finland: 174 / 3,1
Norge: 63 / 1,2

Intensivvårdsfal / per 100 000 invånare:

Sverige: 484 / 4,8
Danmark: 44 / 0,8
Finland: 41 / 0,7
Norge: 28 / 0,5

Antal nya rapporterade dödsfall/ dag senaste 14 dagarna: (lägsta där handlar dock om eftersläpningar på helgerna)

Sverige: 10 - 124 /dag
Danmark: 0-15 / dag
Finland: 2-10 / dag
Norge: 0-4 / dag

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

Vi får väl se om de är lika pigga på att göra sådana jämförelser om två, tre månader. För smittspridningen kommer att öka i våra nordiska grannländer i takt med att de öppnar upp. Det säger t.o m smittskyddschefen i Norge. I alla fall tror han att den komner att öka efter maj månad.
Citera
2020-05-07, 15:37
Medlem
Nu tror jag tyvärr att det börjar dra iväg för Sveriges del. Med så många nya registrerat smittade kommer det få konsekvenser. Dock kommer siffrorna på fredagar hållas låga, i hopp om att folk sänker garden och går ut på stan i helgen och smittas/smittar.
Citera
2020-05-07, 15:39
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
COVID-19 var antagligen skräddarsytt för att smitta Européer vilket har lett till att smittan är så olika över jorden.
Nja, om det fanns en konspiration, så är det nog inte så, utan att smittan är skräddarsydd att INTE smitta en viss sorts människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jaha så ibland måste man ha studier, men om man känner för det kan man även gå på magkänsla? Är det så FHM resonerar, verkar inte bättre. 😂

Ja. Kejsaren är naken (och ansvarig)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Hahahahhahahahhahahahahhahahahahahahhwhwhw

you gotta stop lying

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
J_vlar vad du tjatar om detta.
Har du någonting konkret som styrker ditt tjat om att skåningar är renligare än andra?

Vet du inte att skåningar är som Barnängens Barntvål? Feta och dryga.

Skämt åsido. Skulle gissa på att de är bättre än stockholmarna på att hålla distans och kanske även har färre som är helt beroende av kollektivtrafik.
Citera
2020-05-07, 15:40
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Så sant. Nollåttorna verkar sakna kunskaper i enkel hygien.

Ja, stockholmarna har ju visat sig vara otroligt ohygieniska. Det är så att man får en känsla att de varken gör nedre eller övre toalett, varken efter toabesök eller sex.

Eftersom det här med hygien visat sig vara den viktigaste faktorn för att inte sprida smitta och död, så är det väl ett utmärkt tillfälle att lära sig hur man ta hand om sin personliga hygien även för stockholmarna.

Dessa länkar är därför särskilt riktade till dessa, men även resten av Lort-Sverige kan ta del av dem:
Hur man tvättar händerna:
https://youtu.be/vjkEb-3u1bE

Hur man tvättar resten av kroppen:
https://youtu.be/y5ya-D7PNkM

Och till skåningarna rekommenderar jag filmen Contagion där man kan se hur det kan bli om man inte fortsätter att sköta sina hygien så exemplariskt som man har gjort fram till idag.
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-07 kl. 15:43.
Citera
2020-05-07, 15:41
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Lort-Skåne borde lära sig av Gotlänningarna.

Gotlänningarna har fuskat genom att bosätta sig på en ö.
Citera
2020-05-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Nu tror jag tyvärr att det börjar dra iväg för Sveriges del. Med så många nya registrerat smittade kommer det få konsekvenser. Dock kommer siffrorna på fredagar hållas låga, i hopp om att folk sänker garden och går ut på stan i helgen och smittas/smittar.
Ja, för bakom allt detta är just det som finns.
Smittas lite här och där.
100-tals hit och 100-tals dit.
Ha inte munskydd, så du eventuellt kan smittas.
Stäng inte skolor, så lärare kan eventuellt smittas.
Låt restauranger vara öppna, så nån gäst kan smittas.

Det är det som är Sveriges strategi ju.
Se till att random person smittas här och där.

Då och då behöver man dessutom komma ut med lugnande siffror för annars kommer ingen gå ut och smittas.
Det vore ju beklagligt.
Citera
2020-05-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro

Jag tror vi kommer ligga kvar relativt platt nu länge, Stockholm på väg ner, men Västsverige på väg upp och efter det Skåne upp.
Citera
2020-05-07, 15:45
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Fast är det inte bara så att skåningar lever lite mer som grisar normalt sett så viruset har svårare att få fäste i konkurrensen av all annan lort?

Det är inget jag hört Tegnell eller nån annan på FHM uttala sig om. De understryker bara vikten av god hygien och inget om att man ska rulla sig i lort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in