2020-05-07, 15:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När jag skall hämta upp en fil från min hårddisk och dela den här, så använder jag hellre docdroid än minfil.com som gör att vissa datorer skriker högt.

Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Ja, du får vara varsam med muspekaren när du ska markera texten, beror kanske på vad du *sitter* med, är det mobil/surfplatta eller dator?

Nu sitter jag vid min dator med en mus ( som jag får mata med lite ost emellanåt ibland ) , ibland vid min surfplatta,

Tack för hjälpen. Startade om fliken och nu funkar det.

Det var det här jag ville citera:
Ur domen, sid 23:

[...]"Mot bakgrund av detta och att DNA:t på kjolen bevarats flera dagar efter Lena Wesströms död, går det inte att dra några säkra slutsatser om hur gamla spermafläckarna är. Lena Wesströms kroppsbehåring vid tidpunkten för döden medför inte heller –vilket åklagarna antytt –att några säkra slutsatser kan dras om Lena Wesströms eventuella sexuella aktivitet precis före sin död. Stefan Davidssons DNA på Lena Wesströms kjol kan alltså ha hamnat på kjolen vid något annat tillfälle än kvällen den 14 maj 2018. Sperman på kjolen binder därför inte Stefan Davidsson på ett positivt sätt till brottsplatsen."

Jag misstänker att kroppsbehåring i detta fall betyder att det ser ut som att det har förekommit sexuell kontakt strax före mordet. Även om det inte har funnits någon sperma någon annanstans än på kjolen, behöver det ju inte betyda att det inte har förekommit sex.

TR gör bedömningen att åklagaren "antytt" att det förekommit sex precis före döden, men TR bedömer att det inte går att dra några slutsatser när sperman hamnat på kjolen, vilket förstås är sant.

Men nu blir det ju lite intressant med det där hårstråt som hittades i vaginan. Varför analyserades det aldrig?
Citera
2020-05-07, 15:41
Medlem
Men är det inte bra konstigt att en av stefans vänner jobbar som IT forensiker och har berättat för stefan hur man tar bort och ser till att det verkligen är raderat? Sen har vi Gerald JR (jerry) som springer in på toaletten under pågående förhör för at radera chattar med stefan.
Det lilla man har lyssnat på rättegången inser man ju att åklagaren gjorde ett riktigt dåligt arbete. Både i att fria eller fälla. Åker säkert dit i överklagandet till hovrätten
Citera
2020-05-07, 15:46
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Det är kanske så att även om de inte tillhör de livsstilskriminella eller ha fötter i den undre världen, så är de naturbegåvningar i hur man uppför sig som sådana. SD snackar om bevis ofta. När Lena försökte få honom att säga att det var han som placerat ljuset på henne säng, så sa han bara att "det finns inga bevis för det, inga fingeravtryck" - något liknande. I strösselförhöret pratade han om bevis. När han bad HD lyssna på det så pratade han om bevis. Vad fan är det för människa? Det är en sak att komma på sin 3-åring i syltburken och säga att "sylten runt munnen är bevis nog". Men att i dagligt tal prata om bevis, fingeravtryck och annat visar att han tänker som en kriminell. Ja, nu ÄR han ju kriminell i och för sig. En frikänd sådan visserligen - men fortfarande en mördare. Nu och för alltid.

På vilket vis är SD kriminell, har du bevis för det som du kan visa fakta på, eller är det bara dina antagande?

Om SD blir frikänd i HR är han ff en mördare, du kanske har insider info från ditt gäng?
Citera
2020-05-07, 15:47
Medlem
Citat:
Förstår hur du tänker, men det tror åtminstone inte jag. Till syvende och sist så har varken SD eller HD full koll på hur man dömer eller utefter vilka kriterier. De visste inte heller att utredningens första skede skulle skötas så katastrofalt illa med avbrutna husrannsakningar, hundar som inte hittade en kropp, semestrar som skulle tas ut osv osv. Hade åkl Hiding haft en domartitel och suttit domare i målet med denna indiciekedja framför sig, så hade hon kanske dömt till livstid. Det beror helt på vem som sitter bakom skranket. Det handlar mycket om tolkningar, resonemang för och emot. Logik.

Nej, jag tror HD helt enkelt gjorde bort sig. Och detta har man försökt peta hål i. Men eftersom hon varken minns, vägrar svara, hänvisar till medicinering, tar pauser, återigen drabbas av minnesförlust och återigen vägrar svara på frågor, ja - då har man inte mycket att gå på.

Snacka om skolbok till den grövre brottsligheten: gör så här så går ni fria.

Självklart har SD och andra i hans närhet klart för sig hur skolboken fungerar. Åkl måste slå hål på SD, HD och deras vittnesmål. Självklart tycker jag att Åkl går vidare till HR, men med bättre bevisning. Det måste kännas surt att lämna målet om man är övertygad om vem som är skyldig.
Citera
2020-05-07, 15:47
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det har ju i tråden diskuterats om SD o LW brukade ses på BP, det tas upp i domen:

”I sammanhanget är det också relevant att redovisa att det inte finns någoti utred-ningen som tyder på att brottsplatsen var en hemlig mötesplats –eller liknande –för Lena Wesström och Stefan
Davidsson.
Sammanfattningsvis finns det inte något i kommunikationen mellan Lena Wesström och
Stefan Davidsson den 14-15 maj 2018 som binder Stefan Davidsson till mordet.
Åklagarna har antytt att det kan finnas kommunikation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson som raderats. Åklagarna måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet”

Sid 51, blev lite knas med citatet, orkar ej redigera.

Bara jag som läser in en underliggande kritik i den avslutande formuleringen ”Åkl har antytt att det kan finnas..”, och att de ”måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter” SD till mordet.

Lite föreläsning/uppläxning över detta?🤔

Betänk Lindéns ”Nu skall vi göra juridik av det här”.
Jag tycker man märkte av någon slags irritation mot åklagarna från BL’s sida flera gånger under rättegången faktiskt.
Citera
2020-05-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipmil
Men är det inte bra konstigt att en av stefans vänner jobbar som IT forensiker och har berättat för stefan hur man tar bort och ser till att det verkligen är raderat? Sen har vi Gerald JR (jerry) som springer in på toaletten under pågående förhör för at radera chattar med stefan.
Det lilla man har lyssnat på rättegången inser man ju att åklagaren gjorde ett riktigt dåligt arbete. Både i att fria eller fälla. Åker säkert dit i överklagandet till hovrätten
Det gjorde verkligen inte denne it-forensiker. Stefan kom till honom hösten 2017 och bad om råd hur han skulle göra för att få fram raderade bilder. Han hade råkat radera hela sitt fotogalleri. Då sa killen att du bör då inte använda mobilen förrän du återställt fotona. . Han berättade att om man fortsätter fota när man råkat radera så fotar du över det utrymmet och då blir det nästan omöjligt att återställa de bilder man raderat som ligger under de ny bilderna. Nåt sånt sa han. Han berättade INTE hur man raderar bilder. SD mindes allt det där uppenbarligen.

Han sa verkligen inte hur man raderar för att dölja något. Jerry är skum när han raderar vid toabesök. Alla nära involverade är fullständigt ute i det blå, och väldigt nära SD. Alla skyddar mördaren och jag begriper inte varför man vill att en mördare går fri överhuvudtaget.
Citera
2020-05-07, 15:50
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det var det här jag ville citera:
Ur domen, sid 23:

[...]"Mot bakgrund av detta och att DNA:t på kjolen bevarats flera dagar efter Lena Wesströms död, går det inte att dra några säkra slutsatser om hur gamla spermafläckarna är. Lena Wesströms kroppsbehåring vid tidpunkten för döden medför inte heller –vilket åklagarna antytt –att några säkra slutsatser kan dras om Lena Wesströms eventuella sexuella aktivitet precis före sin död. Stefan Davidssons DNA på Lena Wesströms kjol kan alltså ha hamnat på kjolen vid något annat tillfälle än kvällen den 14 maj 2018. Sperman på kjolen binder därför inte Stefan Davidsson på ett positivt sätt till brottsplatsen."

Jag misstänker att kroppsbehåring i detta fall betyder att det ser ut som att det har förekommit sexuell kontakt strax före mordet. Även om det inte har funnits någon sperma någon annanstans än på kjolen, behöver det ju inte betyda att det inte har förekommit sex.

TR gör bedömningen att åklagaren "antytt" att det förekommit sex precis före döden, men TR bedömer att det inte går att dra några slutsatser när sperman hamnat på kjolen, vilket förstås är sant.

Men nu blir det ju lite intressant med det där hårstråt som hittades i vaginan. Varför analyserades det aldrig?

Vassego ingen orsak.

Intressant det om hårstrået i vaginan, det måste jag ha missat.
Citera
2020-05-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Missar i den tidiga utredningen och dykar/kompisrelationer mellan MGM och polismän har bidragit till att folk kallar det för "mordförM*RKelsen i Örebro". Det man kanske kan lära sig av det, är att det hade varit bäst att plocka in hjälp från nationell nivå tidigt. Det ÄR förstås knepigt på en ort där såpass många känner eller känner till den misstänkte att frigöra sig från det annars. Hade man fått in andra, skulle de nu misstänkliggjorda ha sluppit valsas runt. Vad jag vet kan det vara helt obefogade misstankar. Vi vet ju till och med att åtminstone en av dem som kände MGM uppgav det så fort han insåg vem det rörde och försökte ( fullständigt korrekt) att hålla sig ur vägen under utredningen. Antagligen trodde polisen att utredningen skulle bli mycket lättare än det visade sig: man hade snabbt en uppenbar GM och denne var inte ur gängkriminella kretsar. Det och en del slarv kan mycket väl ha orsakat missarna. Vi har sett skribenter i tråden som trott att Örebropolisen försöker dölja ngt mycket värre ( typ en pedofilhärva), men det känns långsökt att LW skulle råkat ut på det sätt hon gjorde i det scenariot.

Sedan håller jag med om att det finns skribenter i tråden som verkar väldigt personligt involverade. Några har till och med skrivit att de är bekanta m MGM. Att några av dem, och kanske ngn rättshaverist, försvarar SD in absurdum, är inte heller märkligt. Man vill ju bara inte tänka sådant om en vän! Men jag tror inte heller att det är en komplott, utan snarare ett naturligt nätverk. Fast ibland förstärkt av troll som kanske t.o.m. är ute efter att få SD mer misstänkt, genom att hitta på helgalna försvar. Det fick mig att dra öronen åt mig redan tidigt i tråden.

Du skriver. "... troll som kanske tom är ute efter att få SD mer misstänkt genom att hitta på helgalna försvar". Vad menar du? Menar du troll som bara tycker det är roligt att få SD misstänkt? Såvitt jag förstår har inte dessa personer någon koppling varken åt det ena eller andra hållet när det gäller SD.
Citera
2020-05-07, 15:59
Medlem
Enorms avatar
Citat:

Frågan har tidigare diskuterats i tråden men jag återger den ännu en gång.

NFC kan inte analysera dna med den metodik som idag används.

SD har inte kunnat bindas till BP trots alla de hårstrå som hittats på och kring LW. (se akt bil 160 sid 60-63)

Mörka hår hittats på såväl hö som vä hand
Mörkt hår på vä långfinger.
Mörkt hår hö ringfinger.
Mörkt hårstrå i slida. (topsning)
Mörka hår på kroppen (efter fibertejpning)

Man har konstaterat att några få strån (2 st tror jag) är från LW. (+4)

RESTERANDE VAR INTE LÄMPADE FÖR DNA ANALYS MED NFC´S STANDARD METODIK.

Frågan borde ställas, VARFÖR gjordes inte analysen i UK eller USA som har den metoden?
Citera
2020-05-07, 16:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är ju enbart dina spekulationer "... något i stil med..." "... som han då skulle ha sagt..."

Han har trots allt sagt det. Jag tror han menade precis vad han sa. Liksom hans fras "de har inget på mig". Detta redan under de första dagarna.

Lite som catch me if you can.

Varför skulle det vara mina spekulationer? Det ska vara så han har sagt. Men ni har hängt upp er på en enda av hans meningar.
En bit som låter väldigt graverande när den tas ur sin kontext.
Citera
2020-05-07, 16:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte räckvidden för masten, men den borde vara ganska stor?
Jag har cyklat själv mycket i mitt liv, och vet att man kan cykla väldigt snabbt med rätt cykel. Detta har SD och han är en van cyklist.

Jag tänker att cyklingen inte kan ha tagit många minuter. Han är ju i denna situation extremt taggad att få till ett hållbart alibi, full med adrenalin.

Jag hoppas att utredarna gör denna test, då med en vältränad cyklist på likande cykel som SD har. Hm, bäst kolla kedjorna?

Kanske därför han pratade om att han fixade med bl.a växlarna och provcyklade? Han gillar att ligga precis vid sanningen, ge små hintar till polisen. Som med så mkt annat.

För honom är livet och människorna däri endast ett spel, en lek. Människor sprattlar när han drar i trådarna.
Citera
2020-05-07, 16:07
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Frågan har tidigare diskuterats i tråden men jag återger den ännu en gång.

NFC kan inte analysera dna med den metodik som idag används.

SD har inte kunnat bindas till BP trots alla de hårstrå som hittats på och kring LW. (se akt bil 160 sid 60-63)

Mörka hår hittats på såväl hö som vä hand
Mörkt hår på vä långfinger.
Mörkt hår hö ringfinger.
Mörkt hårstrå i slida. (topsning)
Mörka hår på kroppen (efter fibertejpning)

Man har konstaterat att några få strån (2 st tror jag) är från LW. (+4)

RESTERANDE VAR INTE LÄMPADE FÖR DNA ANALYS MED NFC´S STANDARD METODIK.

Frågan borde ställas, VARFÖR gjordes inte analysen i UK eller USA som har den metoden?

Eller skickats till Nederländerna, som har utvecklat sina metoder för att analysera DNA, en del material, skickades tydligen dit för analys, men tydligen inte allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in