2020-05-07, 13:46
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med tanke på att han yrar omkring i Hjärsta och ler och vinkar åt folk på sin cykel med cykelkärran fastkopplad, som en kung på värsta eriksgatan så tror jag inte ens han begriper vilken paria han är. Han verkar glad och nöjd.

Hahaha ok, alla är vi tydligen olika. Personligen hade jag förmodligen supit och tänkt på en ev livstidsdom.
Citera
2020-05-07, 13:49
Medlem
Draifoss avatar
Den friande domen är tydlig och välskriven, men helt säker på en persons oskuld kan man inte vara förrän han pekas ut av Göran Lambertz som skyldig. Kanske kommer Lambertz nu att börja skriva om fallet i sina söndagsbetraktelser:
http://goranlambertz.se/blogg/

Skulle också vara intressant att höra hur de experter som har tidigare har uttalat sig om det här fallet (t.ex. Leif GW Persson och Sven-Erik Alhem) ser på domen.
Citera
2020-05-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl här åklagaren inte riktigt lyckats visa tydligt att det är möjligt för SD att förflytta sig mellan SDs hem och platsen där mobilen kan ha kopplats upp mot Hjalmar Bergmans väg.

Om man ska vara petig, och det ska man är klockslagen dessutom mellan 00:00 (SD öppnar PDF på datorn) och 00:07:54 (då *enas mobil kopplar upp sig mot masten.

Jag har läst alltför få domar för att sätta Tingsrättens dom i förhållande till åklagarens bevisning. Dessutom har vi inte hört den viktiga pläderingen. Jag vet inte vad som krävs, men det borde räcka med att visa att det är fullt möjligt för SD att transportera sig med cykel mellan destinationerna på den tiden. Han är en mycket van cyklist och dessutom vältränad.

Från Bet*svägen 14 b och färdandes på cykel,

till exempel klockan: 00:02:00, så är man på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:06:00.

L*na Wesstr*m's mobila enhet kopplade upp sig vid det då aktuella tillfället mot masten vid Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:07:54, det ger/gav ytterligare 1 minut och 54 sekunder för Gärningspersonen att förflytta sig från punkten A / ~~~~~~ till punkten B /

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-07, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Uppkopplingen mot masten Hjalmar Bergmans väg skedde på tre platser i området inom en kort tid, dvs LW:s telefon hade förflyttat sig dit.
Om SD gått dit med LW:s telefon hade han knappast hunnit med att mörda, står det i domen.
För att sedan skynda hem och öppna en PDF -fil i sin dator kl 24.00.

Frågan uppstår om någon annan handhaft LW:s telefon och befunnit sig inom mastens räckhåll.
Frågan uppstår om någon annan öppnat PDF-fil i SD:s dator kl 24.00.
Hur troligt att HD skulle sitta hemma hos SD och öppna datorn enligt direktiv?

Det står även i domen (före sidan 44) att mannen med påsen som setts bege sig norrut gåendes
stora vägen den aktuella natten, från brottsplatsen och i närheten av mastens räckvidd, kan stämma överens med telefon, tid och mast.
Det står ingenting i domen om att mannen gått där timmar senare ("för sent" för att vara troligt alltså) - som det står här i tråden.
Han kan ju - om han är GM, ha satt sig ner i en buske och pustat ut och kollat i LW:s telefon,
för att sedan gå vidare.

Detta är ingenting att hasta över, tycker jag.

Jag vet inte varför SD inte skulle hinna med mordet?
Skrev Tingsrätten verkligen så? Har inte hunnit läsa ännu.

Men som du ser skickar SD mail vid 23:00.
Vid 23:23 går L*ena ut. Mellan 23:00 och 23:23 har SD och L*ena haft kommunikation. Denna har skett på Telegram, vilket kan göras på mobil. Den sista bilden hon skickar till SD är vid 23:01:13. Efter det chattar hon med Norgeresenärerna tills hon går ut genom sin dörr 23:23. Vid 23:25 är hon vid mordplatsen till 23:36.

Så jag tycker att han har god tid på sig. Han kan ha lämnat hemmet redan efter mailet, vid 23:00.
Skriken sker först vid 23:30-23:33.

Tidslinje

23:00:25------------skickar SD arbetsmail
23:00:55------------SD-->LW "Kom precis. Svarar på jobbmail. Har lite måsten"
23:01:13------------LW-->SD, bild på loggremsa (L*enas sista bild till SD)
23:21:58------------LW-->JJ "haha"
23:22:02------------LW-->JJ "kom på själv?" [highligt]Lenas sista meddelande[/highlight]
23:22:38------------JJ-->LW L*ena läser inte meddelandet
[highligt]23:23 ca[/highlight]------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:25- 23:36-------LW pågående aktivitet, stillastående
23:38:43-----------LWs mobil, sista registrerade punkten. En bit utanför fyndplatsen (A 166/22)
23:30-23:33 [highligt]SKRIK[/highlight]

Tidslinje efter mordet, spekulationer

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
23:38:43 -----------lämnar han mobilen på plats nära mordplatsen. Skyndar sig springande därifrån till sin cykel typ vid Vivallaskogen, cyklar hem? Det kan inte ta många minuter.

00:00:00 ----------- har SD strippat och spolat av sig och skorna. In i huset och på med datorn. Öppnar PDF.

Det nedan skriver han på Telegram, det kan han göra på väg ut ur huset eller till och med på vägen?
00:02:58 ------------SD skriver till LW "Blir för sent"
00:03:14-------------SD skriver till LW "Avslutar strax"

SD cyklar via Vivallaskogen till mobilen, kanske går sista biten.

00:07:54 ------------- L*enas mobil kopplar upp sig mot masten Hjalmar Bergmansväg 54.

Där mekar han med något med mobilen? Lite andra göromål hemma, tvätt mm

Först:
00:23:07--------- svarar SD på Tobias mail.

Men det som är lite konstigt är att L*enas mobil kopplar upp sig ännu en gång till till Hjalmar Bergmans väg 54.
Det är vid:
00:47:19-----------kopplas L*enas mobil upp på nytt. Varför?

01:13:12 kopplas SDs mobil upp mot Vargbergamasten (nära hans hem)

01: 41:37 stängs L*enas mobil av.
Citera
2020-05-07, 14:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En sak (av många) som förvånade mig gällande förhören med SD, var att man inte pressade honom mer angående hans uttalande: "De kommer inte kunna lösa brottet". Hur han kunde vara så säker på det. Finns flera SD-citat där åklagarna borde ha satt mer press på honom.

Varför skulle de pressa honom på det? Han skulle bara svara något i stil med "för att om ni är så dumma att ni misstänker och fokuserar bara på mig som är oskyldig så kommer ni aldrig lösa mordet". Han verkar ju få rätt.
Citera
2020-05-07, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Från Bet*svägen 14 b och färdandes på cykel,

till exempel klockan: 00:02:00, så är man på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:06:00.

L*na Wesstr*m's mobila enhet kopplade upp sig vid det då aktuella tillfället mot masten vid Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:07:54, det ger/gav ytterligare 1 minut och 54 sekunder för Gärningspersonen att förflytta sig från punkten A / ~~~~~~ till punkten B /

Mvh/ @JokerMannen

Jag vet inte räckvidden för masten, men den borde vara ganska stor?
Jag har cyklat själv mycket i mitt liv, och vet att man kan cykla väldigt snabbt med rätt cykel. Detta har SD och han är en van cyklist.

Jag tänker att cyklingen inte kan ha tagit många minuter. Han är ju i denna situation extremt taggad att få till ett hållbart alibi, full med adrenalin.

Jag hoppas att utredarna gör denna test, då med en vältränad cyklist på likande cykel som SD har. Hm, bäst kolla kedjorna?
Citera
2020-05-07, 14:12
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ditt sista där. Jo, Sverige i ett nötskal. Blir han friad i HR så blir han några hundratusen rikare
.

Om Sd blir friad i HR återstår att se, troligtvis blir han det.

Om han blir rikare vet varken du eller jag,

Självklart ska SD ha skadestånd det är hans fulla rätt att begära, enligt svensk lag.

Du missunnar väl inte SD sin lagliga rätt till skadestånd?
Senast redigerad av Smhf 2020-05-07 kl. 14:27.
Citera
2020-05-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det är fruktansvärt sagt av HD. Man säger inte så om någon. Äcklas.

Ja, det grandiosa sättet dessa personer (SD, HD, JG och SOA) uttrycker sig på - både förhör och Tingsrätten - är anstötligt. De tycker inte de behöver följa Svensk Lag eller ha normal respekt för Polisen, Åklagare och andra som jobbar för vår trygghet.

Vi VET ju från Golvbrunns-Hannas egna två golvbrunnar att städning av sådana inte ligger naturligt för henne. De ser ju ut som golvbrunnar på valfri camping på midsommardagen. Så det är mer än konstigt att hon städade SD´s golvbrunnar och vattenlås, så att det blev kliniskt rent.

#TeamÅsaHiding

"Golvbrunns-Håddan" visste vid det då aktuella tillfället att L*na Wesstr*m hade varit utsatt för en mycket brutal och hänsynslös misshandel bakom bullerplanket av Gärningsperson, faktumet var att "Golvbrunns-Håddan" inte visste med 100%-ig säkerhet att Gärningspersonen's grova misshandel hade varit tillräckligt effektiv för att sålunda ha bragt offret om livet och❗därför uttryckte sig vederbörande med en önskan och hopp om att Gärningspersonen hade lyckats med att fullborda dödsmisshandeln bakom bullerplanket.

Citat av "Golvbrunns-Håddan: - "Jag hoppas att hon är död" ... slut citat /

Enligt ovan skrivet, det ligger i vederbörande's egna ord och❗kommer aldrig att kunna bortförklaras.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-07, 14:19
Medlem
StefanDavidssons avatar
Från domen

Den bevisning som åberopas till stöd för ett åtal kan vara direkt på så sätt att en målsägande eller ett vittne som sett vad som inträffat pekar ut den tilltalade. Bevis- ningen kan också vara indirekt (indiciebevisning). Det handlar då om indirekta spår av en brottslig gärning som pekar mot en viss gärningsperson. Exempel på indirekt bevisning, som kan vara av skiftande slag och ha olika styrka, är DNA-spår efter gärningspersonen, motivbilder eller vittnesiakttagelser om gärningspersonens age- rande före och efter tidpunkten för en påstådd gärning. Ett indirekt bevis kan inte ensamt styrka en gärningsbeskrivning, men genom att flera sådana bevis verkar ku- mulativt och bildar en struktur eller ett mönster kan de ställa en tilltalads skuld utom rimligt tvivel. Högsta domstolens praxis visar dock att det finns anledning att vara särskilt försiktig med att dra slutsatser av enbart indirekta bevis (se Nordh, Praktisk process VIII Bevisrätt C, 2 uppl. 2019, s. 21 ff., som använder termen struktural be- visning för denna typ av bevisning. Se även Dahlman, Beviskraft, 2018, s. 39 ff., angående terminologin).

Om bevisningen består av enbart indirekt bevisning öppnar sig alltså i regel fler tolkningsmöjligheter och fler alternativhypoteser än om bevisningen är direkt. All- mänt sett anses, för fällande dom i ett mål med endast indirekt bevisning (s.k. indi- ciemål), krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningspersonen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärnings- person kan uteslutas (se dom från Hovrätten för Nedre Norrland refererad i RH 1998:88. Se även dom från Svea hovrätt refererad i RH 2002:55).

Väntad men förjävlig dom. Jag tycker verkligen att det borde räcka. Men men.. Jag tror det kan lösas. Ett monster som Stefan ska inte vara ute bland folk, han är en verklig fara både fysiskt och psykiskt.
Citera
2020-05-07, 14:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Någon som kommer ihåg hur länge stackaren satt häktad? När han blir friad i hovrätten kan han ju vänta sig ett ganska saftigt skadestånd, speciellt när han visar upp denna tråden och hur många visningar den har.

Undrar vad han ska investera dessa pengar i? Kanske sälja sitt nuvarande hus och flytta till ny ort där han inte är utpekad som mördare, blir nog lättare för barnen oxå skulle jag tro?
Fom 2019-08-27 tom, 2020-04-14 som han genus-statistik häktades han av genus-simpampen Ulla gustavsson om jag inte minns fel?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-07 kl. 14:36.
Citera
2020-05-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så vad hānder nu om ÅK inte ōverklagar? Blir det omtag och utredning av alternativa GMs? Vem kan det vara om det inte ār SD? Ār det någon som seglat under radarn nār allt fokus varit på SD? Någon som kanske skulle tycka att det vore skōnt att erkānna? Någon som mår dåligt men hoppats att SD skulle bli fālld fōr mordet? År telefon och mordvapen dumpade på vāgen till Polen?

Vem har sagt att det inte är SD?? Han, om någon, har seglat under radarn. I alla fall tills nu.
Citera
2020-05-07, 14:37
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Jag går inte efter juridikens nästan absurda beviskrav. Jag går efter vad jag läst om hans personlighet, hans explosiva temperament (som var omvittnat om man ids läsa fupen), Lenas och hans relation, deras upp- och nerförhållande, hans stalkande av henne, hans hot, hans mordplaner både på egna familjen och Lenas familj osv osv osv. Jag kan skriva mycket om det, men du är resistent för fakta så det är ingen idé. Du får ha din åsikt och jag får ha min. Jag ifrågasätter inte din åsikt - den får du ha. Men varför ifrågasätter du min när det står fullt klart för de flesta (då räknar jag inte in de som hela tiden lag skulden enbart på Lena) att det är SD som är förövaren här? Och nej, det är inte en "stöddig" åsikt som du behagar uttrycka det, det är bara en åsikt. Och jag står för den fullt ut.

Som jag skrivit många gånger förr: förnuft och juridik hör inte ihop ens på samma vecka.
T o m Lindén säger att man inte får döma efter personligt tyckande utan efter juridik. Vad tror du hans personliga tyckande säger
Är det inte möjligt att driva åtal i något av de andra fallen? Mordhoten, stalkningen och framförallt barnuppfostran t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in