2020-05-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk!
Hva menes med det fetade i sitatet her:

"Ifølge kjennelsen finner ikke lagmannsrettens flertall at det foreligger skjellig grunn til mistanke for at Hagen skal ha overtrådt straffeloven § 275, jf. § 15.
Etter flertallets syn underbygger flere av de bevis som påtalemyndighetene har påberopt som grunnlag for mistanken «i liten grad» siktelsen for drap eller medvirkning til drap, står det i kjennelsen."
https://www.dn.no/marked/tom-hagen/svein-holden/anne-elisabeth-hagen/lagmannsretten-vil-loslate-tom-hagen-fra-varetekt/2-1-804922

Der betyr kort fortalt at lagmannstetten ikke er enig med tingretten i at politiet har bevis for at TH kan utført drap, eller har medvirket til drap.

Høyesterett vil ikke overkjøre lagmannsretten og støtte seg på tingretten. Det betyr at TH vil bli løslatt av Høyesterett med all sannsynlighet.
Citera
2020-05-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Der betyr kort fortalt at lagmannstetten ikke er enig med tingretten i at politiet har bevis for at TH kan utført drap, eller har medvirket til drap.

Høyesterett vil ikke overkjøre lagmannsretten og støtte seg på tingretten. Det betyr at TH vil bli løslatt av Høyesterett med all sannsynlighet.
Takk for at du forklarte om det til meg
Citera
2020-05-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
De bør henlegge denne saken nå. De burde henlagt den for lenge siden. Politet har ikke min tillit lengre. En ødeleggende farse. Uten sterke bevis blir dette en stor tragedie for familien. De har tydeligvis bløffet. Og Holden var riktig valg. Nå anker politet avgjørelsen. Vondt å være vitne til dette.

Enig. Men synes det var bra at politiet fikk gjort en undersøkelse på tomten slik at alle som trodde han hadde gravd henne ned der nå kan få ro.
Først og fremst er dette nok en stor lettelse for familien, mine tanker går til dem.
Vil nevne at jeg synes politiet gjør en grundig jobb, og jeg er overbevist om at de gjør sitt beste.
Citera
2020-05-07, 15:02
Medlem
Citat:
Takk for at du forklarte om det til meg

Trodde det var en svenske jeg forklarte til 🤩😅
Citera
2020-05-07, 15:04
Medlem
Citat:
Enig. Men synes det var bra at politiet fikk gjort en undersøkelse på tomten slik at alle som trodde han hadde gravd henne ned der nå kan få ro.
Først og fremst er dette nok en stor lettelse for familien, mine tanker går til dem.
Vil nevne at jeg synes politiet gjør en grundig jobb, og jeg er overbevist om at de gjør sitt beste.

Hvis politet etter så grundig etterforskning ikke har funnet bevis, så kan og må man konkludere med at TH er uskyldig i dette. Veldig godt for barna og øvrig familie. Moren er drept, men det ser dessverre ut som at dette forblir en uløst mordsak. På tide at de kan bearbeide og få ro nå. Å anke dette til høyesterett nå er bare et forsøk på å kjøpe seg tid, de håper å finne noe.
Men nå er det på tide å gi seg synes jeg.
Citera
2020-05-07, 15:05
Medlem
Citat:
Trodde det var en svenske jeg forklarte til 🤩😅

"Eidsivating lagmannsrett har gjennomgått bevisene, som i stor grad består av dokumentasjon som har vært klausulert og ukjent for offentligheten. Lagmannsretten skriver i kjennelsen at enkelte av bevisene kan underbygge en viss mistanke, men ikke er tilstrekkelig til å konstatere skjellig grunn til mistanke.
Politiet la fram flere dokumenter for retten etter den første vurderingen, men de to dommerne mente at disse dokumentene ikke styrket mistankegrunnlaget i særlig grad.

Øst politidistrikt varsler at de kommer med en uttalelse seinere torsdag, men har foreløpig ikke kommentert saken."
https://www.dagbladet.no/nyheter/lagmannsretten-vil-loslate-tom-hagen/72441724
Senast redigerad av POlROT 2020-05-07 kl. 15:07.
Citera
2020-05-07, 15:07
Medlem
Citat:
Hvis politet etter så grundig etterforskning ikke har funnet bevis, så kan og må man konkludere med at TH er uskyldig i dette. Veldig godt for barna og øvrig familie. Moren er drept, men det ser dessverre ut som at dette forblir en uløst mordsak. På tide at de kan bearbeide og få ro nå. Å anke dette til høyesterett nå er bare et forsøk på å kjøpe seg tid, de håper å finne noe.

De vil nok ikke avslutte etterforskningen bare fordi TH blir løslatt.
Citera
2020-05-07, 15:07
Medlem
Citat:

"Eidsivating lagmannsrett har gjennomgått bevisene, som i stor grad består av dokumentasjon som har vært klausulert og ukjent for offentligheten. Lagmannsretten skriver i kjennelsen at enkelte av bevisene kan underbygge en viss mistanke, men ikke er tilstrekkelig til å konstatere skjellig grunn til mistanke"
https://www.dagbladet.no/nyheter/lagmannsretten-vil-loslate-tom-hagen/72441724
Jada, en viss mistanke kan man sikkert rette mot halve Norges befolkning hvis man vil.
Senast redigerad av Mulholland007 2020-05-07 kl. 15:22.
Citera
2020-05-07, 15:09
Medlem
Citat:
"Uenighet.
Lagmannsrettens flertall finner at det ikke foreligger skjellig grunn til mistanke for at siktede skal ha overtrådt straffeloven § 275, jf. § 15, og at han derfor skal løslates.

En av lagdommerne mente at det samlede bevisbildet gjør at det foreligger skjellig grunn til å mistenke Hagen. Lagdommeren viser til tingrettens kjennelse om varetekt i fire uker og mener tingrettens begrunnelse er dekkende for mindretallets syn."
https://www.nrk.no/norge/anken-behandlet_-lagmannsretten-vil-loslate-tom-hagen-1.15004788

Hvordan kan de være så uenige?

Bevis kan tolkes på mange måter. F.eks at bevisene påpeker at TH driver med noe shady som iform av øko.krim, det kan da støttes opp at han kan ha vært delaktig i drap på AEH siden han allerede er kriminell.
Derfor blir anken behandlet først av èn dommer for så at 2 dommere går over anken å sier seg enig/uenig så man får en rettferdig "sak".

«Etter rettens syn har siktede reell mulighet til å ødelegge eller forspille bevis, for eksempel ved å fjerne eller ødelegge bevis på steder politiet ennå ikke har undersøkt, eller vil undersøke igjen, eller samordne forklaring med andre involverte»,
De ville nok utforske TH litt mer bare, da de har kommet over noe som ikke er lovlig. Eller innhente andre de hadde mistanke om for en avhøring på sterke mistanker og se om nevnte knekker sammen og prater da de har lite å gå på.

At domstol sa tidligere at de er imponert over politiet kan være så enkelt at de er imponert over arbeidet på tvers av Europa. Trenger ikke være i form at det er gode beviser på at TH drepte eller medvirka til AEH forsvinning.

De har driti seg på leggen siden starten da de møtte opp i uniformet bil for å møte TH når det stod klart og tydelig ikke varsle politiet. Samtidig bruke BT under pågripelse i ett nabolag med familier på en formiddag kl 10. Når BT trener jevnlig på inngriping i bolig under sikre omstendigheter selvom siktede omgås våpen i hjemmet.
Skulle tro de ville rævkjøre seg selv vettu

FUNFACT om Politiet; Politiet ( UP ) har en viss kvote med forelegg de må opprettholde hvert år, det sier sitt hvordan politiets systemer er.
Citera
2020-05-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ja, bare det at de ikke har avhørt TH i denne "kritiske" tiden hvor de hadde mulighet til å unndra ham fra bevisforspillelse , og at de har brukt tiden til å grave i hagen, sier jo litt.

Jeg tror de fleste kjenner på en fornemmelse av at det er en link som mangler.
Citera
2020-05-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ja, bare det at de ikke har avhørt TH i denne "kritiske" tiden hvor de hadde mulighet til å unndra ham fra bevisforspillelse , og at de har brukt tiden til å grave i hagen, sier jo litt.

Jeg tror de fleste kjenner på en fornemmelse av at det er en link som mangler.

Han har vært, og er villig til å forklare seg i avhør, så det ikke så rart at andre undersøkelser har blitt prioritert i disse dagene.
Citera
2020-05-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpient1
Bevis kan tolkes på mange måter. F.eks at bevisene påpeker at TH driver med noe shady som iform av øko.krim, det kan da støttes opp at han kan ha vært delaktig i drap på AEH siden han allerede er kriminell.
Derfor blir anken behandlet først av èn dommer for så at 2 dommere går over anken å sier seg enig/uenig så man får en rettferdig "sak".

«Etter rettens syn har siktede reell mulighet til å ødelegge eller forspille bevis, for eksempel ved å fjerne eller ødelegge bevis på steder politiet ennå ikke har undersøkt, eller vil undersøke igjen, eller samordne forklaring med andre involverte»,
De ville nok utforske TH litt mer bare, da de har kommet over noe som ikke er lovlig. Eller innhente andre de hadde mistanke om for en avhøring på sterke mistanker og se om nevnte knekker sammen og prater da de har lite å gå på.

At domstol sa tidligere at de er imponert over politiet kan være så enkelt at de er imponert over arbeidet på tvers av Europa. Trenger ikke være i form at det er gode beviser på at TH drepte eller medvirka til AEH forsvinning.

De har driti seg på leggen siden starten da de møtte opp i uniformet bil for å møte TH når det stod klart og tydelig ikke varsle politiet. Samtidig bruke BT under pågripelse i ett nabolag med familier på en formiddag kl 10. Når BT trener jevnlig på inngriping i bolig under sikre omstendigheter selvom siktede omgås våpen i hjemmet.
Skulle tro de ville rævkjøre seg selv vettu

FUNFACT om Politiet; Politiet ( UP ) har en viss kvote med forelegg de må opprettholde hvert år, det sier sitt hvordan politiets systemer er.

Takk

"Nå er det kun en saksbehandlingsfeil som fortsatt kan fengsle Tom Hagen.

– Det er ikke uvanlig at fengslinger ankes til Høyesterett. Høyesteretts kompetanse er veldig begrenset, man kan kun prøve mulige saksbehandlingsfeil begått av lagmannsretten eller at lagmannsretten har tolket lovbestemmelser uriktig. Vurderingen av sannsynligheten for siktelsen kan Høyesterett ikke prøve, sier Jens Skoghøy,"
https://www.nrk.no/norge/anken-behandlet_-lagmannsretten-vil-loslate-tom-hagen-1.15004788

Holden vil svare på spørsmål fra pressen utenfor Oslo tingrett rundt klokken 16 torsdag ettermiddag.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-07 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in