2020-05-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livegen77
Japp, fast jag är inte helt överens med SKV och domstolarna om det ;-)

Med de erfarenheter jag nu skaffat mig förefaller det finnas rejäla brister vad avser rättssäkerheten i Sverige och man önskar ingen att bli behandlad så undermåligt…en reklamation på ICA hanteras med större transparens och objektivitet :-)
Man förväntar sig att tjänstemän som är avlönade av folket också ska tjäna folket på ett objektivt och schysst sätt, inte att myndigheter ska förvandlas till egna väsen som agerar partiskt och skyddar ”sina egna intressen” och inte aktivt medverkar till transparens. Devisen är typ, vi gör inga fel eftersom vi tjänar det allmänna och om det påstås att vi gjort fel så kan vi ju skydda varandra och bara ”köra brända jordens taktik” och skicka det uppåt i systemet tills vi stänger ärendet i HD där de inte ens behöver motivera hur de resonerat eller ens bevisa att de utrett ärendet noga…Vid instiftandet av HD år 1789 var det 14 domare och idag är det 16 st….det är ju som ett dåligt skämt om man betänker att vi var ca 2 milj medborgare då och idag är vi drygt 10 milj och ett avsevärt mer komplext samhälle...
Du kommer passa bra inne på kåken. Alla är oskyldiga där inne. Skämt åsido.
Citera
2020-05-05, 21:51
Medlem
Livegen77s avatar
Haha, jag tror dig...bra att alla kan ha något gemensamt därinne
Citera
2020-05-06, 06:00
Medlem
Två dagar kvar med den jävla fotbojan.

Allt har haft sin stilla lunk och flutit på.

Har skött mig exemplariskt men ändå mixtrat en hel del.

Kan svara på alla frågor som ställs!
Citera
2020-05-07, 06:06
Medlem
Sista dagen gryr. Sorry för dubbelpost men det här har varit riktigt pain. Dobt do the xrime osv såklart. Men igår var den längsta skiten jag varit med om, idag kan jag verkligen se målet. 0800 åker jag in och så får de ta av den.
Citera
2020-05-07, 09:14
Medlem
Damagedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtoGG
Sista dagen gryr. Sorry för dubbelpost men det här har varit riktigt pain. Dobt do the xrime osv såklart. Men igår var den längsta skiten jag varit med om, idag kan jag verkligen se målet. 0800 åker jag in och så får de ta av den.

Skönt. Jag har aldrig haft fotboja, kan tänka mig att det är lättare att få det nu med tanke på corona och platsbristen på anstalterna. Jag har dock gjort ganska många vändor kåken och förr i tiden så hade jag faktiskt valt att sitta på anstalt istället för att vara hemma med fotboja, men idag hade jag valt fotboja om jag hade fått det som alternativ.
Citera
2020-05-07, 10:19
Medlem
koliss avatar
Hej igen
Nej egna kläder tillåts inte, däremot underkläder som man får tvätta själv.
Tror visst att man kan få sitta längre stunder vid datorerna, du får en kontaktperson/handläggare
tämligen omgående, med denna kan du kanske få din bok godkänd som sysselsättning.
Första dagen får du en genomgång av plitarna vad som finns mm, Du hamnar direkt på "intaget" där du delar rum med 1 eller två till, detta i väntan på att de ska hitta ett lämpligt rum åt dig. Försök att påskynda denna process genom att hitta en egen lösning tillsammans med nån annan intagen. Jag
fixade detta redan dag 1. Intagningsrummet ligger på "B", prata med avdelningsansvarig (en annan intagen) där, och hör
om det finns lediga platser där. B ligger på nedre botten , och känns betydligt friare, eftersom vid olåst tid, du har direkt tillgång till gården. Merparten är ekogubbar, som är rätt ok.
Angående uppskov, så vet jag inte, tror de gör precis som de vill, Personligen skulle jag föredra att åka dit direkt. Du har haft lite tur som fått kolmården, och en sommar där betyder mycket fria aktiviteter. när du sen är där så "hemställer" du om att få boja i hemmet, vilket tror jag är görbart efter halva tiden.
viktigt då att ha en plan som du presenterar, typ jobb eller hittepåjobb ala stadsmissionen.
Var inte så orolig, du kommer att tycka det är helt ok. Dessutom har de en jävligt bra friskvård
Anmäl dig så fort det går, Du tränar då på betald tid.
Citera
2020-05-07, 11:31
Medlem
Livegen77s avatar
Du är verkligen en källa till värdefull information, jag hoppas att jag kan återgälda dig någon gång...förhoppningsvis inte med info om anstalter utan något mer positivt ämne.

Det slog mig att nuförtiden har man ju alla sina kontakter, telefonnummer, adresser etc lagrade i sin telefon och den får man väl knappast ha med sig in i fängelset så hur gör folk för att lösa det? Svårt att ringa någon idag utan nummer, eller posta utan adress eftersom att jag antar att man inte kan surfa fram det;-) Ska man skriva ut sin kontaktlista eller kanske spara ned den på en USB sticka?

En annan sak, man har ju en del abonnemang som man inte vill avsluta, telefonnummer, cloudlagring av bilder, dokument mm. De flesta kostnader dras ju automatisk från kort man har men om något kort går ut eller annat strul, får man möjlighet att säkerställa att dessa saker inte havererar....bara en sådan sak som deklarationen? Bank ID tex har man ju i sin telefon...kan man ha den inlämnad hos anstalten och accessa den under övervakning?

Jag har dessutom Bolag i utlandet, får man någon möjlighet att säkerställa att vissa åtgärder som kräver min signatur kan ordnas? Eller måste man lösa det med att ge någon fullständig fullmakt?

Angående boken, kanske man får ta med sig den i en USB sticka isf att komma med en hel hög papper?

Många frågor nu :-)
Citera
2020-05-07, 12:12
Medlem
koliss avatar
Måste tyvärr göra dig besviken, men en usb får du inte ta med och dessutom finns inga uttag på datorerna, dessa är plomberade. så papper gäller
Bankid kan du inte använda heller, vet inte hur de löser deklarationen, men finns förmodligen nån lösning på det. Själv löste jag allt med fullmakter.
Om jag ska försöka beskriva hur just den resan känns, så förflyttas du till 70 talet, papper pennor
är det som gäller.
Skriv upp ALLT avseende adresser, telefonnummer kontonummer mm mm, det kommer att ta ett bra tag
till din första permission, och i coronatider så är dessa kraftigt limiterade. Vi hade ett skämt när det kom
någon ny blivande intern, och gick in i dörren till vakten. Vi kallade den "musfällan", väl inne så tog det ett tag innan man kom ut.
Nu fick jag det att låta jäkligt negativt, men bättre utgå från det. Du förflyttas från VD stolen till skamvrån i 6e klass på 3 minuter. dessutom förses du med fotboja Sedan får man bygga därifrån.
Vill bara tillägga att du inte alls behöver tacka, När jag fick min dom, hade jag inte en aning om vad som väntade, jag sökte information på nätet men hittade absolut ingenting
Citera
2020-05-07, 14:54
Medlem
Livegen77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolis
Måste tyvärr göra dig besviken, men en usb får du inte ta med och dessutom finns inga uttag på datorerna, dessa är plomberade. så papper gäller
Bankid kan du inte använda heller, vet inte hur de löser deklarationen, men finns förmodligen nån lösning på det. Själv löste jag allt med fullmakter.
Om jag ska försöka beskriva hur just den resan känns, så förflyttas du till 70 talet, papper pennor
är det som gäller.
Skriv upp ALLT avseende adresser, telefonnummer kontonummer mm mm, det kommer att ta ett bra tag
till din första permission, och i coronatider så är dessa kraftigt limiterade. Vi hade ett skämt när det kom
någon ny blivande intern, och gick in i dörren till vakten. Vi kallade den "musfällan", väl inne så tog det ett tag innan man kom ut.
Nu fick jag det att låta jäkligt negativt, men bättre utgå från det. Du förflyttas från VD stolen till skamvrån i 6e klass på 3 minuter. dessutom förses du med fotboja Sedan får man bygga därifrån.
Vill bara tillägga att du inte alls behöver tacka, När jag fick min dom, hade jag inte en aning om vad som väntade, jag sökte information på nätet men hittade absolut ingenting

Låter som att Kriminalvården lyckats skapa en "tidsmaskin" ;-)

Får en besökare ha med sig sin telefon? Jag tänker att man då kan lösa vissa praktiska saker i samband med ett sådant besök. Eller beslagtar tar de elektroniska prylar under besöket? Går ej att läsa sig till på KV:s hemsida.
Citera
2020-05-07, 15:04
Medlem
koliss avatar
Besökare går in i en särskild dörr och kollas där, telefoner får de lämna ifrån sig där
Citera
2020-05-07, 15:10
Medlem
koliss avatar
Dessutom verkar det som totalt besöksförbud under corona
Citera
2020-05-07, 15:12
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livegen77
Låter som att Kriminalvården lyckats skapa en "tidsmaskin" ;-)

Får en besökare ha med sig sin telefon? Jag tänker att man då kan lösa vissa praktiska saker i samband med ett sådant besök. Eller beslagtar tar de elektroniska prylar under besöket? Går ej att läsa sig till på KV:s hemsida.

Nej.

Försök att förstå att du är så gott som helt avskärmad ifrån omvärlden digitalt förutom telefon till godkända kontakter och brev.

Allt utöver detta så har du ingen tillgång till något alls.

Glöm USB-stickor. Glöm låna telefon vid besök och allt det.

Brev. Telefon. Besök.

Där har du dina kommunikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in