2020-05-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vem har sagt att det inte är SD?? Han, om någon, har seglat under radarn. I alla fall tills nu.
Man kan inte utesluta alternativa gärningsmän enligt domen. Och HD satt häktad ett tag. Och hennes märkliga uttalanden är besvärande så in i hoppsan. Men detta blir ett skolexempel för grova brottslingar: ljug, förklara bort, slingra dig, ändra utsagor osv osv. Då går man fri. Nice!

Men det är helt sant faktiskt i det du skiver. Ingen, inte ens i domen, har man uttalat att det INTE är SD. Så han kommer för alltid hänga i luften såsom tvivelaktig, och han kommer aldrig bli fläckfri - trots sina eriksgator i Hjärsta.
Citera
2020-05-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte räckvidden för masten, men den borde vara ganska stor?
Jag har cyklat själv mycket i mitt liv, och vet att man kan cykla väldigt snabbt med rätt cykel. Detta har SD och han är en van cyklist.

Jag tänker att cyklingen inte kan ha tagit många minuter. Han är ju i denna situation extremt taggad att få till ett hållbart alibi, full med adrenalin.

Jag hoppas att utredarna gör denna test, då med en vältränad cyklist på likande cykel som SD har. Hm, bäst kolla kedjorna?

Jag vet med 100% säkerhet att cyckel-sträckan från Bet*svägen och fram till Hj*lmar Bergm*ns väg 54 tar högst 4 minuter om man inte sover sittandes på cykelen och låter Mållgan ta hand om själva styrningen och trampandet förstås.

Tillägg: Att Härads-Psykopaten SD öppnade upp ett PDF-dokument på sin Laptop under den då aktuella natten bevisar inte att det verkligen var Härads-Psykopaten i egen hög person som satt vid sin dator, det kan lika väl ha varit vem som helst, kanske HD eller JG eller varför inte SOA.

Jag är i alla fall mycket övertygad tillsammans med @Fröken_Sverige och @Honan6 samt några till, att SD planerade mordet på sin älskarinna L*na Wesstr*m (som vederbörande utnyttjade) in i minsta detalj och många villospår lyckades Härads-Psykopaten SD plantera ut vilket det inte råder någon som helst tvivel om.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-07, 14:43
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fom 2019-08-27 tom, 2020-04-14 som han genus-statatistik häktades han av genus-simpampen Ulla gustavsson om jag inte minns fel,

Ok, då kan han räkna med minst 190000 för bara tiden han satt häktad, det är det minsta han kommer få enbart för lidandet, men då detta är ett såpass omskrivet fall så handlar det om förhöjd ersättning men den vet jag inte hur dom räknar ut.

Därefter ska han ha ersättning för förlorad arbetsförtjänst för 8 månader.

Skulle tippa på att det landar på minst 300k men även där gissar jag lågt, mellan 4-500k låter ganska vettigt.
Citera
2020-05-07, 14:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan inte utesluta alternativa gärningsmän enligt domen. Och HD satt häktad ett tag. Och hennes märkliga uttalanden är besvärande så in i hoppsan. Men detta blir ett skolexempel för grova brottslingar: ljug, förklara bort, slingra dig, ändra utsagor osv osv. Då går man fri. Nice!

Men det är helt sant faktiskt i det du skiver. Ingen, inte ens i domen, har man uttalat att det INTE är SD. Så han kommer för alltid hänga i luften såsom tvivelaktig, och han kommer aldrig bli fläckfri - trots sina eriksgator i Hjärsta.

Jag börjar undra om inte HD betett sig på ett misstänkt sätt just för att domstolen inte ska kunna utesluta alternativa gärningspersoner. Hennes beteende kommer aldrig räcka till åtal men det skapar en del frågor och förvirring.
Citera
2020-05-07, 14:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja som kriminalreporter briljerar inte SH direkt, hans ”analyser” är inga under av stringens. Någon som tex lyckas få ihop följande:

”Eftersom att varken mordvapen eller mobiltelefon har återfunnits anser domstolen dessutom att åklagarnas bevisning med marginal måste uppnå kravet "ställt utom rimligt tvivel".”

Så SH menar då med andra ord att om mordvapen eller mobil hade återfunnits så hade åklagarna med sin bevisning INTE behövt uppnå kravet ställt utom rimligt tvivel?

Åter till skolbänken för SH. Om han nu någonsin suttit där.

Han är nog mer en filosof än en knivskarp kriminalreporter, det kan jag hålla med om

Gillar faktiskt vad han skriver, det finns en fundersamhet och eftertanke som tilltalar mig i alla fall i hans alster men jag håller med om att det inte alltid blir så där logiskt som man kan förvänta sig av en ärrad och luttrad krimräv.

Men en annan sak som gör mig lite fundersam är uttalandet av Therese Johansson angående kritiken om den ensamma mannen med en vit plastpåse i närheten av brottsplatsen, hon säger följande.

Citat:
I domen tar man också upp alternativa gärningsmän, som den mystiske mannen med vita påsen som ska ha setts gå efter motorvägen på mordnatten. Vad är er kommentar till det?

– Det är ett tätbebyggt område så det kan finns många människor, med eller utan påse. Vi ser det helt enkelt inte på samma sätt, säger Therese Johansson.

https://www.na.se/artikel/aklagaren-efter-den-friande-domen-det-finns-tillrackliga-bevis#mer-i-story

Har hon otur när hon tänker eller förstår hon inte vad den personen de facto innebär för det åtal hon och Hiding har snickrat ihop?
Citera
2020-05-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag börjar undra om inte HD betett sig på ett misstänkt sätt just för att domstolen inte ska kunna utesluta alternativa gärningspersoner. Hennes beteende kommer aldrig räcka till åtal men det skapar en del frågor och förvirring.
Förstår hur du tänker, men det tror åtminstone inte jag. Till syvende och sist så har varken SD eller HD full koll på hur man dömer eller utefter vilka kriterier. De visste inte heller att utredningens första skede skulle skötas så katastrofalt illa med avbrutna husrannsakningar, hundar som inte hittade en kropp, semestrar som skulle tas ut osv osv. Hade åkl Hiding haft en domartitel och suttit domare i målet med denna indiciekedja framför sig, så hade hon kanske dömt till livstid. Det beror helt på vem som sitter bakom skranket. Det handlar mycket om tolkningar, resonemang för och emot. Logik.

Nej, jag tror HD helt enkelt gjorde bort sig. Och detta har man försökt peta hål i. Men eftersom hon varken minns, vägrar svara, hänvisar till medicinering, tar pauser, återigen drabbas av minnesförlust och återigen vägrar svara på frågor, ja - då har man inte mycket att gå på.

Snacka om skolbok till den grövre brottsligheten: gör så här så går ni fria.
Citera
2020-05-07, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Någon som vet hur man citerar från domen?
Citera
2020-05-07, 14:56
Medlem
Citat:
Kopiera ett textstycke och klistra in?
Citera
2020-05-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den friande domen är tydlig och välskriven, men helt säker på en persons oskuld kan man inte vara förrän han pekas ut av Göran Lambertz som skyldig. Kanske kommer Lambertz nu att börja skriva om fallet i sina söndagsbetraktelser:
http://goranlambertz.se/blogg/

Skulle också vara intressant att höra hur de experter som har tidigare har uttalat sig om det här fallet (t.ex. Leif GW Persson och Sven-Erik Alhem) ser på domen.

Varför skulle Göran Lambertz peka ut SD som skyldig till mordet på L*na Wesstr*m ?

Varför skulle Göran Lambertz börja skriva om mordfallet på L*na Wesstr*m ?

Varför anser du att det är intressant att få höra vad LGW Perss*n har att säga om mordfallet på L*na Wesstr*m ?

Varför tycker du att det skulle vara så intressant att få höra vad Sv*n-E*ik Alh*m har att säga om mordfallet på L*na Wesstr*m ?

Vart vill du egentligen komma med detta enligt ovan uppställda frågor ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-07, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kopiera ett textstycke och klistra in?

Ja, precis. Från Docdroid, funkar det inte för mig.
Men jag har sett andra citerar långa stycken.
Citera
2020-05-07, 15:02
Medlem
Smhfs avatar
Citat:

Markera/kopiera/klistra in i tråden. för muspekaren över det stycke/text du vill markera.
Citera
2020-05-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ja, precis. Från Docdroid, funkar det inte för mig.
Men jag har sett andra citerar långa stycken.
Kopiera texten och skicka till mig i pm så kan jag skicka tillbaka till dig när den är klar :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in