2020-05-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, mycket underligt! Jag håller tummarna att de skärper sig. Det känns helt overkligt och ovärdigt i Sverige ifall personer med allvarliga lungsjukdomar och dylikt skall behöva arbeta trots dödsrisk om de blir smittade. Det här tror jag kommer att kunna bli en het potatis. Det är ingen liten grupp av människor. Ser redan arga kommentarer på Aftonbladet... Den som lever får se.

Finns ju en röd tråd i alla deras åtgärder...
Citera
Medlem
Sverige och grannländer döda 7 maj nu
  • Sverige +99
  • Ryssland +88
  • Polen +4
  • Finland +3
  • Tyskland +2
  • Lettland +1
  • Litauen +1
  • Estland +1
  • Norge 0
  • Island 0
  • Danmark 0
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det vet du inget om förrän detta är över.
Det finns redan facit, de länder som lyckats bäst agerade snabbt med kontroller, smittspårning och karantänssättning av smittade + de som de hade kontakt med. Sedan givetvis allmänt maskbärande.
Citera
Medlem
HGs avatar
Det känns lite som att läkaren Lundström har åkt på en gräddfil. Kom snabbt till sjukhus, ingen palliativ vård för honom, utan rakt in på iVA. Sedan habilitering i Sköndal. Tror inte att alla patienter får samma gräddfil som dr Lundström fick.

"Akutläkaren Per Lundström arbetade med de första fallen av coronaviruset – men blev själv svårt sjuk.

Efter nästan två veckor i respirator tillfrisknade han – men vaknade till en lång rehabilitering för att kunna bli återställd.

– Jag kan gå 500 meter ungefär, sedan måste jag sätta mig på en bänk och vila. Det är jag jätteglad för, med tanke på hur det var när jag startade, säger han.

Nu väntas behovet av rehabilitering för coronapatienter öka."

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-per-vardades-i-respirator-berattar-om-tuffa-vagen-tillbaka/
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har en dotter som smittades för 9 veckor sedan i en förkylning som aldrig går över. Hon har helt tappat lukt och smaksinnet. Hon har begärt provtagning men kan inte få någon så hon jobbar på som vanligt.
Man kan undra när de berömda antikroppstesterna skall komma som nu har utlovats i en evighet.

Det där med testning för Covid-19 verkar ju bara handla om i vilket land man bor.

"Alla som har milda symptom kan ringa till sin läkare och bli testade"

Inslaget/videon: Se skillnaderna mellan Sverige och Danmark gällande coronatester.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/danmarks-plan-300-000-tester-i-veckan

I Danmark har de inte bara ett system för testning,

utan två tydligen. Jösses, vilken skillnad att vara dansk när det gäller testning av Covid-19.

"...in order to be sure that everybody who wants to be tested for whatever reason has an access to doint so."

https://www.youtube.com/watch?v=oCZ-wd67gzw
Test Center Denmark - COVID-19
Citera
2020-05-07, 14:15
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Just nu utanför FHM.

Folk har skickat ett tydligt meddelande.

Bild 1

Bild 2
Blir det ljus utanför de här snubbarna som äger ett äldreboende där 30% av de boende dött på också?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nej. Det har det inte.

Du vet inte själv hur många som har egentligen dött idag , berätta gärna hur du är säker på att det inte har det ?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu smygbackar dom som satan om munskydden.
Jag har inte hängt med under dagen, glömde bort att det pågår en pandemi i världen. Vad menas med ovanstående?
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Han inhämtade eftersläpningen och det kan nog stämma att han sade 77 döda per dygn. Mycket stabilt. Frågan är bara om det kan ligga nyare eftersläpningar och skvalpa runt. Detta är inte lätt.
Bäst att följa överdödligheten från SCB. Allt annat är ju osant.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Många andra västländer börjar nu öppna upp sina samhällen. Barer, skolor, shopping center, restauranger, nattklubbar, sportevent, frisörer, tatuerare osv osv. På vissa ställen är det masktvång +social distansering på andra ställen bara social distansering.

Vi kan ta Norge som ett bra exempel. Lockdown och få bekräftat smittade och få döda men också väldigt få med immunitet mor corona. Deras samhälle är nu på väg att öppnas upp som Sveriges med restriktioner och social distansering. Att deras lockdown har hjälpt att hålla nere dödstalen är sant, men nu då? Nu när samhället ska öppna upp igen, tror du Lockdownen har dödat viruset i Norge?
https://mobile.twitter.com/AdamJKucharski/status/1258351580300095488

Mängden Coronaimmuna i Sverige är troligen under 1 miljon idag. Vi är långt ifrån någon flockimmunitet.
Citera
2020-05-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om man bortser från ditt tramsande så är antalet avlidna inte så många som jag tror många hade antagit för 2-3 veckor sedan. Snittar ca 70 döda per dygn. Alldeles för många såklart men jag tror väldigt många räknat med fler denna vecka.

Givet helgens siffror så blir ju snittet kring 70-80 per dag.
Vilket trots allt är en viss nedgång.
Det ser jag som positivt.
Citera
2020-05-07, 14:16
Medlem
Jofs avatar
Post traumatiskt scenario.
Istället för en förväntad ekonomisk depression, kan detta följas av en långvarig period av ekonomisk uppgång. Nationellt som internationellt.
Så som det skedde efter andra världskriget slut.
Senast redigerad av Jof 2020-05-07 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in