2020-05-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Förstår inte vad du menar att det mörkas? Presenteras ju offentligt så att tex du kan titta exakt hur det ser ut.
Här är det presenterat på ett väldigt bra sätt, se nedre grafen.
https://adamaltmejd.se/covid/

Mörkas , darför att på den dagliga presentationen på FoHM:s excel-sida finns bara en kolumn för aktuell dag redovisat, så att man kan inte jämföra direkt med dagen ,dagarna dessförinnan.
Siffrorna som presenteras dagligen är dagens rapporterade dödsfall , som sedan flyttas tillbaka i tiden med upp till 31 dagar till rätt dödsdag och presenteras på deras excel-sida.

Angående din graf :
Nej, eftersläpningen =”reporting delay” i grafen är som mest 14+, delay på upp till 31 dagar redovisas som 14+, blir högst vilseledande
Citera
2020-05-07, 13:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant att se hur Sydkorea som inte haft lockdown men tillämpat testing, testing, testing tar sig bäst ut rent ekonomiskt.

HM kom med sina siffror om handeln som gått ner 57% totalt, men i Sydkorea bara -11%. (Sverige låt-gå-strategi -31%, Kina lockdown + försiktig öppning av butiker med restriktioner -32%, värst Italien -80% med kaos och lockdown). Att Sverige och Kina visar lika nedgång med olika strategier är intressant. Har kineserna handlat on-line?

https://hmgroup.com/media/news/financial-reports/2020/5/3658595.html

Ser ut som att butikerna i Sydkorea är öppna. Har för mig att de hållit öppet hela tiden men är inte säker. Men om HMs siffror från Sydkorea återspeglar hela konsumentsidan så har Sydkoreanerna kommit jämförelsevis bra ut än så länge. Så testa, testa, testa är kanske den metoden som funkar bäst utifall man inte tappat kontrollen då tuffare metoder måste användas.

HM i Sydkorea.

https://www2.hm.com/ko_kr/customer-service/shopping-at-hm/store-locator.html

Kina hade olika nivåer på nedstängning i olika delar av landet så allt var inte lika strikt som i smittans epicentrum. Sydkorea stängde bara ned en provins, resten av landet var öppet (Men med massiv testning, munskydd, feberkontroller och smittspårning).
Citera
2020-05-07, 13:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
☠️ Äldreboenden och hemtjänst är en dödsfälla i Sverige! ☠️

2.6% av befolkningen står för 56.1% av de döda i Sverige! (+70 hemtjänst och Särskilt boende)

17.8% av befolkningen över 70 bor i särskilt boende eller har hemtjänst.
Dessa 17.8% står för 60.8 de döda över 70!

☠️ Äldreboenden och hemtjänst är en dödsfälla i Sverige! ☠️
Ungefär eller kanske till och med lägre än vad som var fallet före corona men då i hjärtsjukdomar och cancer, så kanske inte så förvånande att den gruppen står för de flesta dödsfallen. Det är ju trots allt där de allra flesta är just före sin död:
https://www.nrpv.se/wp-content/uploads/2012/10/D%C3%B6dsplats-Sverige-Olav-Lindqvist-Carl-Johan-F%C3%BCrst.pdf
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Först pratar du om klippning och sen att du ska hem till en frisör efter 6 veckor celibat. Roligt inlägg!

Klippning tror jag tyvärr är rätt stor risk, eftersom du säger, det tar en liten stund. Och era utandningsmoln kommer ju vara nära varann när ni pratar osv.

Om ni ska göra annat mer intimt så tror jag risken blir ännu större...

Det du kan göra om du ändå tänker åka dit är väl att efterhöra om hon levt i karantän eller om hon levt vanligt så att säga. Om du helt vill slippa risk, så är nog enda sättet att stanna hemma, men upp till dig. Lycka till.

Hon jobbar som frisör. Och jag ska hem till henne. Eftersom vi dejtade innan coronan kom. Och vi inte träffats på 6 veckor.

Och det med klippningen undrar jag pga hon träffar 3-4 kunder varje dag. Förutom jobbet är hon bara hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegen
Säga vad man vill (negativt) om Anders Tegnell men Neil Ferguson är bortom det. Västvärldens dummaste människa? Vara med och ta fram riktlinjer som uttryckligen avvisar särbos att få träffas och sedan själv göra just det? Vara en av de mest tillförlitliga i allmänhetens ögon och ändå göra så? Jesus. Dessutom får han stöd av sina kollegor. Herregud.

Herregud var ordet. HUR lyckades han bli den mes tillförlitliga med den track record?

Om Tegnell hostar i handen eller glömmer att tvätta händer ibland är det nog ingenting gentemot den där domedagsprofeten som själv byter kroppsvätskor med damen som fraktas dit genom hela stan och sen tillbaka för att smitta sin stackars man..

Att predika först något och sen inte leva upp till de restriktioner man själv ansåg vara nödvändiga särskilt när immunitet inte var något han själv trodde på - officiellt. För att sen hänvisa just till sin EGEN immunitet - och fullständigt strunta i ANDRAS eventuellt bristande immunitet..

Nej. Det går inte att försvara hans beteende.

Troligtvis har har förstört sin hjärna med droger. Någon annan förklaring hittar jag inte..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Imponerande! Jag uppskattar verkligen rapporter som bygger på empiriska fakta och inte på flummiga sannolikhetsmodeller.

Innan dagens rapportering om antalet covid-19 fall i Sverige så uppskattar jag andelen redan immuniserade i Stockholms regionen till 26%

Men redan på söndag så tänker jag sänka det uppskattade antalet icke rapporterade covid-19 fall per rapporterat ifrån 70 till 65. Detta på grund av den kraftigt ökande svenska testversamheten, som, naturligtvis, inte slår igenom på tidigare rapporterade officiellt fall.

Jag hoppas, att redan ifrån nästa vecka, och framåt, få veta andelen redan immuniserade i Sverige och i alla regioner ifrån FHM, så jag slipper göra egna skattningar.

En öppen fråga kring detta som jag har förstått det är hur länge immuniteten håller i sig. Att 26% redan varit infekterade kanske bara är relevant ifall vi lyckas upprätthålla en jämn mängd med infekterad människor. För i annat fall så kanske antalet infekterade och följaktligen för stunden immuniserade sjunker till en så pass låg nivå att viruset åter igen får momentum och ger en stor mängd infektioner på samma gång som då potentiellt kraschar sjukvården.
Citera
2020-05-07, 13:25
Medlem
gloffgloffs avatar
"Folk struntar i det här. Ungdomarna förstår inte. Jag blir förbannad."

Munskydd på stan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ndWPo/har-ar-stockholmarnas-satt-att-skydda-sig
Här är stockholmarnas sätt att skydda sig
Citera
2020-05-07, 13:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oron jag haft för Västra Götaland var inte obefogad...

I en vädjan till regeringen, sjukhusledningen och allmänheten skriver Sahlgrenskas läkare att de är ”trötta och ledsna” och behöver hjälp. Den ljusning i pandemin som Folkhälsomyndigheten talat om på sistone syns inte på Göteborgs vårdavdelningar. DN idag.

Det var väl bara ett par dagar sedan som Södra Älvsborgs sjh också uppgav väldigt pressat läge med för mycket övertid osv.

Håller tummarna att de klarar detta...
Fy fasen att vi som samhälle satt vården i en sån här situation med Covid.

Tja, Stockholms regionen har ju klarat det, så varför inte Västra Götaland, som dessutom haft en ganska lång förberedelsetid. Dessutom kommer det bara vara riktigt hårt under någon månad. Sedan har Västra Götalandsregionen nått upp till Stockholmsregionen 26 procentiga flockimmunitet och en något lugnare situation.
Citera
2020-05-07, 13:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Svårare än sådär var det inte om man tog det på allvar direkt som typ hela västvärlden inte gjorde. Känns som våra experter blivit lata eftersom asiaterna oftast lyckas kväva virusen, men när jag och många andra såg tidigt vad som hände i Iran och Italien så tycker man experterna borde ha kunnat rekommendera att vi agerade direkt. Men nej då.

Våra myndigheter har någon sorts hybris. De vet bäst i välden och vet minsann bättre än hela Asien. Jag tror det beror på svågerpolitik i utnämningarna i myndigheter och bristen på ansvarsutkrävande. Man kan inte få sparken oavsett hur oduglig man är. Det är alltid mest synd om den statsanställde, vad för lidande de orsakar är sekundärt. Man anställer ja-sägare och folk som tycker som en själv till positionerna under sig. Också på Sveriges självbild som bäst i världen med bäst välfärd och sjukvård. Tar man emot mest flyktingar är man bäst. Att ifrågasätta svenska myndigheter och regering är att "polarisera", så inget förbättras.
Citera
2020-05-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hon jobbar som frisör. Och jag ska hem till henne. Eftersom vi dejtade innan coronan kom. Och vi inte träffats på 6 veckor.

Och det med klippningen undrar jag pga hon träffar 3-4 kunder varje dag. Förutom jobbet är hon bara hemma.

Det är lugnt, du behöver inte förklara, det såg bara kul ut i texten.

Ajdå, om hon träffar flera kunder per dag skulle jag tippa på att det ändå finns en viss risk. Om hon hade levt i karantän hade det väl varit en annan sak. Svårt att råda andra gällande risk, jag skulle personligen inte ha vågat förrän den orten är deklarerad i princip "smittfri". Eller att man fått testa sig.
Citera
2020-05-07, 13:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
En öppen fråga kring detta som jag har förstått det är hur länge immuniteten håller i sig. Att 26% redan varit infekterade kanske bara är relevant ifall vi lyckas upprätthålla en jämn mängd med infekterad människor. För i annat fall så kanske antalet infekterade och följaktligen för stunden immuniserade sjunker till en så pass låg nivå att viruset åter igen får momentum och ger en stor mängd infektioner på samma gång som då potentiellt kraschar sjukvården.

Vi får väl hoppas på att immuniteten håller i sig ett halv år i alla fall, helst två år eller längre. Sedan har vi nog ett vaccin på plats. Svenska forskare jobbar nu med ett vaccin som verkar mycket brett och är inte lika känsligt som andra vaccinkandidater för mutationer hos SARS-COV2.
Citera
2020-05-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja frågorna upprepas varje gång och man får tyvärr känslan av att det är jounarlisterna som vill visa att de minsann kommer på hur de kan vinkla en fråga som ställts 100ggr tidigare. Sedan måste jag säga att jag uppskattar att tegnell delar med sig av sina tankar och svarar så gott han kan. Jag saknar dock DN journalisten från de tidigare pressträffarna som hade kritiska frågor, undra om han inte är välkommen längre då det nästan verkar tabu att ifrågasätta det arbete som görs.

Ang Tegnells dygn så läste jag i en intervjuv att han hade helgerna mestadels lediga det var ju journalister som rigde honom ibland. Tror inte det är han som har mest att göra under denna krisen finns ju flera hundra som jobbar på fhm, det är vårdpersonalen som skall hantera alla sjuka som får dra det tunga lasset i denna pandemi, det är deras tid vi skall vara rädda om.

Det har du rätt i. Tegnell har själv berättat att förr i tiden när han jobbade med patienter då kom han hem senare på kvällen än nu. Han är ändå 64 år gammal och långpendlare. Kanske kan man unna honom lite kortare arbetstid strax innan pensioneringen?

Nu är det väl hans döttrar som inte kommer hem från jobba förrän jätte sent. Den ena jobbar ju som läkare och den andra som sjuksköterska. Den kan nog berätta för pappa hur det är att inte hinna hem till middagen.. ifall han nu skulle ha glömt det.

Jag beundrar Tegnells tålamod. Själv skulle jag har svarat för länge sedan att journalisterna får titta i sina egna anteckningar för att hitta svaret. Inte fan skulle jag orka svara 100ggr på samma fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in