2020-05-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Äsch! I Sverige blir statsministern populär när han sitter och gömmer sig i garderoben.
Läser färdigskrivet material utan känsla. Blir så när man läser. Den enda gången man läser på ett annat sätt är när man läser sagor för barn. Går inte då att låta som en robot inte.
Antagligen en mycket, mycket virusfri garderob också.

Det är väl Tegnell som skall synas mest eftersom det är ett område han kan bättre än Stefan.
Experter på själva virusområdet blir Tegnell irriterad på " vik hädan experter"
Det är flockimmunitet som gäller enligt Tegnell eller reportaget om cyklar till Eboladrabbade områden. Det fixade Tegnell, men själva covid-19 är han inte så intresserad utav.

Kungen är väl också jätte populär? Hur många tal under sitt LIV har han skrivit själv?
Och det beror inte på dyslexin. Det finns författare som har svår dyslexi och folk studerar på universitetet med samma handikapp.

Kungen befinner sig på ett slott. Som rekreation besöker han andra slott med sin nyaste födelsedagspresent.

Sen uppmanar han alla att följa instruktioner. Han förstår att det KAN kännas jobbigt att isolera sig. Det vet han av egen erfarenhet.

Sånt blir man jätte populär på i Sverige.
Citera
2020-05-07, 12:31
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja man behöver inte ens kalla sig för något utav det där, inte tillhöra något utav det där.
Räcker långt att bara vara en människa med alla egenskaper människor har " bara vara"

Jag personligen "är" mitt i en pandemi.
Jag tillåter ingen jävel att placera mig i ett fack.
Det är pandemin som tvingar mig att agera, tänka, och sålla bland alla experter och expertis.
Ibland skiter jag i allt runt covid-19. Ägnar mig åt helt andra saker än pandemin.

Tänker precis som du.
Hänger allt mindre i den här tråden eftersom våren fortskrider och det finns andra saker att göra.

Läser dock här i forumet lite varje dag eftersom jag hittar ofta bra länkar här som man inte hittar i media.
Citera
2020-05-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Det var ett djärvt uttalande från din sida, men jag förnekar inte att hon betedde sig klantigt där. Dock som sagt så bad hon om ursäkt för att hon länkade därifrån och inte från nån annan tidning som la upp samma sak.

Jag hade gärna hört Tegnell & crew be om ursäkt för vissa grejer med som är rätt mycket allvarligare än att man delar en artikel från "fel land".

Spelar roll hur många gång hon vad om ursäkt. Borde Tegnell ha tagit en sådan irrhjärna på allavar?

Tegnell har faktiskt ett jobb att sköta.

P.S. det var inte ens första gången hon ringde till Tegnell. Hon hade redan trakasserat honom SAMMA VECKA PÅ MÅNDAG. Hur jävla många gånger ska Tegnell ska behöva lyssna på skitkärringen?
Senast redigerad av sno 2020-05-07 kl. 12:43.
Citera
2020-05-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Man kan vända det och säga. Om man inte testar så finns ingen smittspårning att göra, och sydkoreas strategi var ju mkt att folk skulle testa på eget initiativ. Ni kommer bara med ursäkter. Ni kan inte hylla sydkorea för masstesta då vi testar mer än dem.

Varför skulle det vara relevant öht? Den offentliga antal döda i covid19 går inte att lita på i de flesta fallen. Sverige är nog en av få länder som rapporterar in någorlunda korrekta siffror när det gäller döda, vilket stöds av att det verka som vårat antal inrapporterade fall av döda i covid19 stämmer ganska så bra överens med våran överdödlighet, för perioden. Vilket inte verka vara fallet i andra länder.

När länderna börja summera sin överdödlighet på allvar för dessa perioder så kan vi titta på mer på det. Men inget tyder på att sverige kommer vara bland de värsta, och fram tills dess så kan man ignorera antal döda siffrorna, för de är inte så intressanta i nuläget då man jämför länder.

Sydkorea har varit extremt noggranna med att smittspåra allt, det har inget med frivillighet att göra.

Finns väl inget som tyder på att Sydkorea skulle ha något stort mörkertal?
Men visst, egentligen är det kvoten mellan testade och faktiskt smittade som är relevant, döda råkar dock vara den bästa indikatorn på just antalet smittade.

Skulle man testa enbart i friska populationer så är det ju helt meningslöst - men Sverige har ju haft hur mycket smittade som helst att testa.
Vi har inte ens teoretiskt kunna testa mer än max 1/5 av alla smittade, är det "masstestning"?
Citera
2020-05-07, 12:37
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta problem (att corona knäcker vården och perosnalen) har varit aktuellt hela tiden.

Det är inte bara dödligheten och svåra sjukdomsförlopp som vi fruktar.

Virusets hastighet gör att vården kan knäckas på alla nivåer. Läkare, chefer och gräsrötter orkar inte, och den "arbetsro" som Tegnell berättar sagor om, har aldrig funnits.

Sveriges strategi innebär såklart ett enormt tryck på vården.

Jag misstänker också att "trötta och ledsna" läkare är läkare som påverkas mentalt av den bristfälliga vården, triageringen och de personliga tragedier de dras in i.

Läkarna och vi andra som jobbar inom coronavården är inte maskiner.

Vi kan gå sönder, fysiskt och mentalt. Också vi kan bli kostsamma, när vi kraschar.

Jag hoppas att alla inom vården nu får bra krisstöd, så det blir lite lättare psykiskt att orka med arbetet och bearbeta allting.

//Skalman
Citera
2020-05-07, 12:37
Medlem
Sverige skulle gjort som asiaterna: munskydd och masstestning.
Senast redigerad av Slacker- 2020-05-07 kl. 12:40.
Citera
2020-05-07, 12:38
Medlem
Hundratals barn i områden med stora utbrott av corona läggs nu in på sjukhus p g a en inflammationssjukdom som påminner om den allvarliga sjukdomen kawasaki disease. Men enligt Tegnell finns inte detta i Sverige. Och han är inte övertygad om att samband finns med coronaviruset. Är någon förvånad över detta uttalande?
Citera
2020-05-07, 12:40
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag har sett att viruset sakta men säkert tar sig in i Afrikas länder.
Skall bli mycket intressant att se om våra " medmänskliga" medior och regering skriver och talar om deras offer, ekonomi och flockimmunitet.
Eller om de " rasseaktigt" vänder dem ryggen till. En liten notis i media. Inget rött JUST NU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Så Tegnell kopierar efter sin egen avbild -as we speak -upp en hord av hjärnskadade svenska släpande zombies som kommer gå omkring med mena assistenter i 20 år?

Mannen ser ut som en blandning av låst neanderthal psykfall blandat med 100 strokes blandat med Freddy Kruger.

Tittar snett åt hörnen up i luften ibland som att han hör röster.

Det högfungerande psykfallet har valts att dela folket med sin empatiska störning samt asperger vilken ger igen mot världen ända sen han var arg på mammas tutte.

Tegnell krigade mot tutten, sög på den med sne kraftig blick, bidade tiden tills han utsatte mamma för importerade virus i tonåren.

Han tittar på klockan - som tickar. Han har svarat på samma frågor om och om igen. Han svarar ändå artigt och tålmodigt varje gång - trots att journalisterna inte ha lyssnat ens förra gången.

Han har ett viktigt uppdrag med begränsat med resurser. Även hans dygn består av 24h som ska ha försöka dela någorlunda rättvist.

Inte slösa sin tid på allehanda 15 minute-wannabes eller professorer som inte ens kan kolla källan på texter utan sväljer allt med hull och hår.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Vackert
och
gripande!
Ja
jag var inne i poesins värld
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Inga att testa längre? De har testat ca 13 per tusen, och inget säger att de som inte hade det igår inte har det idag. Med största sannolikhet så stiger mörkertalet i sydkorea just nu.

Ni påstår att sydkorea masstestar, men samtidigt inte vill ge cred till sverige för sina masstester. Det är hyckleri, då sverige testar mer än dem. De har aldrig testat så mkt som vi gör nu. Du bara försöker trolla bort det faktumet att vi testar mer än dem.

Sydkoreas Succé

För att använda FHMs favorituttryck; Vi är i olika faser. De masstestade i början, det var bl.a. så de snabbt fick kontroll. Sydkorea har jobbat väldigt hårt på smittbekämpningen, i princip raka motsatsen till Ett Ding Ding Sverige:

But just as South Korea appeared to be descending into catastrophe, the country stopped the virus in its tracks. The government demanded that the Shincheonji Church turn over its full membership list, through which the Ministry of Health identified thousands of worshippers. All were ordered to self-isolate. Within days, thousands of people in Daegu were tested for the virus. Individuals with the most serious cases were sent to hospitals, while those with milder cases checked into isolation units at converted corporate training facilities. The government used a combination of interviews and cellphone surveillance to track down the recent contacts of new patients and ordered those contacts to self-isolate as well.

Within a month, the Korean outbreak was effectively contained. In the first two weeks of March, new daily cases fell from 800 to fewer than 100. (This morning, the nation of 51 million reported zero new domestic infections for the third straight day.) https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/05/whats-south-koreas-secret/611215/

Självklart behöver du inte masstesta när du knappt längre har några nya infekterade! .

Jag tycker du kan sluta upp med dina försök att misskreditera andra länder som arbetat hårt, och ställa Sverige i bättre dager, som knappt gjort nånting. Det är pinsamt och genomskinligt. I all välmening.
Citera
2020-05-07, 12:43
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack! Ett mycket bra inlägg, som sammanfattar många av mina funderingar.

Media misslyckas ju fullständigt med att belysa följdskador, lidande och trauman.

Jag jobbar fn i coronavården, och jag har haft ett tiotal kollegor som smittats av viruset. Jag har fått en ganska god bild, inte bara av det centrala sjukdomsförloppet, utan också av följdskador och trauman.

Det centrala sjukdomsförloppet kan vara 3-6 veckor. Under denna tid försvagas muskulaturen, inkl andningsmuskulatur. Genomtänkt rehab och långsam tillbakagång till normalt liv är det som gäller.

Särskilt krävande är återhämtningen för respiratorpatienter, som dras med liggsår och psykiska trauman, förvirring, ångest och overklighetskänslor, efter lång och krävande nedsövning.

En coronapatient kan vakna upp efter en månad och tror att det den förlorat ett par dagar.

Att komma tillbaka till verkligheten är bara det ett arbete.

Det finns också gravida som vårdas pga corona och snittas, varefter barnet skiljs från både fadern och modern. Det går inte att tänka sig hur det känns, att vårdas på coronaavdelning och vet att ens nya bäbis förs iväg direkt, till okänd vårdpersonal.

Och så har vi de palliativa patienterna, som i stort sett dör ensamma, utan anhöriga, omgivna av vårdpersonal som knappt har tid. De palliativa avdelningarna kan inte ta emot smittsamma patienter, så i värsta fall ligger människor och dör på coronaavdelningar, under ovärdiga förhållanden.

Det finns ingen närkontakt, inga tända ljus, ingen själ någonstans. Ingen vill uppleva det.

Med tanke på det enorma lidandet, följdsakdor, virusets komplexitet, den ringa kunskapen om viruset, smittsamheten, de långa sjukskrivningarna, det ovärdiga döendet och osäkerheten, känns tidigt ingripande och hårda samhällsåtgärder som självklara.

Men vi har tappat bollen för länge sedan.

Vad kommer Sveriges strategi att kosta, i människoliv, i lidande, och i pengar?

Det går inte att gissa.

Tack för ett bra och fint svar!

Vi får hoppas att vi någon gång kan gå tillbaka till det normala. Det är min önskan.

Och innan vi är där borde var och en som inte tar denna virus på allvar sluta vara så egoistiska och oförsiktiga och lära sig att ens handlingar kan påverka så många andra människors liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in